Bukefalos 28 år!

Prata med hästen, hur gör ni?

Sv: Prata med hästen, hur gör ni?

hehe ja man får passa sig! :p men gulligt e det allt! :D
 
Sv: Prata med hästen, hur gör ni?

Händer även att jag sjunger med till iPoden :o och det har hänt mer än en gång att jag mött någon på en skogsväg som hört mig och flinar lite glatt :p

Haha, det händer mig ofta också! :D man blir så mycket gladare av att sjunga!
 
Sv: Prata med hästen, hur gör ni?

Jag snackar jämt med mina pluttar:) Jag undrar ibland om dom inte tycker att jag e lite traggig;)

Jag säger älskling o gulleplutt å massa andra smeknamn till dem jämt :)

Ja jag snackar helt enkelt med mina hästar!
 
Sv: Prata med hästen, hur gör ni?

Oj, jag pratar nog mest hela tiden, i stallet blir det ofta med babyröst och snuttegullnamn, men när jag rider pratar jag som till en kompis.

haha, minns en incident som inträffade när jag stod i förra stallet. Jag red ut på min dåvarande ponny och började som vanligt prata om allt som hade hänt under dagen. Men idag var jag lite förbannad på en viss person i skolan, och tänkte att jag kunde ju få lite medhåll från hästen.
"h*n är så dum i huvudet, du vet, ungefär som *en annan hästs namn*. Så jävla påflugen och fjäskig."

Så fortsatte samtalet en stund tills jag ventilerat klart, och sen utbrister jag (högt) till hästen
"Men DU är iaf underbar, snuttebulle"
Varpå jag får höra inne ifrån skogen
"jag gillar dig med"

Där stod den gamla travtränaren och flinade. Jag ville dö! :o
 
Sv: Prata med hästen, hur gör ni?

Jag småpratar oftsast men Min ponny:laugh: élle om vi ska tävla eller åka någon stans osv så bertättar jag det för han hehe:)
 
Sv: Prata med hästen, hur gör ni?

Självklart pratar jag med mina hästar. Det gör jag med alla mina vänner, katten med. :) Det är ju ett av människans sätt att kommunicera och hästen tycker nog det hela är trevligare om man pratar/visslar/sjunger (mycket eftersom det håller en själv på bra humör och borta från neggo-tankar). Hälsar alltid på hästarna när jag ser dom (kan ropa hej fast jag inte är påväg fram till dom), säger godnatt och ger dom varsin nattikram osv. :) Men nog mycket för min egen skull med, det är ju så mycket trevligare för mig att hantera hästarna på det sättet. Dessutom blir alltid nästarna så nyfikna och sammarbetsvilliga när man "pjollrar" lite med dom, eftersom dom lyssnar på den vänliga rösten. Folk som inte pratar med sina hästar kan ju knappast se dom som sina vänner?...
 
Sv: Prata med hästen, hur gör ni?

Jag är också en av alla som går omkring och har envägskonversationer dagligen. Funkar ju jättebra, man blir aldrig ifrågasatt om någonting och hästarna verkar trivas med det så... :p

Fast med tanke på vad alla skriver så är det inte så konstigt att o-hästfolk har speciella uppfattningar om hästfolk :D
 
Sv: Prata med hästen, hur gör ni?

jag babblar på som fasen ibland. Och de verkar gilla det!
De håller inte för öronen iallafall :rofl:
 
Sv: Prata med hästen, hur gör ni?

På tal om att prata med hästen. När jag kommer hem från stallet så måste jag ju prata med mina föräldrar om hur det gått med hästen. Och ibland så blir det ungefär så här:

"idag tyckte han att detta och detta var jätteroligt och han sa att ville inte alls görs så, men när jag gjorde detta så gick han med på det och sen tyckte han att vi skulle göra detta och att detta var bra och detta var dåligt", och massa sådana grejer.

Då har jag fått som svar av mamma:

"Martina, PRATAR hästen med dig???":D:rofl:

Ja, men det fattar hon väl, vi har ju vårt sätt att kommunicera. Precis som man gör med ex hundra. :laugh:


I övrigt så är jag faktiskt ganska dålig på att prata med hästen, mer än att säga till honom hur mkt jag tycker om honom och hur duktig han är och hur ont det gör när han är elak mot mig :devil: (han håller på att uppfostras). Fast så klart att jag pratar med honom, men när jag ex borstar, så lägger jag koncentrationen på det, och då kan jag ju inte prata så mkt med honom oxå :p.
 
Senast ändrad:
Sv: Prata med hästen, hur gör ni?

Jamen visst känns det som att de pratar tillbaka! :D Ibland när man tittar på hästen känns det precis som om man visste vad de skulle säga just i den stunden.
 
Sv: Prata med hästen, hur gör ni?

Härligt att det är så många som pratar med sina hästar! :D Det gör allting mycket roligare, eller hur? :banana:

MEN jag tänkte bara lägga till att självklart går det att ha en bra kommunikation utan att stå och pladdra hela tiden.. :angel: :D Kroppsspråk! var ordet. Själv kör jag nog på en blandning, nu när jag tänker efter.
 
Sv: Prata med hästen, hur gör ni?

Ja, det klart. man kan ju inte låta bli att småprata lite med hästen sin. :)

jag brukar även vara hos min häst när jag är ledsen och gråter. och då är det som om hon förstår. hon försöker trösta mig. när jag är ledsen och är hos henne så brukar hon sänka sitt huvud och trycka in det mellan mina armar, då brukar jag lägga mitt huvud mellan henne öron och så kan vi stå en stund, det är en helt underbar känsla då. och innan jag går där ifrån så kollar jag in i hennes ögon och säger "tack för du finns". min häst betyder allt för mig. :heart

så visst, jag pratar ofta med min häst, och hon brukar även få höra mig sjunga, vilket kanske inte är det bästa ljudet hon vet, ;)
 
Sv: Prata med hästen, hur gör ni?

Jag pratar väl inte särskilt mkt med min sköthäst.. Förutom typ "Heej gubben, ska vi rida nu igen?", "Sååja, duktig kille, braaaa!". Och ibland typ: "Jaa, jag vet att du vill ha mat, men du får det sen". Men jag pratar aldrig typ när jag ryktar/rider, förutom när jag berömmer han/säger åt han. Jag pratar mest med kroppsspråket : )
 
Sv: Prata med hästen, hur gör ni?

Jajamänsan, här ser du ytterligare en som pratar med sin häst. Hela tiden.
Jag sjunger oxå. Inte bra...

Hästar förstår mer än man tror så...keep on prating!! :rofl:
 
Sv: Prata med hästen, hur gör ni?

Precis, och dessutom kan det bli som lite terapi för en själv! För även om hästen inte kan säga något tillbaka så är dom fantastiska lyssnare, och man får en sådan trygghet från dem. Om man är lite ledsen och berättar det för hästen, brukar allt kännas mycket bättre efteråt! :)
 
Sv: Prata med hästen, hur gör ni?

Ja jag pratar med min häst och han svarar. Efter 11 år vore det väl skit om man inte skulle förstå vad han säger. Ibland går han och grymtar som en gris och då grymtar jag tillbaka så han förstår att jag har hört vad han sagt, inte att jag håller med nödvändigtvis :cool:. Kroppsspråket har vi nog klurat ut också men vanligt språk använder jag inte så mycket, utan det blir mest när vi inte riktigt förstår varann direkt. En del kommandon typ "kissa" är svåra med kroppsspråket :rofl:.
Sen sommartid har han kopplat bort visselsignalen, så då får man hämta i hagen , i alla fall i början av sommaren. Men det är ju nyttigt med motion så keep on walking.
 
Sv: Prata med hästen, hur gör ni?

Jag prata med min häst både verbalt och med kroppen.
Hästen är verkligen en bästa vän som man kan prata med allt om.

Har dock inte riktigt klurat ut vad min tjej säger ibland med sin kropp men jag jobbar på att förstå henne. Hon är "bara" 4 år och jag har "bara" haft henne i 8 veckor så det kommer nog bli bättre.

Min gamla tants (R.I.P) kroppsspråk förstod jag väldigt bra, hoppas på att nå dit med Ibiza oxå.
 
Sv: Prata med hästen, hur gör ni?

Pratar ständigt med hästen :D Och sjunger med i radions musik, berättar vad jag ska göra och allt.
Fast å andra sidan pratar jag ju med mig själv när jag är ensam hemma också :D :angel:
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 546
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 458
Senast: tuaphua
·
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 600
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp