Potträning

Lupino

Trådstartare
Dottern är snart 2 år och jag har börjat fundera på potträning. Hon har sedan ca ett halvår kissat på pottan då och då (när andan hennes faller på). Dock är det inte så att hon säger till att hon är kissnödig, men sitter hon på pottan kommer det alltid mer eller mindre kiss.

Bajsa vägrar hon göra på pottan och här till problemet - hon bajsar väldigt löst, absolut inga korvar. Att ta bort blöjan och få detta klet i kläderna känns inte så lustigt. Finns det något alternativ (hon säger inte till innan hon behöver bajsa och det sker extremt fort)?

Någon annan som pottränat ett barn med kladdigt/löst bajs? Finns andra sätt att potträna utan att ta bort blöjan?

/Novis på området.
 
Sv: Potträning

Mitt enda råd är - stressa inte! Låt det ta tid! Din dotter är inte så gammal än...

Det är vanligt att de börjar gå på potta eller toa för att kissa men vill bajsa i blöjan betydligt längre.
Mina barn har använt Up&Go-blöjor som trosor ett bra tag innan de blivit torra "på riktigt", dvs de har velat ha den lilla säkerheten som blöjan ger för att kunna koppla av och i lugn och ro lära sig att använda toa/potta.

tillägger:
Alternativ till pottan är att du köper en sittring till toastolen, så hamnar bajset där det ska direkt... :idea: Jag gillar BabyBjörns bäst, då den är ställbar så den sitter stadigt i toasitsen.
 
Sv: Potträning

vår son visade inget intresse alls för pottan tidigare. Men när han blev två så skulle han helt plöstligt bara kissa och bajsa på pottan. Han sa till varje gång. Gick nästan lite väl smidigt.
Efter några veckor vände han helt och ville inte ens testa sitta där. Vi försökte fråga ltie då och då men han ville INTE.
Nu har vi lagt ner det där med pottan helt, den står lite undangömd inne på toa och vi säger inget om det. Några gånger har han självmant velat sätta sig där eller på sittringen som vi kan sätta på toasitsen men vi stressar inte. Jag hoppas det kommer av sig själv.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi upptäckte i veckan att sonen som strax fyller 18 månader har full kontroll på sin blåsa och säger till när han är kissnödig när han...
Svar
18
· Visningar
1 242
Senast: Luktpion
·
Småbarn Har en nybliven fyraåring som älskar sina blöjor. Kissa på pottan har han gjort sen han var 2 och det har inte varit några problem, men...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 796
Senast: ameo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 407
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 455
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp