A

annizz

Hej jag undrar om man som praktikant ska ha ansvar för ett helt stall och jobba själv varje dag?
Visst mocka är väl ett enmans jobb men jag börjar känna mig ensam..
Detta var inte vad jag hade tänkt mig när jag började min praktik..

Sv: praktik

På en praktik ska man ha en handledare, alltså får du inte jobba själv.
Ta kontakt med ansvariga innan det händer en olycka för har du riktigt otur så gäller inte försäkringar och dylikt om du har jobbat ensam.

Kraven på dig vs. handledaren beror på vilken typ av praktik du gör, om det är på högstadie-, gymnasie- eller eftergymnasial nivå.

Jag gjorde t.ex sex månaders HYN-praktik hos en uppfödare när jag var 19-20 år, och då arbetade jag såklart till viss del självständigt efter inlärningsprocessen. Vi delade på fodringar, mockningar och saker som att väga upp foder, smörja läder ect och en del av träningen av hästarna skötte jag utan att handledaren flåsade mig i nacken - skönt för både mig och henne, annars blir ju jag till en börda för henne och jag skulle känna mig ständigt övervakad (= att hon inte litar på mig, att jag inte utvecklas).

Däremot när jag sedan arbetade i stall och vi hade gymnasiepraktikanter under kortare perioder ställs ju lite andra krav på handledaren, eftersom att eleverna kanske inte ens är där tillräckligt länge för att känna sig helt säker på rutiner och sysslor. Men min åsikt är ändå att praktikanten efter en tids invänjning bör kunna göra enklare sysslor på eget initiativ och utan handledarens ständiga uppsikt.

Dock är det allmänt känt (inte bara inom hästbranschen) att handledare/chefer har en tendens att utnyttja praktikanter som gratis arbetskraft - det är SJÄLVKLART inte ok. Men praktikanter har dessutom ofta en tendens att tycka att känna sig utnyttjade om de får göra saker som de upplever som tråkigt, så det är inte alltid handledaren är "the bad guy". Jag har stor erfarenhet från båda positionerna så jag vet hur det brukar funka =P

En praktikant får ALDRIG ersätta ordinarie personal. Alltså ska det finnas en handledare och praktikanten är där för att LÄRA.
Tyvärr så drivs väldigt många stall i Sverige med praktikanter och svart arbetskraft, även hos kända stjärnryttare. Och det lär fortsätta så, så länge alla dessa (ofta) unga tjejer gå med på att bli utnyttjade och arbetsgivarna tycker att det minsann hör till att man ska slita för ingen ersättning alls, om man ska jobba med hästar.

Jag blir lika ledsen varje gång jag hör om sånt här.

Ryttare/stallägare ska anställa VITT och se till att de anställda få skälig LÖN och FÖRSÄKRING. Har man en praktikant så är den bara utöver ordinarie arbetskraft och ska få handledning.

alltså redan första dagen så fick jag sköta allt själv, utsläpp, insläpp, mockning, fodring, ridning m.m.
är tex inte alls van vid hingstar men måste ändå leda dom ut och in från hagen..
och jag rider ut själv, tänk om det händer nåt?
Så det känns som att jag sköter hela stallet. Och den som har sina hästar inhyrda sköter inte dom särskilt bra, har inte mockat och de luktar förjävligt rent ut sagt.. ursäkta språket.
Men är stalljobb ofta ensam arbete?

Utifrån detta skulle jag bytt praktikplats på momangen!

Verkar totalt oseriöst och oansvarigt!

Kan du inte först och främst prata med dina handledare i stallet? Tänk om de helt enkelt tror att du har mer erfarenhet än vad du har? Det försvarar såklart inte att de låter dig "gratisjobba" men om de verkar trevliga och välmenande i allmänhet borde du prata med dem och förklara att du känner dig obekväm i dina arbetsuppgifter osv. och fråga om ni tillsammans skulle kunna lägga upp ett schema som passar alla. De kanske inte utnyttjar dig medvetet, men om du misstänker att de gör det så ring din handledare (på din skola, arbetsförmedlingen eller vilka du nu gör praktik via) och rådfråga om hur du ska gå vidare. Eller packa och stick därifrån.

Stalljobb ÄR ofta ensamarbete eftersom de flesta medelstora verksamheter inte har överflöd med pengar att lägga på personalkostnader, tyvärr. Om du vill jobba i stall i framtiden bör du vara inställd på att det är tungt, slitigt, stundtals långtråkigt/ensamt och inte alltid 100%igt säkerhetstänk. I en perfekt värld vore det inte så, men det är stor konkurrens om stalljobb så det är svårt att hitta ställen där allt fungerar exakt som man skulle önska.

Hej!

När jag var 17 praktiserade jag på ett stall med ca 15 hästar, allt var jättebra i början, jag och ägaren skulle dela på jobbet, jag skulle få gratis lektioner så ofta det fanns tid till det och jag skulle sluta kl 16 varje dag.
Efter ungefär en månad hade jag ridit 1 lektion och efter 2 månader lika många + att allt jobb var på mina axlar. Ägaren hade alltid något viktigt ärende eller något hon var tvungen att göra "bara idag också" och jag var alltid kvar i stallet ända tills kvällsfodringen. Efter ungefär 3 månader var jag ledig 1 vecka och när jag kom tillbaka fick jag höra att hästarna inte ens hade varit ute under den veckan jag varit ledig och alla boxarna var jätte smutsiga förutom privathästarnas...
Lång historia kort=jag pratade med ägarna och sa att jag inte klarade av att sköta allting och att vi faktiskt hade bestämt att dela på jobbet, särskilt med tanke på att dom inte hade hållt sitt andra löfte med lektionerna, dom skötte sig i några dagar men återgick snart till samma grej, och en månad senare slutade jag.

Hade dom anställt mig så jag fick betalt för allt slit hade det varit en sak eller om avtalet var sådant att jag skulle sköta alla hästar ensam, men jag för min del accepterar inte sådana som bara vill komma billigt och lätt undan.

Jag tycker absolut du borde prata med dom eller skolan om det är praktik genom utbildning, för jag tror att många försöker utnyttja praktikanter. I värsta fall finns det många andra stall och säkert nån annan som är mer tacksam för hjälp.

Lycka till!

Hur gammal är du?

Oavsett om stalljobb 'ska' vara ensamjobb så ser jag inte varför man sätter en helt ny person på att själv sköta HELA stallet. Du är ju inte hingstvan men får ändå hantera (och rida?) dem varje dag. Den som äger hästarna verkar inte särskilt rädd om dem? Det är ju dessutom praktik och även om lite slit ingår i det här att lära sig något så låter det mer som utnyttjande, handledning ska ju ingå i praktik.

(Fick själv mocka hela 4 H-gårdens ridskolestall + några privathästar som 15-åring på vanligt två veckors praktik. Dessutom rida igång konvalescenter utan översikt av ridlärare, fodra övriga djur och vi blev tillsagda att ta med oss en annan praktikant på uteritt, trots att han knappt sett en häst på bild innan. Den ridturen var allt annat än säker, men några ridlärare/chefer såg man inte av förrän ridlektionerna började på kvällen.)

Jag fick plats på ett ställe när jag va 20 som var HYN godkänt. Hos en känd tränare. Vi var 3 praktikanter som skötte hela stallet, vi jobbade skift så oftast själva. Handledaren ifråga åkte hemifrån vid 7 på morgonen, kom vid 17-18 tiden och då blev det fullrulle med att skritta fram/av hästar under kvällen åt henne. Det var enda gången man såg röken av henne. Jag slutade efter 1 vecka. Ska man ha praktik ska man inte sköta ett helt stall själv utan lön.

Jag har nu sagt till att jag slutar min praktik och åker hem på fredag.
Dom kunde inte ge mig den handledningen jag behövde..
Jag har slitit och jobbat i stall nästan gratis när jag var yngre och nu hamnade jag i samma sits igen, trodde verkligen det skulle vara annorlunda.
Men ikke, efter denna erfarenheten och efter mitt jobb på Island så ger jag upp att jobba med hästar på heltid.
Det får bli min hobby istället, nån gång i framtiden när jag har pengar :crazy:

Har varit ute i ett stall utanför Avesta ett tag, där ja håller på med travhästar, vilket till en början va super kul att testa något nytt som man aldrig hållt på med tidigare, första dagen va super kul då fanns de tillgång till handledning vilket uppskattas, 3 dagen försvann den servicen totalt och de vart mycke eget arbete utan handledning:S Dom förväntade sig att man kunde mer än va man kan men som sagt de är juh de handledning är till för att lära sig saker.. Men en handledning på 3 dagar räcker inte.. speciellt inte inom trav sporten! De är utnyjande till max på de här stallet.. Vi har 5 stycken inkörda hästar, och 2 stycken icke inkörda hingstar som ja och min kollega blir tvugna att träna att sela på och ut och töm köra utan tillsyns är inte direkt va man vänta sig.. Sen finns de 4 stycken ston som inte heller är inkörda men ska inom ca 2 veckor! Och de blir vi som får göra de oxå! Finns ingen erfarenhet av små hästar hos varken mig eller min kollega :S Så va gör man?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är i processen att börja leta lite jobb inom hästnäringen, jobbar just nu på Ridskola. Men känner att det är dags för något...
Svar
2
· Visningar
498
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 027
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
792
Senast: Anna-Bella
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 698
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka