Bukefalos 28 år!

Potatismos

Men det är ju flera miljoner människor som äter pulvermos. Tänk tex Sibylla, bensinmackar och resten av världen tex fattiga länder
 
Jag har ingen mosare så här är ju alternativet enkelt. :D Tänker inte köpa en heller.
Har ingen elvisp heller för den delen, så gaffel får det bli. Det är inte så noga!

Man behöver varken visp eller mätare.

Tar dock inte många minuter att stampa klumpfri mos, så nån elvisp behövs inte. Samma sak med smör, mjölk och kryddor, det tar några sekunder att tillsätta och ytterligare max 30 sekunder att blanda igenom moset med stampen.

Och då gör jag inte 1 portion. Det går ju ännu kvickare att stampa.

Nu svarar jag er ihop eftersom ni skriver samma sak.

Nej, för att göra potatismos behövs nödvändigtvis inte elvisp, mosare mm men om jag ska göra riktigt mos så att jag blir nöjd så använder jag båda delar. 🙂

Sedan gör jag inte vanligt mos om jag är sugen på pulvermos, det smakar ju helt annorlunda.
 
Det ska ju mosas med den där potatismosaren (?), slätas till med elvisp, skiva ner smör, mäta upp mjölk, krydda tills det smakar bra. I stora kastrullen 😋

Pulvermoset kräver bara en vanlig visp, vatten, ev salt och kanske lite smör beroende på humör. Går att äta tillsammans med tillbehör direkt ur lilla kastrullen om jag är själv.

Jag hatar verkligen att diska, nästan lika mycket som jag hatar skitig disk 🤣

Edit: Herregud jag glömde skalare och slev. Det är bara för jäkla jobbigt ibland.
Oj, :) blir ju väldigt avancerat mos det där.

Koka, hälla av vatten, hälla i lite mjölk på varma plattan, mosa med vanliga vispen ned i mjölken. Vispa lite -med vanliga vispen. ev salt o peppar, klart.

(skippar smör och sådant, tycker inte det blir så mycket skillnad, vilken potatis gör större skillnad, men jag väljer inte så noga där heller, fast/mjölig, whatever)

Det enda man måste vara noga med är att inte använda mixerstaven för då får jag klister.

Kan inte säga att jag alltid skalar potatisen :laugh: menar, mycket potatis har ju så snälla skal oavsett o barnet tycker de är knapriga. (samma med äppelpaj till vardags, orka)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det är det bästa med att vara själv hemma, äta direkt ur kastrullen 😍
Fast du brukar jag oftast äta chips till middag, utan att göra mos av den först dock 😁
Tycker det låter som att de stackars chipsen får komma mer till sin rätt på det sättet :laugh: ett glas mjölk till och några msk grädde till ett bakat äpple efter så är du uppe i samma middagsformation som i inledningen + iofs det mumsiga äpplet.
 
Pulvermos är rätt vanligt. Du uttryckte dig "Vem äter ens pulvermos". Förslaget med chips tillhör inte vanligheterna faktiskt, det är inte en vanlig maträtt som serveras i många svenska hem. Jag såg flera som uttryckte sin egen åsikt om förslaget, men inte "vem äter ens..." som du gjorde, vilket inte är att uttrycka en åsikt om att pulvermos är äckligt, utan snarare att sätta någon form av etikett på de som äter pulvermos.

Jag är inte @Bison men tänker att vem äter ens är mer ett uttryck för vad man själv inte gillar utan att för den skull tycka att att den som äter i detta fall pulvermos är äcklig/vidrig. Detta är en inte särskilt allvarlig tråd om mos där man kan framföra sina åsikter utan att folk behöver känna sig attackerade över sin smak. Skillnad är om man irl framför sina åsikter när någon äter något man själv inte gillar. DET är ohyfsat.
 
Jag har ju både stomp och elvisp men i ärlighetens namn orkar jag ofta inte ta fram vare sig den ena eller den andra för mos. Vanlig visp fungerar ju helt utmärkt både till att stompa och vispa.
 
Jag är inte @Bison men tänker att vem äter ens är mer ett uttryck för vad man själv inte gillar utan att för den skull tycka att att den som äter i detta fall pulvermos är äcklig/vidrig. Detta är en inte särskilt allvarlig tråd om mos där man kan framföra sina åsikter utan att folk behöver känna sig attackerade över sin smak. Skillnad är om man irl framför sina åsikter när någon äter något man själv inte gillar. DET är ohyfsat.
Fast oavsett form på tråd och om det är på ett forum eller IRL tänker jag att man får lägga en tanke på hur man uttrycker sig. Om man använder "vem äter ens" som uttryck för att man inte gillar så får man kanske fundera på synonymer istället. Det är rätt ohyfsat och snobbigt. Det är trots allt mat vi pratar om, mat som andra äter, inte jord eller bajs eller vad som, som är oätligt, utan helt vanlig mat. Inte konstigt att mängden ätstörda människor ökar när folk tillåter sig uttrycka sig så värderande, om inte sin egen smak utan om andras.
 
Nu svarar jag er ihop eftersom ni skriver samma sak.

Nej, för att göra potatismos behövs nödvändigtvis inte elvisp, mosare mm men om jag ska göra riktigt mos så att jag blir nöjd så använder jag båda delar. 🙂

Sedan gör jag inte vanligt mos om jag är sugen på pulvermos, det smakar ju helt annorlunda.
Jag använder alltid elvisp, tycker moset blir godare när det är så där vispat och fluffigt. Och skalar potatisen med min jonas-skalare, mäter upp mjölk och skivar i smör :D
 
Oj, :) blir ju väldigt avancerat mos det där.

Koka, hälla av vatten, hälla i lite mjölk på varma plattan, mosa med vanliga vispen ned i mjölken. Vispa lite -med vanliga vispen. ev salt o peppar, klart.

(skippar smör och sådant, tycker inte det blir så mycket skillnad, vilken potatis gör större skillnad, men jag väljer inte så noga där heller, fast/mjölig, whatever)

Det enda man måste vara noga med är att inte använda mixerstaven för då får jag klister.

Kan inte säga att jag alltid skalar potatisen :laugh: menar, mycket potatis har ju så snälla skal oavsett o barnet tycker de är knapriga. (samma med äppelpaj till vardags, orka)

Det verkar finnas lika många sätt att lägga potatismos som det finns människor 😅
 
Tycker det låter som att de stackars chipsen får komma mer till sin rätt på det sättet :laugh: ett glas mjölk till och några msk grädde till ett bakat äpple efter så är du uppe i samma middagsformation som i inledningen + iofs det mumsiga äpplet.

Jag tror jag bara äter min chips direkt ut påsen trots allt 😁
Där pratar vi tidseffektiv middag och noll disk.
Möjligen lite dammsugning av soffan.
 
Oj, :) blir ju väldigt avancerat mos det där.

Koka, hälla av vatten, hälla i lite mjölk på varma plattan, mosa med vanliga vispen ned i mjölken. Vispa lite -med vanliga vispen. ev salt o peppar, klart.

(skippar smör och sådant, tycker inte det blir så mycket skillnad, vilken potatis gör större skillnad, men jag väljer inte så noga där heller, fast/mjölig, whatever)

Det enda man måste vara noga med är att inte använda mixerstaven för då får jag klister.

Kan inte säga att jag alltid skalar potatisen :laugh: menar, mycket potatis har ju så snälla skal oavsett o barnet tycker de är knapriga. (samma med äppelpaj till vardags, orka)
Jag har konsekvent avskaffat all skalning av potatisen. Bästa arbetsrationaliseringen ever, är ju dessutom näringsämnen i skalet så dubbel vinst.

Har även gått så långt att jag oftast gör på olja och vatten. Efter tusen fall av "oops, mjölken räcker inte" och vill hellre att den ska räcka till kaffet om jag måste välja, så har jag kommit fram till att jag inte behöver ha mjölk i. Äter löst mos så det går massor till ett storkok.

Enda redskap är potatisstöten, både till att mosa och röra med. Men det ska vara en som är gjord för att trycka på toppen och med vågformad metallslinga, absolut inte typen platta med hål!
 
Jag tror jag bara äter min chips direkt ut påsen trots allt 😁
Där pratar vi tidseffektiv middag och noll disk.
Möjligen lite dammsugning av soffan.
Jag skulle också satsa på den!

Men föredrar trots allt äggmacka (med lite smågodis till efterrätt, mmm efterrätt), min stora favoritmiddag!

Den besparar också mycket disk trots allt. Men blir iofs smörkniv och tekopp o sådant. Äggen kan man ju koka i bulk.

Gäller dock att inte tappa den heller i soffan :D
 
Fast oavsett form på tråd och om det är på ett forum eller IRL tänker jag att man får lägga en tanke på hur man uttrycker sig. Om man använder "vem äter ens" som uttryck för att man inte gillar så får man kanske fundera på synonymer istället. Det är rätt ohyfsat och snobbigt. Det är trots allt mat vi pratar om, mat som andra äter, inte jord eller bajs eller vad som, som är oätligt, utan helt vanlig mat. Inte konstigt att mängden ätstörda människor ökar när folk tillåter sig uttrycka sig så värderande, om inte sin egen smak utan om andras.
Fast nu tar du i så du spricker här. Skulle människor bli ätstörda av att andra inte gillar samma mat som de gillar? Det låter helt otroligt långsökt. Det känns som om du anstränger dig lite väl mycket för att bli kränkt här.

Jag älskar verkligen salt lakrits och blir inte ett enda dugg kränkt över att människor från andra länder typ klöks av smaken. Och eftersom de tycker att det smakar SKIT så får de väl säga det? De menar ju inte att jag är en skit, eller ens på något sätt sämre än dem. Jag kan liksom inte ta äcklet över smaken personligt på något vis? Men du tycker att det hade varit rimligt om jag blev sårad?
 
Jag skulle också satsa på den!

Men föredrar trots allt äggmacka (med lite smågodis till efterrätt, mmm efterrätt), min stora favoritmiddag!

Den besparar också mycket disk trots allt. Men blir iofs smörkniv och tekopp o sådant. Äggen kan man ju koka i bulk.

Gäller dock att inte tappa den heller i soffan :D

Det är himla gott 😍
Äter äggmacka till lunch hemma innan jag ska jobba kväll. Så smidigt att koka alla ägg för veckan på en gång 😁
Känns lite hälsosamt också, kanske kompensera lite för min extremt näringsrika chipsmåltid på helgen 😆
 
Jag har konsekvent avskaffat all skalning av potatisen. Bästa arbetsrationaliseringen ever, är ju dessutom näringsämnen i skalet så dubbel vinst.

Har även gått så långt att jag oftast gör på olja och vatten. Efter tusen fall av "oops, mjölken räcker inte" och vill hellre att den ska räcka till kaffet om jag måste välja, så har jag kommit fram till att jag inte behöver ha mjölk i. Äter löst mos så det går massor till ett storkok.

Enda redskap är potatisstöten, både till att mosa och röra med. Men det ska vara en som är gjord för att trycka på toppen och med vågformad metallslinga, absolut inte typen platta med hål!
Vi har platta med hål i, det är kanske därför jag föredrar vispen vanligen :rofl: tar upp gigantisk plats också, ev kanske den skulle kunna vandra vidare till behövande second hand affär och ersättas med metallslinga om jag skulle hitta en sådan.

(näst mest gigantisk plats tar potatispressen, som dock tjänar väl som äppelmosleverantör och nog därför får stanna.)
 

Liknande trådar

Mat När jag var barn åt jag en maträtt flera gånger hos en kompis som jag minns att jag tyckte var suveränt gott. Det var några slags...
Svar
14
· Visningar
1 399
Senast: Eli
·
Mat Från början var det bara jag och mannen som skulle vara hemma ikväll och fira nyår. Hans önskemål var då att vi skulle äta kotlett och...
2
Svar
20
· Visningar
1 401
Senast: Ullmerkott
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Den 7 Februari 2023 ändrade jag mitt liv för alltid. Jag gick upp för en bro som en man kom ner som kvinna. Det var en ganska kall...
15 16 17
Svar
331
· Visningar
47 345
Mat Har ni något gott recept på någon god dressing eller sås som är snabb och lätt att göra, som är mild och som inte innehåller en massa...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 257
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Semestertips
  • Betyg idrott högstadiet
  • Växtnäring

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Föl 2020
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp