PPID (Cushings syndrom)

Min var väl runt det när det började för honom.
Men vettar sa att det INTE var det - För att han hade inga symtom, det fanns inte cushing på häst eller att man kan inte provta/behandla hästar för cushing...O_oO_oO_o
Så här såg han ut vid ca 27-28 års ålder. Klipptes året runt då
Gyssinge.jpg
 
Min var väl runt det när det började för honom.
Men vettar sa att det INTE var det - För att han hade inga symtom, det fanns inte cushing på häst eller att man kan inte provta/behandla hästar för cushing...O_oO_oO_o
Så här såg han ut vid ca 27-28 års ålder. Klipptes året runt då
Visa bifogad fil 22260
Min veterinär håller i alla fall med om att ett prov på honom är rimligt.
Pälsen påminner om hans. Längre och lite krulligt liksom.
 
Har en shettis med PPID. Hon fick diagnosen när hon var 9 år, men så här i efterhand kan jag förstår att hon hade symptom flera år innan. Nu är hon 14 år.
Min var regält dålig och hade haft fång två gånger innan jag tillslut fick hjälp då distriktarna tyckte att hon var för ung ich ville inte provta. Tillslut bokade jag tid på klinik och alla värden visade sig var i botten, förutom PPIDvärdet som var skyhögt.
Men efter en månad med Prascend så var hon i stort sett sig själv igen.
Köper man den stora förpackningen blir det billigare. Jag gav 2400 kr för 160 tabletter.
Ja så kan det nog vara. Har alltid köpt 60 tabletter då jag inte behövt ge så mycket och den räckt länge. Men värt att kolla upp!
När jag började ge henne Prascend för 5 år sedan kostade en förpackning med 60 tabletter 850kr.... Kan den stora höjningen vara ett tecken på att fler hästar diagnostiseras med PPID och efterfrågan på medicinen ökat?
 
Alltså ursäkta dubbla inlägg men min telefon verkar ha hittat på lite egna hyss och helt plötsligt var den hamla texten kvar?!
 
Har en shettis med PPID. Hon fick diagnosen när hon var 9 år, men så här i efterhand kan jag förstår att hon hade symptom flera år innan. Nu är hon 14 år.
Min var regält dålig och hade haft fång två gånger innan jag tillslut fick hjälp då distriktarna tyckte att hon var för ung ich ville inte provta. Tillslut bokade jag tid på klinik och alla värden visade sig var i botten, förutom PPIDvärdet som var skyhögt.
Men efter en månad med Prascend så var hon i stort sett sig själv igen.

Ja så kan det nog vara. Har alltid köpt 60 tabletter då jag inte behövt ge så mycket och den räckt länge. Men värt att kolla upp!
När jag började ge henne Prascend för 5 år sedan kostade en förpackning med 60 tabletter 850kr.... Kan den stora höjningen vara ett tecken på att fler hästar diagnostiseras med PPID och efterfrågan på medicinen ökat?

Eller på att de har patent. De kan ta vad de vill, Prascend är enda godkända medicinen för häst innehållande Pergolid. De ”äger” marknaden så länge patentet gäller. Var det just prascend du gav i början? Förr fanns Pergolid (substansen) i olika former (beredningar). Pergolid är billigt. Men instabilt. Prascend kom - och då det finns ett godkänt för häst får inte Pergolid i annan form användas..
 
Eller på att de har patent. De kan ta vad de vill, Prascend är enda godkända medicinen för häst innehållande Pergolid. De ”äger” marknaden så länge patentet gäller. Var det just prascend du gav i början? Förr fanns Pergolid (substansen) i olika former (beredningar). Pergolid är billigt. Men instabilt. Prascend kom - och då det finns ett godkänt för häst får inte Pergolid i annan form användas..
Det var Prascend jag gav även från början.
Jag tänker att efterfrågan styr priset. Efterom att dom har patentet och det verkar diagnostiseras fler hästar med PPID pga ökad kunskap hos veterinärerna nu så höjs priset. En teori...
 
Har en shettis med PPID. Hon fick diagnosen när hon var 9 år, men så här i efterhand kan jag förstår att hon hade symptom flera år innan. Nu är hon 14 år.
Min var regält dålig och hade haft fång två gånger innan jag tillslut fick hjälp då distriktarna tyckte att hon var för ung ich ville inte provta. Tillslut bokade jag tid på klinik och alla värden visade sig var i botten, förutom PPIDvärdet som var skyhögt.
Men efter en månad med Prascend så var hon i stort sett sig själv igen.

Ja så kan det nog vara. Har alltid köpt 60 tabletter då jag inte behövt ge så mycket och den räckt länge. Men värt att kolla upp!
När jag började ge henne Prascend för 5 år sedan kostade en förpackning med 60 tabletter 850kr.... Kan den stora höjningen vara ett tecken på att fler hästar diagnostiseras med PPID och efterfrågan på medicinen ökat?
Hittade den här gamla tråden från 2012 där jag fick betala 3400 kr för 160 tabletter prascend på ett svenskt apotek. https://www.bukefalos.se/threads/prascend.1163619/#post-15362866 Priserna verkar ha varierat enormt beroende på vilket apotek man köpte ifrån då om man ser till övriga inlägg i tråden så kanske är det en jämnare prissättning idag? Priset på prascend är detsamma nu som då 2012 på det apotek jag beställer ifrån i England, strax över ett engelskt pund/tablett.
 
Hittade den här gamla tråden från 2012 där jag fick betala 3400 kr för 160 tabletter prascend på ett svenskt apotek. https://www.bukefalos.se/threads/prascend.1163619/#post-15362866 Priserna verkar ha varierat enormt beroende på vilket apotek man köpte ifrån då om man ser till övriga inlägg i tråden så kanske är det en jämnare prissättning idag? Priset på prascend är detsamma nu som då 2012 på det apotek jag beställer ifrån i England, strax över ett engelskt pund/tablett.
Intressant!
Jag köper från svenska Apoteket då de är de enda apotek här i stan som har hemma Prascend.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 433
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har under en tid känt att min häst varit lite matt. Glad och framåt men det har varit som högst växeln saknas. Släppte vinterpälsen...
Svar
3
· Visningar
768
Senast: A_NN_A
·
Ridning hej alla. skulle behöva lite tips. det är så att min häst kanske har headshaking syndrom 🤔 å ja har blivit råd att testa olika...
Svar
13
· Visningar
985
Senast: Tossa90
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 629
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp