Potträning som lyckats!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Enya

Trådstartare
Minns ni när jag svarade i den andra tråden om potträning för ett tag sedan att jag var lite orolig över att min son treåriga son inte ville släppa blöjan ALLS?
Nu har han gjort det!! Bara sådär över en natt för ungefär en vecka sedan ville han vara utan blöja och kissa på pottan/toan. Han har inga problem med att bajsa på potten heller, vilket jag också var orolig för om han nu skulle släppa blöjan.
Vi har tjatat en del om att han nog skulle klara av att kissa på pottan, att han kanskew vill prova och att han får ha kalsonger på då. Bara sådär vände hans vilja och han är nu helt torr dagtid. Även på natten, men han säger inte till oss när han vaknar utan kissar och bajsar först ( i kalsongerna eller blöjan ) innan han kallar på oss. Det är svårt att alltid gå upp före hopnom eftersom han vaknar på olika tidpunkter varje dag, allt från 4:30 på morgonen till kl 10!

Men vi är jätteglada för det att han inte har blöja på dagen och han är glad över att han har nya kalsonger med bilar på!

Tänkte bara berätta hur glad jag blev..... :banana:
 
Sv: Potträning som lyckats!

Kul!
Ja jag har lite samma "problem" med min 2½ åring, han VÄGRAR toa i stort sett, han kissar där på morgonen och om han skulle vara kissnödig när han väl sitter där så kan han väl kissa, men han skulle aldrig säga till!

Hur gick ni tillväga? Vill ha massa tips från er som lyckats!
BVC tyckte att vi skulle skaffa potta, gillar ju inte potta då jag blir äcklad av att göra rent den.. men det är väl något man får ta i övergången då :bow: .
 
Sv: Potträning som lyckats!

Mut! Vi skäller aldrig om han inte lyckas göra något på pottan, men vi mutar honom. " ska du inte kissa på pottan nu så kan ni titta på tv sen", " Kissar du på pottan så får du välja kalsonger/favoritfilm/godis (vid lördagar ) osv
Min mamma tycker att maqn tar godis till hjälp. Gör han något på pottan så får han ,gör han inget så får han inget. Om fler använder den metoden så blir barn lättare torra, men jag valde att inte göra det. Jag är så rädd att göra fel och många tycker att den här metoden är fel ( så därför har jag undvikit den ), men mamma håller hårt på den.
Annars så är det beröm som gäller. Gör han inget så tar vi lätt vid det och säger något som "Du var nog inte kissnödig nu". han brukar själv säga att snoppen är sönder när han inte kan kissa.!
vi har annars pratat mycket om att han ska kissa på pottan, att det är bra att göra det osv, men inte tvingat honom denna gången. för enb tid sedan plockade vi av blöjan och pratade med honom om det här, men han gjorde aldrig något på pottan, allt hamnade ibyxorna. Men då var det vi som var drivande, denna gången var det han som ville. Det kom i sambande med att han fyllde tre ( den 6/2 ) år och folk talade om för honom att han är en stor pojke nu. Så det enda rådet jag egentligen kan ge är att prata med honom om det utan att introducera det. Och jag tror att det är bra med en potta. Äckligt- javisst, men den är läött för honom att nå, han är ju större än den. En toastol är för det mesta större än en 2-3åring och de verkar så farliga.
Lycka till!
 
Sv: Potträning som lyckats!

Vidar är 3½ och har först nu börjat vara utan blöjan, fast ännu inte alltid. Vi har aldrig tjatat eller gjort någon stor affär av det. Däremot hållit med honom om skillnaden han upptäckt mellan stora barn som går på pottan eller toaletten och bebisar som har blöja. Nu med en lillebror blir det väldigt tydligt...

Han har blöja på natten nu men tar av sig den när han vaknar. Jag tror motivet för honom först var att kunna vara helt naken och leka med snoppen :rofl:
 
Sv: Potträning som lyckats!

Min kille tog både av sin och lillebrors en tid. Trots att där var bajs i! De delade rum, och vi sov i rummet intill. vi brukar kunna höra barnen när de vaknar, de är ju inte direkt tysta av sig. Men det var inte så kul att mötas av två små pojkar, när de väl väkt oss, som inte har blöja på sig och bajsat................................
 
Sv: Potträning som lyckats!

:eek: :eek: :eek:

...kanske läge för mig att förstärka äldsta sonens världsbild med "bebisar MÅSTE ha blöja" :p
 
Sv: Potträning som lyckats!

Ja det tycker jag nog =)!
Våra barn delar inte rum längre, det funkade inte eftersom den äldsta är morgonpigg och den yngsta är morgopntrött. Den äldste väckte alltid sin lillebror. Hade man bara vetat när han vaknade så hade det varit lättare för oss att ta honom innan han bajsar, men han kan vakna kl 4:30 en morgon och 9 en annan morgon, det finns inget mönster. Det absolut värsta var när de alldeles tysta ( den äldste viskar för att vi inte ska höra...) tog av sig blöjorna och kletade in sig själva och en del möbler och väggar med bajs.........................Då var de billiga kan jag tala om! Det var länge sedan jag trodde att mina barn var normala =).
Nu har vi satt en babyvakt i minstingens rum och skruvat upp den på det högsta för att vi ska vara helt hundra på att vakna SÅ FORT han gör det.....
 
Sv: Potträning som lyckats!

Vi köpte en sits till toastolen, och nu börjar elin tycka att det är kul att sitta på toa, "tyvärr" kan hon sitta hur länge som helst och läsa och prata och allra helst när det är sängdax... Men eftersom hon tvärvägrade att ens sitta på pottan så tar jag det som ett steg framåt och hoppas att hon snart ska kissa/bajsa oxå...

Det gör mig lite bekymmrad att hon verkar inte ha koll på innan hon kissar utan hon konstaterar väldigt bekymmrat att hon kissar, precis när det händer... JAg får nog försöka bli snabbare på att få henne till toan...
Men som sagt toasitsen var en hit! Tack Ameo, jag tror att det var du som tipsade om den!
 
Sv: Potträning som lyckats!

Det var nog jag som tipsade om toasitsen, ja...

Selma går på toa då och då, händer faktiskt mest på öppna förskolan faktiskt och oftast då någon annan mamma frågar SITT barn om det behöver kissa. DÅ drar Selma med sig dem hon leker med för tillfället och de kissar i grupp :p.
Fast hon föredrar att vara själv inne på dass när hon ska sitta där, så tyvärr har jag ingen aning om huruvida det kommer något eller inte. Fast hon brukar svara ärligt på frågan OM det kommit något - tror jag... Jag ser detta dock som en början, att hon i alla fall intresserar sig ALLS för toalettandet. Sen blir det som det blir. Jag har ingen panik. Det har även hänt att hon sagt att hon behöver kissa när vi kommit till affären och då har vi kvickt knatat in på toan där och hon har fått sitta en stund. Oftast kommer inget då heller, men bara ATT hon vill dit är ju ett plus.
Potta är hon inte ett smack intresserad av i alla fall, men kanske kan vi snart börja sätta Signe på pottan. OM inte annat så till sommaren, så kan de kissa tillsammans :idea:.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 128
Senast: Twihard
·
Övr. Barn Vi upptäckte i veckan att sonen som strax fyller 18 månader har full kontroll på sin blåsa och säger till när han är kissnödig när han...
Svar
18
· Visningar
1 242
Senast: Luktpion
·
Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 123
Senast: Guldaskig
·
Småbarn Vi har fastnat och blöjan är oftast på nu igen. Barnet fyller tre år på julafton och blev i princip Blöjfri i somras, förutom att hon...
Svar
7
· Visningar
1 195
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp