Potträning

Luktpion

Trådstartare
Vi upptäckte i veckan att sonen som strax fyller 18 månader har full kontroll på sin blåsa och säger till när han är kissnödig när han inte har blöja på sig. Vi har rutinkissat honom på potta efter att han sovit från han varit ca fem månader gammal. Han har bajsat fler gånger på pottan än i blöja. Den senaste månaden har dock väldigt lite kiss hamnat i pottan - han föredrar att kissa i blöjan.

Vi tänkte ta tag i potträningen nu eftersom det troligen bara blir svårare att vänja honom av med blöja senare när han ännu mer kommit in i vanan att bara kissa där och ingen annanstans. Han har idag varit utan blöja men vill verkligen inte kissa på pottan trots att han är jättekissnödig.

Han gjorde det en gång imorse och då skakade han på huvudet som att det var fel att göra så, men vi sa att det var bra att kisset hamnade där och så hällde vi tillsammans ut det i toaletten och han klappade händerna då.

Efter det har han hållit sig allt han kunnat. Det har hamnat en skvätt på golvet och han har själv knipit av och kommit och sett besvärad ut, vi har burit honom till pottan men han sitter där länge och kniper, sedan går han upp och efter en stund kommer det lite mer kiss på golvet och vi gör samma sak igen... Hur ska vi gå vidare och få honom att förstå att det inte är fel att kissa i pottan? Känns verkligen inte bra att han hållit sig så mycket idag. :(
 
Vi upptäckte i veckan att sonen som strax fyller 18 månader har full kontroll på sin blåsa och säger till när han är kissnödig när han inte har blöja på sig. Vi har rutinkissat honom på potta efter att han sovit från han varit ca fem månader gammal. Han har bajsat fler gånger på pottan än i blöja. Den senaste månaden har dock väldigt lite kiss hamnat i pottan - han föredrar att kissa i blöjan.

Vi tänkte ta tag i potträningen nu eftersom det troligen bara blir svårare att vänja honom av med blöja senare när han ännu mer kommit in i vanan att bara kissa där och ingen annanstans. Han har idag varit utan blöja men vill verkligen inte kissa på pottan trots att han är jättekissnödig.

Han gjorde det en gång imorse och då skakade han på huvudet som att det var fel att göra så, men vi sa att det var bra att kisset hamnade där och så hällde vi tillsammans ut det i toaletten och han klappade händerna då.

Efter det har han hållit sig allt han kunnat. Det har hamnat en skvätt på golvet och han har själv knipit av och kommit och sett besvärad ut, vi har burit honom till pottan men han sitter där länge och kniper, sedan går han upp och efter en stund kommer det lite mer kiss på golvet och vi gör samma sak igen... Hur ska vi gå vidare och få honom att förstå att det inte är fel att kissa i pottan? Känns verkligen inte bra att han hållit sig så mycket idag. :(

Läsa böcker om potta? Vi har bebbe på pottan, max potta och ajja & bajja ska sova (en sida om potta). Tycker bebbe på pottan är bäst!

Annars kanske toalettring för barn kan vara något? Lättare att förstå då han ser er föräldrar sitta där.
 
Instämmer om toalettring. Dottern är ofta med när jag kissar och det blir liksom självklart att Kiss är det man gör på toaletten (även om "spola ned papper" just nu är den mer populära biten :angel::laugh: ) Vi har en från Biltema som är en kombinerad för barn och vanlig. Mycket smidigt:
1602353326048.png

Våra är ju nästan jämngamla. Just nu hamnar det mesta i blöjan men för ett tag sedan kissade hon alltid på toaletten. Men vi klappar händerna och och konstaterar att " nu kommer kisset" och jag hoppas att vi är på rätt väg igen, det får gå lite upp och ned.

När inte toaletten funkar ställer jag henne ibland i badkaret, är noga på att uppmärksamma när hon väl kissar, men att hon liksom får prova sig fram själv utan att det gör något.
 
Läsa böcker om potta? Vi har bebbe på pottan, max potta och ajja & bajja ska sova (en sida om potta). Tycker bebbe på pottan är bäst!

Annars kanske toalettring för barn kan vara något? Lättare att förstå då han ser er föräldrar sitta där.

Ska låna böcker om pottor på måndag! Bra idé, vi har ingen sådan bok. Testade med toaring nu och han blev jätteledsen. :(
Instämmer om toalettring. Dottern är ofta med när jag kissar och det blir liksom självklart att Kiss är det man gör på toaletten (även om "spola ned papper" just nu är den mer populära biten :angel::laugh: ) Vi har en från Biltema som är en kombinerad för barn och vanlig. Mycket smidigt:
Visa bifogad fil 58446
Våra är ju nästan jämngamla. Just nu hamnar det mesta i blöjan men för ett tag sedan kissade hon alltid på toaletten. Men vi klappar händerna och och konstaterar att " nu kommer kisset" och jag hoppas att vi är på rätt väg igen, det får gå lite upp och ned.

När inte toaletten funkar ställer jag henne ibland i badkaret, är noga på att uppmärksamma när hon väl kissar, men att hon liksom får prova sig fram själv utan att det gör något.

Smart ring, har inte sett att det finns kombinerad. Vi testade sätta honom på Ikeas ring nu och han blev jätteledsen. Vet inte vad vi ska göra, han vill verkligen inte kissa annat än i blöjan. :(
 
Ska låna böcker om pottor på måndag! Bra idé, vi har ingen sådan bok. Testade med toaring nu och han blev jätteledsen. :(


Smart ring, har inte sett att det finns kombinerad. Vi testade sätta honom på Ikeas ring nu och han blev jätteledsen. Vet inte vad vi ska göra, han vill verkligen inte kissa annat än i blöjan. :(
Låt honom ha blöja lite till? Varför inte liksom? Han är fortfarande inte särskilt gammal och vill han helst kissa i blöjan kan han väl få göra det någon vecka till? Min erfarenhet (som iofs bara är av två barn) är att det mesta löser sig om man ger det lite tid och att saker som inte funkar en vecka kan gå strålande någon vecka senare :)
 
Låt honom ha blöja lite till? Varför inte liksom? Han är fortfarande inte särskilt gammal och vill han helst kissa i blöjan kan han väl få göra det någon vecka till? Min erfarenhet (som iofs bara är av två barn) är att det mesta löser sig om man ger det lite tid och att saker som inte funkar en vecka kan gå strålande någon vecka senare :)
Jag tror inte att det är troligt att han plötsligt ska börja föredra att kissa på pottan igen om någon vecka om han fortsätter kissa i blöjan. Ska testa att lägga en blöja i pottan och se vad han tycker om det.

Angående ålder så är han väl ganska ung i dagens mått mätt vad gäller potträning men för bara några tiotals år sedan var ju majoriteten blöjfria vid ett år. Jag ser inte anledningen till att dra ut på det och bygga in vanan ännu djupare att kisset ska i blöjan när han är så medveten nu om var han gör ifrån sig och säger till när han är nödig.
 
Våra barn gillade aldrig potta, inte barnsits på toan heller. De blev också blöjfria rätt tidigt.

Den ena ville klä av sej alla kläder, den andra inte.

Den ena ville först ha blöjan och samtidigt sitta på toan och så småningom funkade det ju utan blöjan.

Kanske kan det fungera att laborera lite?
 
Våra barn gillade aldrig potta, inte barnsits på toan heller. De blev också blöjfria rätt tidigt.

Den ena ville klä av sej alla kläder, den andra inte.

Den ena ville först ha blöjan och samtidigt sitta på toan och så småningom funkade det ju utan blöjan.

Kanske kan det fungera att laborera lite?
Tack för tipsen! Jag ska fortsätta experimentera. Vi lyckades få kisset i pottan nyss och han reagerade med att klappa i händerna så förhoppningsvis börjar han förstå att det inte är något fel att kissa där. Blöja i pottan verkade han tycka var världens konstigaste idé. 🙃
 
Jag tror inte att det är troligt att han plötsligt ska börja föredra att kissa på pottan igen om någon vecka om han fortsätter kissa i blöjan. Ska testa att lägga en blöja i pottan och se vad han tycker om det.
Jag vet ju så klart inte med ditt barn, men utifrån erfarenhet från mina o kompisars barn så verkar det inte allt för ovanligt att barnen slutar med blöja utan allt för stora problem trots att de har blöja längre än 18 månader.

Periodvis har mina barn älskat att kissa på pottan och periodvis har de hatat det. Båda har börjat med potta typ så snart de lärt sig sitta och slutat helt med blöja mellan 2 och 3. Och jag tycker jag har sett det på kompisars barn med, att det går lite fram och tillbaka. Jag skulle personligen inte stressa på, förstår inte varför, men alla gör så klart som de själva vill.
 
Låt honom ha blöja lite till? Varför inte liksom? Han är fortfarande inte särskilt gammal och vill han helst kissa i blöjan kan han väl få göra det någon vecka till? Min erfarenhet (som iofs bara är av två barn) är att det mesta löser sig om man ger det lite tid och att saker som inte funkar en vecka kan gå strålande någon vecka senare :)
Tvärsom kan det bli tvärtom om man låter blöjan vara kvar nu, att det blir som en grej som inte går att få bort förrän långt efter 3 års ålder. Helt normal ålder att börja med potta och bestämma själv.
 
Tvärsom kan det bli tvärtom om man låter blöjan vara kvar nu, att det blir som en grej som inte går att få bort förrän långt efter 3 års ålder. Helt normal ålder att börja med potta och bestämma själv.
Känner inte att jag påstod att det var onormalt att börja vid 18 månader. Mina barn började som sagt gå på potta mkt tidigare än så. Skulle inte tvinga fram något vid den åldern dock.
 
Känner inte att jag påstod att det var onormalt att börja vid 18 månader. Mina barn började som sagt gå på potta mkt tidigare än så. Skulle inte tvinga fram något vid den åldern dock.
Vem har sagt något om att tvinga? Man får hitta vad som kan motivera och locka. Annan potta, toasts kanske med stege osv. Men att bara ge upp för att man inte hittat rätt känns jättefel.
 
Det finns ju underkläder som är gjorda för att användas vid blöjavvänjning. De motiverar att gå på potta eller toa genom att de känns blöta när man kissat, utan att det läcker igenom.
 
Tvärsom kan det bli tvärtom om man låter blöjan vara kvar nu, att det blir som en grej som inte går att få bort förrän långt efter 3 års ålder. Helt normal ålder att börja med potta och bestämma själv.
Och som tillägg, gissar att varken du eller jag har massiv erfarenhet av att få barn att sluta med blöja och ingen av oss har ju heller facit för hur det gått om vi haft annan strategi. Dina exempel med barn som inte blir blöjfria förrän långt efter tre vet du ju egentligen inte om de kunnat sluta med blöja tidigare om man kört mer hårt på att sluta vid 18 månader. Och mina barn som slutat mellan 2 och 3 år helt självmant och helt utan att någonsin kissa på sig, kanske skulle kunnat sluta mkt tidigare om jag försökt.

Hur man föredrar att göra beror säkert mkt på hur man är som person och hur viktigt man tycker det är att de slutar med blöja. JAG tycker det verkar jobbigt med massa kissolyckor och att försöka övertala barn som inte vill sitta på pottan att göra det. Jag är nog lat men jag har tyckt att det varit skönare att låta mina barn sluta när de vill, de flesta barn slutar ju trots allt förr eller senare med blöja. Har nog helt enkelt inte tyckt det känns så viktigt att de blir blöjfria, även om jag ända sedan sedan de var riktigt små har erbjudit potta eller toalett vid varje blöjbyte/morgon/måltid.
 
Vi upptäckte i veckan att sonen som strax fyller 18 månader har full kontroll på sin blåsa och säger till när han är kissnödig när han inte har blöja på sig. Vi har rutinkissat honom på potta efter att han sovit från han varit ca fem månader gammal. Han har bajsat fler gånger på pottan än i blöja. Den senaste månaden har dock väldigt lite kiss hamnat i pottan - han föredrar att kissa i blöjan.

Vi tänkte ta tag i potträningen nu eftersom det troligen bara blir svårare att vänja honom av med blöja senare när han ännu mer kommit in i vanan att bara kissa där och ingen annanstans. Han har idag varit utan blöja men vill verkligen inte kissa på pottan trots att han är jättekissnödig.

Han gjorde det en gång imorse och då skakade han på huvudet som att det var fel att göra så, men vi sa att det var bra att kisset hamnade där och så hällde vi tillsammans ut det i toaletten och han klappade händerna då.

Efter det har han hållit sig allt han kunnat. Det har hamnat en skvätt på golvet och han har själv knipit av och kommit och sett besvärad ut, vi har burit honom till pottan men han sitter där länge och kniper, sedan går han upp och efter en stund kommer det lite mer kiss på golvet och vi gör samma sak igen... Hur ska vi gå vidare och få honom att förstå att det inte är fel att kissa i pottan? Känns verkligen inte bra att han hållit sig så mycket idag. :(

Jag tror det bara är att hålla ut! Poletten kommer trilla ner. Jag tror att man ska försöka att inte tjata eller fråga för mycket om barnet är kissnödigt utan hellre låta det bli lite olyckor. Enligt mina erfarenheter är det jätteviktigt för barn att känna sig stora och att de klarar saker själv. Det är liksom drivkraften att vilja lära sig. Så om man styr och ställer och frågar för mycket förstör man den grejen för barnet. Köp en potta barnet verkligen gillar, förklara vad den är till för och visa gärna med en docka eller leksak hur det funkar. Kanske ett större barn kan visa också? Barnet kanske kan följa med er på toa och att ni berättar steg för steg vad ni gör. Det är en process för barnet att förstå poängen med det hela! Men det låter som ni är en bra bit på vägen eftersom barnet kan både hålla sig och kontrollera kisset. Och jag tror personligen att ni resonerar helt rätt, att det inte kommer bli lättare längre fram med omställningen från blöja till potta.
 
Ett tillägg: två av våra tre barn var också av den typen som höll sig i en evighet och tyckte nog att det var lite konstigt/läskigt det där med kissandet. Vi löste det genom att vara superpositiva, oavsett om kisset kom på golvet eller i pottan. Typ ”oj vad bra! Du kissar! Vad skönt. Nästa gång ska vi kissa i pottan.” Det i kombination med att de fick se andra kissa och inse att det är något helt normalt som alla gör verkade avdramatisera hela grejen ganska snabbt :)
 
Jag tror också att böcker är bra grej för att få medvetenhet runt det. Vi läste Eine slutar med blöja, den hör ihop med "Potträning på tre dagar"-konceptet och det gick hem hos dottern (dock tog det väl två veckor innan hon var hyfsat pålitligt torr men det funkade bra). Sen hade vi en bok om bajs, sån där med massa luckor - nu minns jag inte vad den heter men den var poppis också.
 
Var han okej med att bli av med blöjan från första början? Ja menar, pratade ni något om blöja, potta och var kiss och bajs ska vara? Förbredde med att imorgon får du ha underkläder istället för blöja osv osv?

Om inte så kanske han blev lite överrumplad av det hela. För honom är det en stor grej, lite som att man själv skulle, från en dag till en annan, få veta att man ska kissa i blöja.

Här hemma har vi fått jobba hårt med det mentala. Tre gånger på ca 5 månader har vi testat "blöjfri på tre dagar"-metoden och kommit fram till att det får vara hur djvl framgångsrikt det vill. Här funkar det inte alls!! Dottern har trosa eller blöja om vart annat idag, skulle säkert kunna vara torr både natt och dag men hon har en vilja av stål så vill hon inte på toa så vill hon inte...
 
Tack för era svar, jag har läst dem men inte orkat/hunnit med att svara på dem. Veckan har varit lite intensiv... :o

Han fortsatte att hålla sig så vi satte på tygblöjor och det fungerade bättre. Igår kväll satt han på pottan och kissade i tygblöjan och nyss kissade han i pottan och gick sedan stolt till toaletten och hällde ut kisset.
Så förhoppningsvis har "spärren" släppt nu.

Det känns i alla fall bra oavsett om han blir blöjfri nu eller om vi får fortsätta att använda tygblöjor som komplement ett tag till mellan rutinpottningarna efter sömn. :)Han fattar grejen i alla fall, och jag tänker att det borde inte dröja så lång tid innan han kommer föredra att kissa i potta framför tygblöja. Men vi får se!
 

Liknande trådar

Småbarn Har en nybliven fyraåring som älskar sina blöjor. Kissa på pottan har han gjort sen han var 2 och det har inte varit några problem, men...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 760
Senast: ameo
·
Småbarn Vi har börjat ha vår dotter blöjfri här hemma. Det går hur bra som helst i stort sett inga olyckor alls, men vi sätter henne på pottan...
Svar
12
· Visningar
2 099
Hundhälsa Ja, det här med Bruce förmåga att inte hålla tätt inomhus börjar bli en följetång nu, men har dessvärre nått den grad att jag börjar...
13 14 15
Svar
289
· Visningar
22 989
Senast: Duplo
·
Småbarn Hej, vi har en dotter på dryga fyra år. Hon visade intresse och klarade av pott- och toabesök i "normal" ålder men det var svårt att få...
Svar
7
· Visningar
2 740
Senast: Majkem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp