Bukefalos 28 år!

Pott-träning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Pott-träning

Fast min son har tygblöjor, och verkar inte bry sig nämnvärt om den är blöt eller inte. Han tom förnekar att han har bajsat, när det formligen osar av honom :crazy: , för han vill inte byta blöja.
Sitta på toa älskat han, för då läser jag en bok för honom. Göra ngt på toan...nä, inte ofta, inte.
 
Sv: Pott-träning

Ja, det låter ju onekligen lite tidigt med underkant ett år och redan träna på pottan. Utvecklingspsykologiskt så är det ju i 2-3 årsåldern som barnen kan fixa det här med sina kroppsfunktioner, och ofta också tycker det är döhäftigt, likaväl som det kan bli en fixering, att de inte vill släppa det de bär på så att säga ;)
Ett barn under ett år är knappast medvetet om vad det gör utan är väl mest på rätt plats vid rätt tidpunkt, alltså efter maten.

Jag trodde att det här med "potträningen" lagts på is, och att den konflikten flyttats till matbordet istället.

Mina ungar hade en potta ståendes på toaletten, använde den väl mest sporadiskt. Dottern vägarade använda blöja vid ca 20 månaders ålder, mycket tvätt blev det....
Pojken slutade strax innan flickan föddes, vid ca 2.5 års ålder.

Ni som tycker era unga är sena, lugn, de kommer säkerligen inte använda blöja när de är 15. I alla fall inte om era barn är friska och utvecklas i normal takt.

Hälsningar Nina
 
Sv: Pott-träning

Dannie skrev:
Ett barn under ett år är knappast medvetet om vad det gör utan är väl mest på rätt plats vid rätt tidpunkt, alltså efter maten.

Jag trodde att det här med "potträningen" lagts på is, och att den konflikten flyttats till matbordet istället.

Jag har tänkt såhär; om Hannah gör på pottan nu, och vi fortsätter med det så länge hon själv tycker det är kul och okej att sitta där, även fast hon är omedveten om vad hon gör, så kommer det tillslut att bli en helt normal grej av det hela. Alltså ungefär som att äta vid matbordet och sova i sängen. Än så länge kommer hon inte därifrån själv, och det tycker jag är lite smart att sätta henne där innan hon kan det... De gånger hon visar att hon inte vill, så tar jag henne därifrån på en gång. Om det här kommer fungera i långa loppet vet jag inte, men jag anser inte att jag skadar henne på nåt vis genom att göra såhär. Jag har inga som helst förväntningar på att hon ska vara torr vid en viss ålder, eller sluta med blöjor på något vis, utan det här är en sak som vi gör likaväl som vi leker, äter eller sover på "bestämda" platser. Om det sen kommer fungera så är det ju bara ett plus i kanten :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi upptäckte i veckan att sonen som strax fyller 18 månader har full kontroll på sin blåsa och säger till när han är kissnödig när han...
Svar
18
· Visningar
1 268
Senast: Luktpion
·
Småbarn I sommar har vi tränat lillebror att vara utan blöja och sedan midsommar har han inte alls haft dagtid. Nattetid använder vi då han inte...
Svar
10
· Visningar
1 004
Senast: Amha
·
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
2 482
Senast: NotlikeI
·
Hundträning Min mamma gick plötsligt bort i söndags och jag har därför hennes 4-åriga mittelspitz hos mig just nu. Han har i princip aldrig lämnats...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 547
Senast: Vassi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp