"Praktik" vid utbildningar.

När jag gick yh-utbildning för många år sedan fick vi söka praktik själva.
Jag hade dock en vän samt stallägaren som hjälpte mig med min häst när jag var borta.


När min mamma gjorde en helomvändning och gick nån utbildning på delvis distans men en vecka i månaden var tvungen att vara på skolan som låg 2h hemifrån, så bodde hon på vandrarhem den veckan och hade med sig våran hund.
Jag och brorsan var hemma själva den veckan, vi var 15 och 17 då.
 
Ja kanske är det många olika inriktningar inom vården och få ställen som kan erbjuda plats med rätt inriktning? Gissar hejvilt :angel: Kommer inte söka vårdrelaterad utbildning, så förhoppningsvis kan jag lösa något själv. Den utbildning jag helst går bör ha många möjliga praktikplatser och det kommer ut annonser om jobb regelbundet. Har redan viss relevant arbetslivserfarenhet inom området och vet att jag trivs med det, så utbildningen skulle mest bli för att fördjupa kunskaperna och få på papper att det verkligen finns där.

Hoppas nu mest på att få tjänstledigt från jobbet bara. I år började någon utbildning i januari, så gissar att det blir likadant nästa år. På mitt jobb är det standard att inte få tjänstledigt förrän ett halvår efter att man frågat om det, men å andra sidan är alternativet att jag säger upp mig och det vill de verkligen inte, så det kanske går att få till något bra ändå...
Om du söker tjänstledigt minst 6 månader innan pga studier så kan inte arbetsgivaren neka enligt lag. Jag hade också en arbetsgivare som hade ett rykte om sig om att strula vid tjänstledighet, så jag tog reda på vilken paragraf som gällde och la till den i mitt ansökningsbrev (söker härmed tjänstledigt enligt paragraf x inom x lag). När man söker så långt innan och vet vad för utbildning du vill gå bör man också skriva något i stil med att du söker under förutsättning att du kommer in. Jag googlade lite på hur man bör skriva. Du kan också söka på en viss procent (om du fortfarande vill jobba lite) och du kan söka termin eller läsår om du vill jobba tex på sommaren.
 
Om du söker tjänstledigt minst 6 månader innan pga studier så kan inte arbetsgivaren neka enligt lag. Jag hade också en arbetsgivare som hade ett rykte om sig om att strula vid tjänstledighet, så jag tog reda på vilken paragraf som gällde och la till den i mitt ansökningsbrev (söker härmed tjänstledigt enligt paragraf x inom x lag). När man söker så långt innan och vet vad för utbildning du vill gå bör man också skriva något i stil med att du söker under förutsättning att du kommer in. Jag googlade lite på hur man bör skriva. Du kan också söka på en viss procent (om du fortfarande vill jobba lite) och du kan söka termin eller läsår om du vill jobba tex på sommaren.
Det har jag koll på :) Däremot är det lite dumt för som det är nu så verkar det som att den utbildning jag vill gå startar i januari, dvs om 5 månader, så då kan de ju säga nej om det är så... Lite svårt när utbildningarna inte skriver ut startdatum så långt i förväg, men jag ska prata med chefen om det (och försöker ta reda på exakt startdatum). Vet inte hur de ställer sig till att jag söker tjänstledigt på deltid, "Så kan man inte göra!" fick jag höra förra gången vi pratade om det, men så har jag läst att det kan man visst. Räknar med trassel men hoppas att det går smidigt iaf. Eftersom det är plugg på distans så funderar jag på att söka tjänstledigt så att jag ändå jobbar någon dag i veckan, vore bra att få in lite pengar ändå.
 
Jag blev tilldelad praktikplats utan möjlighet att byta. 3h (minst) pendling varje väg. Vi fick platser tilldelade utifrån boendeort. Bodde man inom en viss radie av GBG centrum blev man placerad i Mölndal och bodde man utanför hamnade man i Alingsås. INTE jättesmidigt.
 
Kunde inte få tjänstledigt, utan jag får säga upp mig i så fall. Han skulle dock ordna så att jag får ut all min semester som just semester för att inte förlora pengar och det finns inget som hindrar att jag under studietiden kommer och jobbar som timmis om jag vill. Och, om jag skulle vilja komma tillbaka och det finns en tjänst ledig så går jag in på samma lön igen, hade varit surt att behöva börja om i lönetrappan om det skiter sig helt med andra jobb...

Har inte sagt upp mig än, vill (såklart) ha koll på hur det faktiskt blir med plugg, men nu är chefen med på det hela iaf och jag helt inställd på att faktiskt ordna något annat. Det känns SÅ skönt!
 
Kunde inte få tjänstledigt, utan jag får säga upp mig i så fall. Han skulle dock ordna så att jag får ut all min semester som just semester för att inte förlora pengar och det finns inget som hindrar att jag under studietiden kommer och jobbar som timmis om jag vill. Och, om jag skulle vilja komma tillbaka och det finns en tjänst ledig så går jag in på samma lön igen, hade varit surt att behöva börja om i lönetrappan om det skiter sig helt med andra jobb...

Har inte sagt upp mig än, vill (såklart) ha koll på hur det faktiskt blir med plugg, men nu är chefen med på det hela iaf och jag helt inställd på att faktiskt ordna något annat. Det känns SÅ skönt!
Fast du har som sagt rätt till ledigt enligt lagen för att studera, det kan inte chefen neka utan endast påverka i en liten mån om när den förläggs. Men jag vill minnas att din arbetsplats inte riktigt har koll på lagarna så det kanske är dags att ge dem ett utkast
 
Fast du har som sagt rätt till ledigt enligt lagen för att studera, det kan inte chefen neka utan endast påverka i en liten mån om när den förläggs. Men jag vill minnas att din arbetsplats inte riktigt har koll på lagarna så det kanske är dags att ge dem ett utkast
De säger inte nej till tjänstledigt som så, de säger bara nej till tjänstledigt med mindre framförhållning än 6 månader, vilket de har rätt till.
 
Det skiljer sig nog åt en hel del mellan vårdyrken och mellan delar av landet. På "min utbildning" vet jag att de sliter som tusan att alls få praktikplatser till alla studenter. Där blir man placerad och kan få åka rätt rejält långt om det vill sig illa. Dock så ligger ofta praktiken parallellt med undervisningen så att man har en-två praktikdagar per vecka.
 
Kunde inte få tjänstledigt, utan jag får säga upp mig i så fall. Han skulle dock ordna så att jag får ut all min semester som just semester för att inte förlora pengar och det finns inget som hindrar att jag under studietiden kommer och jobbar som timmis om jag vill. Och, om jag skulle vilja komma tillbaka och det finns en tjänst ledig så går jag in på samma lön igen, hade varit surt att behöva börja om i lönetrappan om det skiter sig helt med andra jobb...

Har inte sagt upp mig än, vill (såklart) ha koll på hur det faktiskt blir med plugg, men nu är chefen med på det hela iaf och jag helt inställd på att faktiskt ordna något annat. Det känns SÅ skönt!
Härligt det verkar bli en lösning iaf :)
 
När jag pluggade YH hade vi mkt praktik. Vi fick fixa själva. Jag bytte flera gånger för jag vägrade spendera min praktik med att häfta papper. Så bytte tills det kändes rätt.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb I mitt yrke så är det vanligt att man får utbildningar för att avancera, kunna utföra svårare felsökningar, få mer ansvar osv. Detta...
2
Svar
37
· Visningar
2 034
Senast: Sol
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 729
Senast: Mabuse
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 185
Senast: Nixehen
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 428
Senast: Kraxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp