Bukefalos 28 år!

Potatismos

Fast vadå diskberg? Jag gör typ hela moset i kastrullen, så enda skillnaden är att jag kan laga till pulvermoset i själva tallriken istället. :)

Och nej, det är inte OT, rubriken lyder faktiskt bara "Potatismos". :D

Det gör jag med. Potatisskalare, mosare och sked.
 
@Sel Hör blir det diskberg :rofl: Potatisskalare, potatismosare, kastrull, slev och skål har det i. Men totalt värt då jag inte äter pulvermos. Sällan blir mos, så helt klart värt böket :D
 
Fast vadå diskberg? Jag gör typ hela moset i kastrullen, så enda skillnaden är att jag kan laga till pulvermoset i själva tallriken istället. :)

Och nej, det är inte OT, rubriken lyder faktiskt bara "Potatismos". :D

Det ska ju mosas med den där potatismosaren (?), slätas till med elvisp, skiva ner smör, mäta upp mjölk, krydda tills det smakar bra. I stora kastrullen 😋

Pulvermoset kräver bara en vanlig visp, vatten, ev salt och kanske lite smör beroende på humör. Går att äta tillsammans med tillbehör direkt ur lilla kastrullen om jag är själv.

Jag hatar verkligen att diska, nästan lika mycket som jag hatar skitig disk 🤣

Edit: Herregud jag glömde skalare och slev. Det är bara för jäkla jobbigt ibland.
 
Precis som väldigt många reagerade minst sagt negativt på förslaget i trådstarten menar du?
Men det gör inget eftersom du inte äter det?
Pulvermos är rätt vanligt. Du uttryckte dig "Vem äter ens pulvermos". Förslaget med chips tillhör inte vanligheterna faktiskt, det är inte en vanlig maträtt som serveras i många svenska hem. Jag såg flera som uttryckte sin egen åsikt om förslaget, men inte "vem äter ens..." som du gjorde, vilket inte är att uttrycka en åsikt om att pulvermos är äckligt, utan snarare att sätta någon form av etikett på de som äter pulvermos.
 
Pulvermos är rätt vanligt. Du uttryckte dig "Vem äter ens pulvermos". Förslaget med chips tillhör inte vanligheterna faktiskt, det är inte en vanlig maträtt som serveras i många svenska hem. Jag såg flera som uttryckte sin egen åsikt om förslaget, men inte "vem äter ens..." som du gjorde, vilket inte är att uttrycka en åsikt om att pulvermos är äckligt, utan snarare att sätta någon form av etikett på de som äter pulvermos.

För att jag på riktigt är förvånad att någon äter det frivilligt som inte är ett barn 😁
Men nu vet jag att det faktiskt finns folk som uppskattar det.
 
Det ska ju mosas med den där potatismosaren (?), slätas till med elvisp, skiva ner smör, mäta upp mjölk, krydda tills det smakar bra. I stora kastrullen 😋

Pulvermoset kräver bara en vanlig visp, vatten, ev salt och kanske lite smör beroende på humör. Går att äta tillsammans med tillbehör direkt ur lilla kastrullen om jag är själv.

Jag hatar verkligen att diska, nästan lika mycket som jag hatar skitig disk 🤣

Edit: Herregud jag glömde skalare och slev. Det är bara för jäkla jobbigt ibland.
Jag gör pulvermosen på hälften vatten och hälften mjölk, får en godare smak då. Men väldigt enkelt-koka upp, vispa i, klart.
 
Det ska ju mosas med den där potatismosaren (?), slätas till med elvisp, skiva ner smör, mäta upp mjölk, krydda tills det smakar bra. I stora kastrullen 😋

Pulvermoset kräver bara en vanlig visp, vatten, ev salt och kanske lite smör beroende på humör. Går att äta tillsammans med tillbehör direkt ur lilla kastrullen om jag är själv.

Jag hatar verkligen att diska, nästan lika mycket som jag hatar skitig disk 🤣

Edit: Herregud jag glömde skalare och slev. Det är bara för jäkla jobbigt ibland.
Jag använder kastrull, kniv och gaffel. Ja och eventuellt en skalare då om jag känner för det. Knappast ett berg. :D Mjölk/grädde/gräddfil/smör eller liknande skapar ju ingen disk och inte kryddorna heller. Går också att äta direkt ur kastrullen, jag är ju alltid själv. ;)
 
Tänker att det är en nödlösning för superstressade föräldrar med kräsna ungar 😆
Finns ju andra saker som går snabbt och faktiskt är gott.
Göra eget mos går ju dessutom snabbt, typ 25 min.

Haha håller med, inget jag heller äter självmant och en kompis kallade det en gång för "guds synd till mänskligheten" 🤣
 
Jag använder kastrull, kniv och gaffel. Ja och eventuellt en skalare då om jag känner för det. Knappast ett berg. :D Mjölk/grädde/gräddfil/smör eller liknande skapar ju ingen disk och inte kryddorna heller. Går också att äta direkt ur kastrullen, jag är ju alltid själv. ;)

Det är det bästa med att vara själv hemma, äta direkt ur kastrullen 😍
Fast du brukar jag oftast äta chips till middag, utan att göra mos av den först dock 😁
 
Jag använder kastrull, kniv och gaffel. Ja och eventuellt en skalare då om jag känner för det. Knappast ett berg. :D Mjölk/grädde/gräddfil/smör eller liknande skapar ju ingen disk och inte kryddorna heller. Går också att äta direkt ur kastrullen, jag är ju alltid själv. ;)

Men... Hur får du potatisen till mos med kniv och gaffel? Det måste ju ta evigheter att bli av med klumpar? 👀
 
Det är det bästa med att vara själv hemma, äta direkt ur kastrullen 😍
Fast du brukar jag oftast äta chips till middag, utan att göra mos av den först dock 😁
Min go-to är valfritt protein ovanpå en färdigblandad sallad jag köpt i affären. Disk = stekpanna, sax och gaffel. Ibland tillagas proteinet i ugn på en bit folie istället. Disk = sax/kniv och gaffel.
Ibland älskar jag att vara vuxen och singel! :D
 
Hemlagat mos behöver inte vara klumpfritt! Folk pratar om klumpar i mos som om det var nån som hostat i det, det är ju bara potatis 🤷🏼‍♀️

Givetvis kan det få ha lite klumpar men om alternativet att vispa det hyfsat slätt och fluffigt finns så tycker jag det blir godare. Har jag redan lagt tiden på att skala och koka potatis så är det en rätt liten insats liksom 😉

Att bara mosa med gaffel låter som att det skulle ta tid i jämförelse med en mosare, men där är det bara jag som gissar.
 
Givetvis kan det få ha lite klumpar men om alternativet att vispa det hyfsat slätt och fluffigt finns så tycker jag det blir godare. Har jag redan lagt tiden på att skala och koka potatis så är det en rätt liten insats liksom 😉

Att bara mosa med gaffel låter som att det skulle ta tid i jämförelse med en mosare, men där är det bara jag som gissar.
Jag har ingen mosare så här är ju alternativet enkelt. :D Tänker inte köpa en heller.
Har ingen elvisp heller för den delen, så gaffel får det bli. Det är inte så noga!
 
Skar potatis i mindre bitar och koka dem i favorit buljongen. Hall av buljongen, hall i lite gradde, en rejal klick smor och riv en god ost i kastrullen. Sedan "stompar" man moset med eller utan klumpar, garna med lite grovhackad persilja eller annan favorit gronska. MUMS.
 
Det ska ju mosas med den där potatismosaren (?), slätas till med elvisp, skiva ner smör, mäta upp mjölk, krydda tills det smakar bra. I stora kastrullen

Tar dock inte många minuter att stampa klumpfri mos, så nån elvisp behövs inte. Samma sak med smör, mjölk och kryddor, det tar några sekunder att tillsätta och ytterligare max 30 sekunder att blanda igenom moset med stampen.

Och då gör jag inte 1 portion. Det går ju ännu kvickare att stampa.
 

Liknande trådar

Mat När jag var barn åt jag en maträtt flera gånger hos en kompis som jag minns att jag tyckte var suveränt gott. Det var några slags...
Svar
14
· Visningar
1 399
Senast: Eli
·
Mat Från början var det bara jag och mannen som skulle vara hemma ikväll och fira nyår. Hans önskemål var då att vi skulle äta kotlett och...
2
Svar
20
· Visningar
1 401
Senast: Ullmerkott
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Den 7 Februari 2023 ändrade jag mitt liv för alltid. Jag gick upp för en bro som en man kom ner som kvinna. Det var en ganska kall...
15 16 17
Svar
331
· Visningar
47 348
Mat Har ni något gott recept på någon god dressing eller sås som är snabb och lätt att göra, som är mild och som inte innehåller en massa...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 257
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp