Praktik i stall

Sv: Praktik i stall

DNA-nivå? Det brukar väl snarare vara Mendels ärftlighetslära... Eller genmanipulerar du hästarna?

Nog hinner det hända en del i hästaveln på tio år - de hingstar som var bra för tio år sen kanske inte är så bra nu, och det kommer ju in nytt blod också.

Fast det är klart, om det 'bara' ska bli snälla fritidshästar så är det kanske inte lika knivigt. Då antar jag att du inte deltar i eventuella championat och så heller?
 
Sv: Praktik i stall

Det kommer inte in något nytt blod.
Islandshästar är en ändlig samling hästar med en sedan 1000 år stängd stambok.
Och jag kan den i princip utantill.
Det blir litet nya varianter på kombinationerna bara.

Viktigt här är att se till att inga gamla gener försvinner så att genbasen blir smalare, för det har inte en så liten population råd med.
Och nej jag genmanipulerar inte hästarna.
Men de används för att leta generna för silverfärgen på.
Det sitter folk på Genetikcentrum och kartlägger deras DNA-kedjor.
Meningen med min nuvarande avelsgrupp är att få fram eksemfria, vackra, friska, snälla, lättskötta och lättöltade hästar för familjebruk.
De skall fungera bra helt enkelt.
Vara lätta att hantera, rida och hålla i arbete.
Bra och väl växande hovar som är lätta att sko är också ett av målen.
No fot - no horse. Liksom.

Och för att komma dit så krävs det ett mål som är någon eller några generationer framåt.
Och i det läget så måste man ju planera på 10-årsplan.
Min senaste generation just nu är ett mellansteg.
Trots att de är 3dje resp 4de generation hos mig.
Så det är på nästa som jag får se resultatet.

En hingst hann faktiskt dö innan jag hann med.
Men det löste jag genom att köpa in ett föl som var avlat så som jag hade tänkt att använda hingsten.
Fölet har den hingsten som morfar.
 
Sv: Praktik i stall

Vill bara varna! Bara för att praktikplatsen är HYNgodkänd så betyder det inte att den är bra tyvärr.
För några år sedan skulle jag, precis som du, göra praktik för att söka in till hippologen. Jag hamnade på en HYNgodkänd praktikplats.

Allt lät hur bra som helst innan jag började...
Jag skulle mocka 4-5 boxar om dagen, hjälpa till med fodringar samt ordningställa hästar, rida MKT, longera osv. Jag skulle få massor av hopp och dressyrträning.
Betalningen var bostad, bil och stallplats för min häst. Resten betalade arbetsförmedlingen (ca 3000kr/mån)

Detta fick jag...
Mocka ca 20 boxar om dagen, köra in hö och halm, fodra, skiva några
kg morötter om dagen i små små bitar så att inte hästarna skulle sätta i halsen (ja det är faktiskt sant!!), leda runt hästarna på stallplanen eftersom dom inte fick gå i hage, grooma alla hästarna, longera, skritta 1 häst ibland, sopa, kratta, smörja alla sadlar och träns varje dag etc etc.

Jag fick inte ett enda träningspass!!
Dessutom blev jag verkligen behandlad som en slav.

Jag stod ut i 2 mån sen flyttade jag hem. Har ju fått reda på efteråt att praktikanterna på detta stället aldrig blir långvariga.

Jag anmälde stället till AF, men jag ser ju att dom fortfarande är HYNgodkända och ofta annonserar efter praktikanter.

Vad jag vill säga med detta är att kolla upp stället noga, hör med folk osv. Det är värt det!
 
Sv: Praktik i stall

Jag tycker att man måste ta och definiera vad en praktik skall gå ut på.
Det jag tycker att den skall lära ut är hur man på egen hand faktiskt sköter ett stall och en verksamhet.
Och vad det i realiteten innebär.

Jag förväntar mig inte att en praktikant kan sköta gården på egen hand om jag åker bort.
Det förväntar jag mig däremot att någon som har haft 1års praktik skall kunna göra.

De skall under praktiken lära sig att se om hästarna mår bra eller dåligt.
De skall kunna bedöma om en häst som mår dåligt behöver veterinärvård eller om det går att klara av hemma själv.
De skall kunna ringa ut en veterinär och ta emot den samt sköta om eftervården.
De skall kunna ta emot en hovslagare.
De skall kunna avgöra hullet på en häst och justera foderstaten därefter.
De skall veta hur fullt friska unghästar växer och utvecklas.
Hur stall och byggnader måste skötas.
Laga staket och sätta upp hagar.
Klara av den enklaste el-läran som behövs för att sköta ett elstaket.
Planera hästarnas hagar.
Vilka skall gå med vilka och var, samt varför.
Kunna planera allt slavjobbet så att det blir gjort inom rimlig tid.

D.v.s. veta hur man på alldeles egen hand sköter om runt 15 hästar med tillhörande anläggning.

Är inte det något att lära sig?

I ett av dina förra inlägg så skrev du att du bara kånka hö och vatten hela dagarna möjligtvis att du höll i unghästarna när de skulle vacineras.

I ett senare att du även rider in och säljer hästar. Är tanken att praktikanten bara skall kånka mat och mocka och du göra det roliga som tex rida?

Om man tar emot praktikanter så har man en skyldighet att se till att de får en meningsfull och lärorik tid.

Vill man ha någon som bara bär mat och mockar så får man se till att anställa någon som gör detta åt en inte att utnyttja en stackar praktikant till sådant slavarbete. Sen att det är en del i arbetet på en gård (precis som stängselarbete m.m) är en helt annan sak. Man får ta det "tråkiga" med det "roliga" som praktikant för det är precis vad stallarbete går ut på.

Möjligtvis kan jag tänka mig en mockningspraktikant om man redan innan praktikttiden går ut med väldigt tydligt "att hos mig får ni bara mocka och bära vatten, inget annat" för då vet personen precis vad den ger sig in i.

Mvh

Tora
 
Sv: Praktik i stall

I ett senare att du även rider in och säljer hästar. Är tanken att praktikanten bara skall kånka mat och mocka och du göra det roliga som tex rida?

Jag kan faktiskt inte sätta praktikanter på att rida in hästar.
Om de inte är mycket duktiga förståss.
Annars så vore det både farligt och oansvarigt av mig.
Om man jobbar för en tränare, så är det ju liksom tränaren som tränar hästarna, eller hur?

Finns det verkligen praktikanter att få som kan rida såpass bra att de inte blir en fara för sig själva och hästen om hästen är nyinriden, litet nervös över den nya situationen och dessutom känslig?
Det vore ju egentligen en dröm.
Min gamla skröppliga kropp bär hellre mat och mockar än sitter på vilda hästar.

Min erfarenhet av anställda, riktiga sådana med lön då, är dock att jag får vara glad om de kan motionera saluhästarna och verksamhetshästarna vid behov.
Folk rider tyvärr så pass illa och grovt att de oftast behöver mycket välutbildade hästar för att det skall fungera.
Och sådana är ju sällsynta hos en uppfödare.

De lättridna verksamhetshästarna, de får jag ju betalt för att andra rider på.
 
Sv: Praktik i stall

I så fall hoppas jag att du är väldigt tydlig redan innan vad praktikanterna får göra. Tycker inte riktigt att ditt stall platsar som en lärorik och bra praktikplats. Risken är att man står där med någon som är väldigt beskviken då praktikplatsen inte alls är vad de trodde.

Vi har haft praktikanter av alla de slag. De från hästgymnasieskolor till praktikanter från arbetsförmedlingen. Vissa kunde mer och vissa kunde mindre.

En av våra arbetsförmedlingspraktikanter hade bara ridit i ett år på ridskola. Då tog vi på oss att utbilda henne vidare. Det är så en riktigt bra praktikplast skall fungera.
Även om det var ett stureri så var ju de flesta hästarna inridna. Man skall helt enkelt fylla luckorna som praktikanten har

En annan tjej var rädd för att rida. Men hon kunde ändå vara med och hantera unghästarna. Just att arbeta med unghästar är ju så mycket mer än att bara slänga upp någon på ryggen.
Så trots kunskapsskillnaderna var det inga som helst problem att hitta meningsfulla aktiviteter.

Man får helt enkelt anpassa praktiken efter indviden.

På alla anläggningar så finns det ju olika förutsättningar för att göra mer än bara "slavgöran". Men för det mesta så hänger det på handledarens vilja att göra det lärorikt. Jag har alltid tagit handledaruppgiften på mycket stort allvar och lagt ner en hel del tid på planering. Har också fått säga nej till praktikanter då det för tillfället har varit lite att göra tex.

Det viktiga är att man är tydlig från början så att ingen blir besviken eller känner sig utnyttjad. Det är nog det som de flesta vill undvika. Sen finns det självklart praktikanter som tror att de skall glida runt på hästryggen utan att behöva smutsa ner sina långa naglar. De blir ju fort nertagna på jorden igen. Har faktiskt en gång skickat iväg en praktikant då hon var hopplöst lat och inte ville göra något "tråkigt".

Jag kan inte klaga på de anställda vi har haft. Vi brukade faktiskt oftast ha en deltidsanställd (oftast en student sov ville dryga ut studielånet lite) som gjorde grovjobbet när vi hade många fölningar (tufft att hålla sig vaken dygnet runt).

Mvh

Tora
 
Sv: Praktik i stall

Frågan är ju fortfarande vad man skall lära sig?
Och om lärorikt alltid = roligt?

Och besvikelsen över praktikplatsen, kan det egentligen vara besvikelse över hur det är att jobba med hästar?
Jag har haft avbytartjänst under en period, och avbytarna tyckte att arbetet här var avstressande och lättsamt.
Och det var exakt samma arbete som en anställd hästskötare tyckte att hon slet livet av sig för att göra.
Så det är verkligen olika.

Jag har haft praktikanter ett par gånger.
Men de har varit specialintresserade av just mina hästar, så de har haft det bra.
Vi kunde ju t.ex. verka unghästar själva då vi var 2 o.s.v.
Och om man är intresserad av djursjukvård och inte bara ridning, så är det ju mycket som händer när man har många unghästar.

Värst har nya från hästgymnasium varit.
De har trott att de skall få sitta och rida välutbildade hästar hela dagarna.
Och har tyckt att de outbildade har varit "dumma skithästar".
De blev inte långvariga kan jag säga.....
 
Sv: Praktik i stall

Vad en praktikant (som jag har hand om) skall lära sig är helt enkelt det samma som jag arbetar med.

Inte att bara få mocka boxar dagarna i ända.

Allt detta är med hänsyn till praktikanternas förkunskaper. Jag har alltid varit nogran med att fråga vad praktikanten vill ha ut av sin praktiktid och vad de vill/tror/behöver lära sig. Redan då kan man sortera bort de personer som man tror att "min" verksamheten inte passar för.

Sen är ju "slavgörat" en väldigt stor del av det mesta hästarbetet. Men det är inte bara det. Det finns andra saker som också ska göras.

Ta denna tjejen tex som fick ridlektioner. Det fick hon för att i mitt jobb så ingick det att bla rida. Alltså var det självklart att hon också skulle rida.

Det jag vänder mig mot är utnyttjandet av praktikanter som billig arbetskraft för att mocka boxar. Jag har aldrig själv råkat ut för det men har genom åren sett hemska skräckexempel.

Bla min arbetskompis dotter. Hon praktiserade tre månader på en stor ridskola. Det enda hon fick göra var att mocka spiltorna och borsta på hästarna. Var den ordinarie personalen jobbade med vet hon inte då hon inte kunde hitta dem någonstans. Då hon klagade hos arbetsförmedlingen så fick hon byta praktikplats. På de nya ridskolan fick hon också mocka och borsta hästarna tillsammans med ordinarie personal. Hon fick samma raster som ordinarie personal. Hjälpa till på lektionerna. På förmiddagarna så fick hon oftast en ridlektion av någon av ridlärarna. Många gånger så fick hon rida en av ridlärarnas egna häst som var utbildad Msv i dressyr. De tre månader som hon var där lärde hon sig jättemycket. Dessutom blev hon grymt intresserad av dressyr.

Så visst är det skillnad på praktikplats och praktiplats. Det viktigaste är att man inte utnyttjar folk. Men som sagt det finns mycket konstiga praktikanter också.

Sen så finns de sånna som lyckas med både det ena och andra. En stackar praktikant från en gymnasieskola skulle harva manegen (de hade tagit traktorkort på skolan). Hon var jättenogran när hon harvade och tittade höll nogran koll på harven så att den inte skulle fastna i sargen. Tyvärr så glömde hon att hon hade en skopa framtill på traktorn. Det blev ett ganska så stor hål i manegeväggen. Hon var jätteledsen och ville arbeta av lagningskostnaden på helgerna. Nu tyckte jag inte at det behövdes men hon ville absolut vara med och hjälpa till att laga hålet.

Måste säga att resultatet blev väldigt bra faktiskt.

Mvh

Tora
 
Sv: Praktik i stall

"Var den ordinarie personalen jobbade med vet hon inte då hon inte kunde hitta dem någonstans."
Eh, inte hitta?
Jösses, mig kunde man i alla fall hitta hela tiden.

Och visst kan det hända tok.
Men det är skillnad på att försöka sitt bästa och att vara lat och motspänstig.
Det som jag tycker är värst är när de inte gör som man säger och så går det riktigt på tok.

2 exempel:
Hämta häst A i hagen och tag ut den genom den bortre grinden.
Och så orkar man inte gå så långt, utan försöker med närmaste grinden i alla fall, så att hela flocken pressar sig ut och man får jaga lösa hästar i en timme.
Listigt.

Hämta häst A och B i hagen där även C och D går.
Släpp sedan ut häst E och F i den hagen.
Jaha, då så börjar man med att stoppa ut häst E och F i hagen, för att man inte orkar med att gå 2 gånger.
Med påföljd att häst A och häst F som hatar varandra börjar att slåss och leva rövare i hagen.
Det tar någon timme att fånga in häst A och B och så måste även F in igen för att få sina skador omskötta.

Ibland så blir man trött.
Sådana dagar hinner inte vare sig en praktikant eller anställd att rida.
 
Sv: Praktik i stall

Det finns alltid dagar som allt går på tok. Speciellt som någon klant inte kan följa instruktioner eller hela tiden hittar på egna varianter av instruktioner.

Tyvärr finns det en slags männiksor som alltid klantar till det. De menar inget illa (oftast) men de tänker sig inte helt enkelt för.

Mvh

Tora
 
Sv: Praktik i stall

Det står var och en fritt att driva sin hästverksamhet på det sätt som passar en själv.
Men man bör nog ha så pass mycket insikt att man inser att man inte ska vara praktikvärd för en blivande hippologstudent om praktiken bara innebär mockning, fodring och leda hästar in och ut. Det behövs ju knappast ett år för att lära sig.

Vitsen är ju att man som praktikvärd sitter på kunskaper som man ska kunna förmedla till praktikanten. Allt från hur man gör foderstater till att färdigställa en häst för tävling/visning. Det är inte meningen att en praktikant ska KUNNA massa saker efter praktiken, utan fått en inblick i ett blivande yrke.
 
Sv: Praktik i stall

Länken fungerar inte.

Om du menar den här länken
http://www.hyn.se/pdf/Praktikvardsblankett.pdf
Så är det ett formulär där man fyller i vad man har att erbjuda och inte en kravlista.

Kraven på praktiken för Hippologen har tydligen varit:
3) yrkeserfarenhet (ett av alternativen)
- 6 månader i annans eller egen hästverksamhet
- 4 månader på av Hästnäringens Yrkesnämnd godkänd praktikplats
- Sammanhållen hästutbildning på gymnasiet omfattande minst 640 tim/poäng (ex v Naturbruksprogram med hästinriktning).

Yrkeserfarenheten kan delas i 2-månadersperioder på heltid. Den kan även genomföras på deltid, dock minst halvtid. Totaltiden skall alltid motsvara två månader på heltid.

Enligt http://www.krafft.nu/news_fullpost.asp?news_id=878B2D902FD64A8F
Vilket kanske inte är en så säker källa.
Men SLU hade inte kommit med årets antagningskrav på sina sidor.
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 929
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 190
Senast: Zpunk
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: ryujaneiro
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 111
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp