Sv: praktik
Kraven på dig vs. handledaren beror på vilken typ av praktik du gör, om det är på högstadie-, gymnasie- eller eftergymnasial nivå.
Jag gjorde t.ex sex månaders HYN-praktik hos en uppfödare när jag var 19-20 år, och då arbetade jag såklart till viss del självständigt efter inlärningsprocessen. Vi delade på fodringar, mockningar och saker som att väga upp foder, smörja läder ect och en del av träningen av hästarna skötte jag utan att handledaren flåsade mig i nacken - skönt för både mig och henne, annars blir ju jag till en börda för henne och jag skulle känna mig ständigt övervakad (= att hon inte litar på mig, att jag inte utvecklas).
Däremot när jag sedan arbetade i stall och vi hade gymnasiepraktikanter under kortare perioder ställs ju lite andra krav på handledaren, eftersom att eleverna kanske inte ens är där tillräckligt länge för att känna sig helt säker på rutiner och sysslor. Men min åsikt är ändå att praktikanten efter en tids invänjning bör kunna göra enklare sysslor på eget initiativ och utan handledarens ständiga uppsikt.
Dock är det allmänt känt (inte bara inom hästbranschen) att handledare/chefer har en tendens att utnyttja praktikanter som gratis arbetskraft - det är SJÄLVKLART inte ok. Men praktikanter har dessutom ofta en tendens att tycka att känna sig utnyttjade om de får göra saker som de upplever som tråkigt, så det är inte alltid handledaren är "the bad guy". Jag har stor erfarenhet från båda positionerna så jag vet hur det brukar funka =P