• Fritid
  • Trådstartare Trådstartare Görel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 408

Bukefalos 30 år!

Görel

Trådstartare
Moderator
En kompis och jag funderar över att åka till Prag i sommar. Vi tar gärna emot tips om vilka stadsdelar det är trevligt att bo i, vilka vi ska undvika, och andra intressanta tips.

Vi vill vara i stadsmiljö, gärna åka turistbåt, kolla på historiska platser. Vi äter hellre på lite mera sylta-aktiga matställen än tjusiga. Vi gillar att dricka öl. Har hittat att det finns öl-spa där man både badar i öl och dricker den. Sånt gillar vi!

Prag är en trevlig stad 🙂. Gamla stan (stare mesto), judiska kvarteren (Josefov) och pragborgen/mala strama är fina delar av staden. Men Prag har (jämte Hongkong) världens bästa kollektivtrafik så man måste inte bo där 🙂.
Har ätit god mat på flera ställen. Förr skilde de på restauranger som serverade öl och de som serverade vin. Det är fortfarande så att man äter gott på ölställen (ofta knutna till viss leverantör) men de kan servera vin också. Förr var de judiska restaurangerna säkra kort, men numera är tjeckisk och t ex fransk mat lika bra. Det är inte ovanligt att restauranger ligger inne på gårdar, i källarvåningar etc. Låt inte det avskräcka er! Har tyvärr inga sentida tips och det kan ändras fort.

Jag vet inte om det finns direkt bättre eller sämre kvarter. Har bott i södra delen (Nove mesto) vilket var lugnt men en kollega tyckte det var för mkt red light skyltar (vi såg inget kopplat till det på gatorna dock). Men generellt vill jag tipsa om att inte vara rädd för kvarter en bit från centrum. T ex norr om Vltava om ni vill se hur pragborna har det. Har ätit helt ok på kvarterskrogar i utkanten. Men de bästa restaurangerna har varit centralt belägna. Prag har också trevliga kaféer.

Med ”förr” menar jag före murens fall 🙂.

Bodde en bit bort upp för en lång backe på slottsidan på Lidner Prauge Castle. Mycket trevligt men en bit från stan och backe upp. Det går kollektivtrafik där.
Jag gillade Prag, gick runt mycket och tittade på olika torg, vid floden, in in slottet, åt glass, gick på museum. Drack en öl också, en svart öl på U Fleku.

Gjorde dagsturer till bland annat benkyrkan.

Prag är lätt att tycka om, imho. Jag har varit där rätt mycket även om det är ett tag sen sist nu, har oftast bott i Prag 5 och närheten av Smichov men som @mamman skriver funkar det bra att bo på många håll och åka kollektivt.

Förutom de mest uppenbara turisttipsen framhåller jag gärna några egna...
  • Petrinparken med sitt utsiktstorn - det finns flera bra utsiktsplatser i stan men tornet är kanske den bästa. Upp till parken från flodnivån (från hållplatsen Újezd) kan man normalt åka bergbana, en funiculere, men i år är den tyvärr stängd för underhåll fram till september.
  • I södra kanten av Petrinparken ligger Štefánik-observatoriet, ambitiös anläggning.
  • I sluttningen halvvägs uppför funiculeren - där finns en egen hållplats men nu får man förstås promenera dit - ligger restaurang Nebozizek, en bra finrestaurang men det som sticker ut är förstås utsikten över stan. Både inifrån matsal och från en kaffe på uteserveringen.
  • Promenerar man vidare norrut kommer man till slottet, förbi det kommer man till Letnaparken, tvärs över floden norr om gamla stan. På ett bombastiskt stenmonument stod mellan 1955 och 1962 en Leninstaty, sedermera uppfördes där den ganska kända metronomen.
  • Ett stenkast från Letnaparken ligger stadens, och landets, Tekniska museum. Väldigt mycket intressant där, imho.
  • Ett annat bombastiskt stenmonument är det historiska (och militärhistoriska) museet Vítkov på höjden i stadsdelen Žižkov, med café och utsikt.
  • Är man det minsta flygintresserad (jaaa, det är väl mest bara jag 😅 ) är flygmuseet ute i Kbely i nordvästra kanten av stan väldigt värt ett besök.
  • Vyšehrad är ett gammalt slott/befästning/kyrkogård m m strax söder om centrum, historiens vingslag flaxar rejält där. Inte minst begravningsplatsen tycker jag är fascinerande.
  • Man kan äta förbaskat bra thailändskt på Lemon Leaf, på Na Zderaze / Myslikova.
  • Öl... finns överallt. I alla fall makroöl, företrädesvis från Staropramen, som har ett besökscenter med pub och butik på Pivovarská. (Nuförtiden tror jag inte att de har visningar/rundturer utan man får nöja sig med nåt slags filmupplevelse och därefter (irl) provning i puben.) Även i övrigt handlar öl i Prag nästan uteslutande om lager/pilsner, även på mikrobryggerierna. Men det finns undantag, som https://www.dvakohouti.ambi.cz/ eller https://www.vinohradskypivovar.cz/en/ eller https://www.pivo-dum.cz/en/home.

Prag är lätt att tycka om, imho. Jag har varit där rätt mycket även om det är ett tag sen sist nu, har oftast bott i Prag 5 och närheten av Smichov men som @mamman skriver funkar det bra att bo på många håll och åka kollektivt.

• Petrinparken med sitt utsiktstorn - det finns flera bra utsiktsplatser i stan men tornet är kanske den bästa. Upp till parken från flodnivån (från hållplatsen Újezd) kan man normalt åka bergbana, en funiculere, men i år är den tyvärr stängd för underhåll fram till september.
  • I södra kanten av Petrinparken ligger Štefánik-observatoriet, ambitiös anläggning.
  • I sluttningen halvvägs uppför funiculeren - där finns en egen hållplats men nu får man förstås promenera dit - ligger restaurang Nebozizek, en bra finrestaurang men det som sticker ut är förstås utsikten över stan. Både inifrån matsal och från en kaffe på uteserveringen.
  • Promenerar man vidare norrut kommer man till slottet, förbi det kommer man till Letnaparken, tvärs över floden norr om gamla stan. På ett bombastiskt stenmonument stod mellan 1955 och 1962 en Leninstaty, sedermera uppfördes där den ganska kända metronomen.
  • Ett stenkast från Letnaparken ligger stadens, och landets, Tekniska museum. Väldigt mycket intressant där, imho.
  • Ett annat bombastiskt stenmonument är det historiska (och militärhistoriska) museet Vítkov på höjden i stadsdelen Žižkov, med café och utsikt.
  • Är man det minsta flygintresserad (jaaa, det är väl mest bara jag 😅 ) är flygmuseet ute i Kbely i nordvästra kanten av stan väldigt värt ett besök.
  • Vyšehrad är ett gammalt slott/befästning/kyrkogård m m strax söder om centrum, historiens vingslag flaxar rejält där. Inte minst begravningsplatsen tycker jag är fascinerande.
  • Man kan äta förbaskat bra thailändskt på Lemon Leaf, på Na Zderaze / Myslikova.
  • Öl... finns överallt. I alla fall makroöl, företrädesvis från Staropramen, som har ett besökscenter med pub och butik på Pivovarská. (Nuförtiden tror jag inte att de har visningar/rundturer utan man får nöja sig med nåt slags filmupplevelse och därefter (irl) provning i puben.) Även i övrigt handlar öl i Prag nästan uteslutande om lager/pilsner, även på mikrobryggerierna. Men det finns undantag, som https://www.dvakohouti.ambi.cz/ eller https://www.vinohradskypivovar.cz/en/ eller https://www.pivo-dum.cz/en/home.

Imho?

Jag som tänkte att mitt ”förr” gällande Prag från sommaren 1991

Tusen tack! Ska kolla upp.

Vi bor gärna centralt och ha gångavstånd. Även om kollektivtrafiken är bra så föredrar vi att slippa vara beroende av den.

Har varit en dag i Prag sommaren 1991 så jag har diffusa minnen av stan.

Vi bor gärna centralt och ha gångavstånd. Även om kollektivtrafiken är bra så föredrar vi att slippa vara beroende av den.
Då skulle jag nog välja att bo på gångavstånd från karlsbron. Bor man inom 15 minuter från den når man mycket av de mest centrala/intressantaste delarna på en halvtimme oavsett på vilken sida man bor.
När jag bodde i nove mesto gick vi både till stare mesto och slottet.

Liknande trådar

• Gotland i sommar vad har ni för tips?
  • Vart ska vi åka?
  • Julbord med övernattning
  • Dublin-tips mottages

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat