Bukefalos 28 år!

Praktisk kreaturshantering

R

RuthHendrix

Jag undrar om det finns några Westernmänniskor här på Buke som faktiskt använder sina hästar i praktiska vardagsövningar med nötdjur. Är Western i Sverige bara ett nöje och en tävlingsform, eller finns det någon som verkligen använder hästen till att driva djur.
Hur går det?
Hur mår nötdjuren? (stressade?)
Vilka hästar används?
Är det smidigt?
Har man nytta av westernövningarna?
Är det sant att vissa hästar har vallinstinkt, och har de i så fall också vett nog att ta det lugnt?
 
Sv: Praktisk kreaturshantering

själv gör jag det inte, men det är endast för att jag inte har någon boskap...

det finns dock en drös som gör det dagligen. dessa människor har, precis som de i usa, mycket kunskap om hur kreaturen fungerar. ingen tjänar på att djuren blir stressade, vallningen sker lugnt.
man kan använda vilken häst som helst. generellt sätt har quartern som ras sk. cowsense, dvs förmågan att själv läsa av och arbeta djuren. Men många individer från andra raser har det också. En häst som är agressiv eller stressar djuren är ingen bra kohäst.
Du har alltid nytta av en välriden häst, oavsett vilken uppgift du åtar dig.
 
Sv: Praktisk kreaturshantering

Mest är ju westernridningen en nöjesform, men den härstammar ju från tiden då hästen användes i det dagliga arbetet med djuren.

Vi har mycket nytta av det vi lär hästarna. För att ta min förra häst som exempel. Hon var väldigt vältränad inom reining. Duktig på snabba vändningar o lyhörd på minsta förändring i vikten hos mig. Prövade henne på kor en gång o det gick rätt bra. Hon hade tydliga vallinstinkter. En dag skulle de som äger gården där jag hade henne märka sina djur. Jag ställde upp som hjälp. Allt gick lugnt till. Vi drev in djuren i fållan o sedan använde vi hästarna till att fösa in dem en o en i "märkfållan" (vet inte vad det kallas). Min häst var väldigt duktig. Hon gjorde det fort o smidigt o i princip utan hjälp från mig. Tittade jag på ett djur så valde hon det o lät alla andra passera förbi. Precis som hon skulle.
De som har djuren var väldigt tacksamma eftersom det gick så bra o så mycket fortare nu när vi hjälpte till.

Så visst kan man använda dem i praktiskt arbete... ;)
 
Sv: Praktisk kreaturshantering

Svar ja! Det finns de som driver kor med sina hästar!
 

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 446
Senast: Lycan
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 351
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 622
Senast: As_Vegas
·
Övr. Hund Hunden Arthur, gatuhund importerad från Ecuador, fick sin rabies spruta i går enligt aftonbladet och andra medier. Nu tänker jag inte...
2
Svar
29
· Visningar
3 309
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp