Praktikanter och lÖner

L

lacessere

Hallå hästvänner! :)

Jag undrar över hur ni som sökt till vidareutbildning inom hästväsendet har haft det under er förberedande praktik? Lön? Boende? Stallplats? M.m..

Själv flyttar jag nästa vecka, och ska arbeta 7-4, måndag-fredag - utan lön. (Jag får boende, mat, stallplats + foder, samt träningar.)

I min kommun finns det ingen praktikantlön att få, vilket är alldeles bedrövligt! Denna praktikplats är jag ju beroende av för att kunna söka till Hippologen nästa år.. Borde inte vi få lön som på andra lärlingsutbildningar?!
 
Sv: Praktikanter och lÖner

jag fick inte praktiklön:( tyvärr är det nog bara en förmån..bodde bara 2 mil från stallet där jag var så jag sov hemma. det enda jag fick var fri träning o fika.. att ha praktik är inte samma som att gå som lärling!
 
Sv: Praktikanter och lÖner

Fast praktik är väl just praktik och inget jobb? Jobb=man tjänar pengar, praktik=ingen lön utan man skaffar sig den erfarenhet man behöver?
 
Sv: Praktikanter och lÖner

jag fick inte praktiklön:( tyvärr är det nog bara en förmån..bodde bara 2 mil från stallet där jag var så jag sov hemma. det enda jag fick var fri träning o fika.. att ha praktik är inte samma som att gå som lärling!

Okej, det är riktigt tråkigt. Nej praktik kanske inte är detsamma som en lärlingsplats, men jag drar paralleller däremellan eftersom denna praktik nu är ett krav för att kunna ansöka till Hippologen.

Hur har du gjort? Varför praktiserade du? Vad fick du ut av det, motsvarade det dina förväntningar OCH vad gjorde du sen? :)
 
Sv: Praktikanter och lÖner

Fast praktik är väl just praktik och inget jobb? Jobb=man tjänar pengar, praktik=ingen lön utan man skaffar sig den erfarenhet man behöver?

Jo visst är det så. Men tidigare har man fått bidrag ändå. Det är ju lite svårt att klara sig utan någon inkomst under åtta månader.. Man hinner ju knappast ha ett annat jobb också.
 
Sv: Praktikanter och lÖner

ska du söka till djurskyddinspektör måste du ha ett års yrkeserfarenhet inte så kul att jobba gratis ett år men ett måste... min kompis skulle bli det hon har fått kämpa sig ut i grannens ladugård ett år innan kl 6 på mornarna.... hade min praktik på ridcentret här i närheten, fick bra praktikbetyg så fick jobba lite extra på helger som hästskötare, o motionera pållarna inte välbetalt men en bra erfarenhet! har inte utnyttjat denna praktik till något förutom till mera kunskap o erfarenhet... nu läser jag medicin :) :p
 
Sv: Praktikanter och lÖner

Jo visst är det så. Men tidigare har man fått bidrag ändå. Det är ju lite svårt att klara sig utan någon inkomst under åtta månader.. Man hinner ju knappast ha ett annat jobb också.

Det är ju ändå något som är självvalt. Möjligheten är väl minimal, men det finns ju trots allt "hästiga" jobb med lön även om det är få sådana.
 
Sv: Praktikanter och lÖner

Ja, jag bara undrar lite över det hela!
Några sura svar behövs inte i den här tråden, finns så gott om dem i andra.. :(

Jag ser självklart det här som en stor chans att få erfarenheter och kunskap. Det finns givetvis väldigt många andra utbildningar jag kan gå, jag gick ut Natur med mycket bra betyg nyligen! Men nu vill jag satsa på ridlärarutbildning med påbyggnad, och då behövs ju det här!

Har ni följt en annan aktuell tråd om att det inte finns jobb efter hästgymnasium idag för övrigt?
 
Sv: Praktikanter och lÖner

ska du söka till djurskyddinspektör måste du ha ett års yrkeserfarenhet inte så kul att jobba gratis ett år men ett måste... min kompis skulle bli det hon har fått kämpa sig ut i grannens ladugård ett år innan kl 6 på mornarna.... hade min praktik på ridcentret här i närheten, fick bra praktikbetyg så fick jobba lite extra på helger som hästskötare, o motionera pållarna inte välbetalt men en bra erfarenhet! har inte utnyttjat denna praktik till något förutom till mera kunskap o erfarenhet... nu läser jag medicin :) :p

Jaså, är det ett år till djurskyddsinspektör?!
Var lite inne på det med (det finns ju så enormt mycket att välja på).
Duktig kompis du har. :) Vad gör du nu, och vad gjorde du efter praktiken?
 
Sv: Praktikanter och lÖner

oj vad du kommer gå back! fatta hur mycket du måste skatta för det där!
 
Sv: Praktikanter och lÖner

jag jobbade lite extra där som hästskötare efter det.. nu läser jag omvårdnad... ska blir distriktsköterska så småningom hade jag tänkt:)
 
Sv: Praktikanter och lÖner

vad ska vem skatta för?

du.
du är skyldig att skatta för alla förmåner. Du måste skatta för boende (de räknar marknadsvärdet på bostaden du bor i), boxplatsen (samma sak), mat..allt.

Jag vet inte vart i landet det är men du kanske måste skatta för minst 10 000 kr i månaden, så du får nog punga ut kanske 4000kr i månaden...
Då går du back :cool:
 
Sv: Praktikanter och lÖner

du.
du är skyldig att skatta för alla förmåner. Du måste skatta för boende (de räknar marknadsvärdet på bostaden du bor i), boxplatsen (samma sak), mat..allt.

Jag vet inte vart i landet det är men du kanske måste skatta för minst 10 000 kr i månaden, så du får nog punga ut kanske 4000kr i månaden...
Då går du back :cool:

vidareutveckla tack!
 
Sv: Praktikanter och lÖner

ring till skattemyndigheten istället :idea: de kan ge dig exakta siffror.
 
Sv: Praktikanter och lÖner

du.
du är skyldig att skatta för alla förmåner. Du måste skatta för boende (de räknar marknadsvärdet på bostaden du bor i), boxplatsen (samma sak), mat..allt.

Jag vet inte vart i landet det är men du kanske måste skatta för minst 10 000 kr i månaden, så du får nog punga ut kanske 4000kr i månaden...
Då går du back :cool:


det har jag aldrig hört! vart kommer de uppgifterna ifrån??:cool:
 
Sv: Praktikanter och lÖner

jag vet inte exakt hur mycket, men varför tar man inte reda på sånt innan man börjar jobba?:eek:

"Med förmåner avser man alla olika former av "ersättning för arbete" som en anställd kan få i annat än kontanter. En förmån uppkommer i princip så snart arbetsgivaren bekostar en privat levnadskostnad"

"Om arbetsgivaren tillhandahåller kost är det en skattepliktig förmån för den anställde. Det saknar i princip betydelse om kosten erhålls på den ordinarie arbetsplatsen eller vid tjänsteresa eller konferens"
"Helt fri kost (minst tre måltider) 175 kronor per dag"

Alltså ska TS skatta för 175 kr per dag enbart på kost.

Läs mer på skatteverket.se
sök på förmånsbeskattning.
 
Sv: Praktikanter och lÖner

det har jag aldrig hört! vart kommer de uppgifterna ifrån??:cool:

Nej, det har jag inte heller - därför jag undrar. Eftersom praktikantplatsen är hos en högst aktuell ridledarutbildare bör jag lita till hans ord.
 
Sv: Praktikanter och lÖner

jag vet inte exakt hur mycket, men varför tar man inte reda på sånt innan man börjar jobba?:eek:

"Med förmåner avser man alla olika former av "ersättning för arbete" som en anställd kan få i annat än kontanter. En förmån uppkommer i princip så snart arbetsgivaren bekostar en privat levnadskostnad"

"Om arbetsgivaren tillhandahåller kost är det en skattepliktig förmån för den anställde. Det saknar i princip betydelse om kosten erhålls på den ordinarie arbetsplatsen eller vid tjänsteresa eller konferens"
"Helt fri kost (minst tre måltider) 175 kronor per dag"

Alltså ska TS skatta för 175 kr per dag enbart på kost.

Läs mer på skatteverket.se
sök på förmånsbeskattning.

Ja, det ska jag kolla upp. Däremot så handlar inte den här tråden om det och jag nämnde också att jag gärna inte ser några sura kommentaren här!
 
Sv: Praktikanter och lÖner

men det är inte h*n som ska betala in det utan du enligt lag.

Jag är inte sur, jag förstår bara inte varför man inte vet sådant?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 451
Hästmänniskan Jag vet att det finns tusentals trådar om detta, och är denna överflödig så hänvisa mig gärna via länk till nån likvärdig. Jag blir...
Svar
2
· Visningar
1 214
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 509
Senast: YorkWann
·
E
Hästmänniskan Funderar på att erbjuda praktikplats och har några funderingar. Vill gärna veta vad ni som är praktikanter tycker. + måste man vara...
Svar
6
· Visningar
1 295
Senast: RebeckaKihlberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp