PPID (Cushings syndrom)

Vilken fin farbror 😍
Ja, han var fin. Saknar honom än
Han fick aldrig fång, så därför fick han gå på sommarbete och äta samma foderstat som innan
Här syns hans konstiga pä
Lyran 15.jpg
 
Hej!
Vi ska testa vår gamla ponny om den eventuellt har PPID, Cushings.
Är där några här inne som har äldre hästar som har detta och som svarat bra på behandling?
Vad kostar medicinen?


Har en med PPID och haft fång av medicinering. Det fungerar väldigt bra med medicinering och värdet kommit ner till låg nivå.
Tror vi betalar 950kr för 60 tabletter och vi ger 1/2 tablett om dagen. Billigare att köpa 160 tabletter än 60 st omman tittar på priset per tablett. Men för oss är det lagom med 120 dagars medicin i taget.

Så dyrt tycker jag inte att det är. Men mängden medicin som behövs är olika och kostnaden blir olika.


Medicin dosen är individuell och man ställer in dosen medicin i samråd med veterinär. Nu provtar vi en ggr om året då medicinering fungerar väldigt bra. I början tog vi prover oftare för att ställa in medicin dosen.

Vi fodrar och är noga med att ha hö med lågsockerhalt och tänka på kraftfoder, ev belönings godis har låg sockerhalt med tanke på att många PPID har lättare att få fång.
 
Även min ponny ska testas för PPID, men jag tänkte bara tipsa om att medicinen kan gå på försäkringen, det kommer den göra för oss (om det ens behövs, provet är inte taget än)! Så det kan ju vara bra att kolla upp, för annars blir det ganska dyrt...
 
Vår ponny diagnostiserades med PPID redan som ca 8åring pga fång, inga andra symptom. Har gått från att äta ca 1/5 dels tablett till 0,75 idag. Vi måste passa värdena ffa på hösten och tar regelbundet prover.
 
Har en shettis med PPID. Hon fick diagnosen när hon var 9 år, men så här i efterhand kan jag förstår att hon hade symptom flera år innan. Nu är hon 14 år.
Min var regält dålig innan jag tillslut fick hjälp då distriktarna tyckte att hon var för ung ich ville inte provta. Tillslut bokade jag tid på klinik och alla värden var i botten.
Men efter en månad med Prascend så var hon i stort sett sig själv igen. Hon åt från början en halv tablett. Sedan en fjärdedel men nu sista året har vi fått öka på med en halv fjärdedel.
En förpackning på 60 tabletter kostar på Apoteket ca 1200kr.
Det svåraste är att få i henne medicinen....
 
Ska testa min herre för PPID, han har väldigt lurvig päls året om (som jag förstått, bara ägt i två månader) och har enligt hovslagaren haft fång.
Inte mager, tvärtom, men fettdepåer tex.
 
Har en shettis med PPID. Hon fick diagnosen när hon var 9 år, men så här i efterhand kan jag förstår att hon hade symptom flera år innan. Nu är hon 14 år.
Min var regält dålig innan jag tillslut fick hjälp då distriktarna tyckte att hon var för ung ich ville inte provta. Tillslut bokade jag tid på klinik och alla värden var i botten.
Men efter en månad med Prascend så var hon i stort sett sig själv igen. Hon åt från början en halv tablett. Sedan en fjärdedel men nu sista året har vi fått öka på med en halv fjärdedel.
En förpackning på 60 tabletter kostar på Apoteket ca 1200kr.
Det svåraste är att få i henne medicinen....
Jag löste upp hans tabletter i lite vatten, sprutade i munnen.
Han fick även sin Flexi Joint, för lederna, munnen. För den smakade BLÄ!:wtf:
 
Min häst, 8 år gammal, har PPID. Efter att ha haft en häst där PPID upptäcktes alldeles för sent testar jag mina då och då för att upptäcka och kunna behandla i tid. Ju tidigare behandlingen sätts in desto bättre är prognosen.
Min väger ca 370 kg och får en halv tablett prascend/dag. Han hade inga symptom när provet togs men 1,5 vecka senare började han kissa och dricka mycket. Han hade inga jättehöga värden även om de var över gränsen och när provet togs om efter en månad på prascend var värdena normala så doseringen är rätt. Hans överdrivna kissande och drickande försvann efter ca tre veckor på prascend.
Jag köper prascend från ett apotek i England. Det behövs såklart recept men priset blir lägre även med frakten på 10 pund. Jag betalar 1,09 pund/tablett när jag köper 160 stycken.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med krullig, eller rättare sagt vågig, svans. Hon har väldigt tjock svans och mycket man (islandshäst). Fick idag en...
Svar
12
· Visningar
1 435
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har under en tid känt att min häst varit lite matt. Glad och framåt men det har varit som högst växeln saknas. Släppte vinterpälsen...
Svar
3
· Visningar
770
Senast: A_NN_A
·
Ridning hej alla. skulle behöva lite tips. det är så att min häst kanske har headshaking syndrom 🤔 å ja har blivit råd att testa olika...
Svar
13
· Visningar
986
Senast: Tossa90
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 636
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp