PRE-avel och -korsningar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare mls
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 61
  • Visningar Visningar 8 755
Sv: PRE-avel och -korsningar

Min PRE/** korsning var definitivt inte redo för ridning varken kroppsligt eller mentalt vid tre års ålder. Han var sutten på och något tömmkörd då men koncentrationen fanns väl bara max 5 minuter så det var liksom ingen ide att fortsätta då:crazy: .

Blue_jewel: Aha! Ser man på! :) Skimmel som inte är *min färg* :p... typiskt.

Aldente igen: Får man fråga om han är inriden idag och hur det har gått? Hur lång tid han har behövt för att växa i sin kropp och orka mera mentalt?

Han är 6år i år och pga graviditet och småbarn kan han inte kallas färdiginriden:angel: .
Vi körde en intensivperiod i höstars med mest tömmkörning och han lär sig lätt men började växa och framåtbjudningen var helt obefintlig.
Jag har ridit honom ut i skogen en del och där går han i alla gångarterna.
Det märks att han har mognat i vinter så bara vädret tillåter skall jag ta mig i kragen.
Han är en otrolig individ lagom känslig ,mkt intelligent,är orädd och nerver av stål.

knapplån

Här finns några bilder på mitt hbl sto som är betäckt med en lusitano hingst. Lägger in länken här istället för att göra en ny tråd eftersom reaserna ju är ganska närbesläktade, hoppas att det är ok.

Hon är stor, kring 173 i mankhöjd. Betäckt med en hingst som är kring 1.59- 1.60 i mankhöjd.

http://www.pixbox.se/alb284040

Men det är väl fel av dej att gå ut och säga att det är okej att använda semin på PRE ston om man sköter det snyggt när ANCCE nu har gått ut och sagt att det är förbjudet.

kan bara hålla med dig .........;) jag tänker som så med att om man går ut o säger att semin e ok när det inte är det så kan man ju inte vara seriös men ja de e bara mina tankan .... :d

Sedan fyra år tillbaka används flera PRE-hingstar på semin i Sverige. Deras avkommor har registrerats i Spanska stamboken utan klagomål eller debatter från andra PRE-intresserade eller andra hingsthållare. Även i Spanien används bas-avelsgodkända hingstar på semin och annonserar öppet om detta. ANCCE är MYCKET VÄL medvetna om detta...
Man undrar varför debatten skapats nu när just våra hingstar skall verka på semin...

ANCCE sier jo selv at de vet det foregår, og at de lukker øynene. Som ANCCE selv sier, er det ikke noe problem, så lenge begge foreldredyrene er i samme område/land. Men om man inseminerer et sto i skandinavia med en hingst fra spania som ikke er godkjent for semin, da lager man jo problemer for seg selv. Håper det snart blir endringer så alle godkjente hingster får sende semin. Det blir mye bedre for sto-eierne.

Kanskje man heller kunne skjerpe inn på kåringsreglene, så ikke alle hingster over 1.52 og med to testikler blir godkjent?

Måste fråga er som vet, hur ser man egentligen på en PRE som är låpngsträckt? Har som fått bilden av att de ska vara kompakta?

Jepp..har själv ridit på några :)
Alain Roland utanför Linköping (Skeda) har hispanoaraber...
F.ö VÄLDIGT trevliga hästar om än lite spetiga för min smak :)

Jag ska betäcka mitt Nordissto med en PRE nu i sommar. Har sett ett föl efter honom sen förra sommaren, där stoet var Varmblod.:rofl:

Min P.R.E. hingst Infante har et korsningsavkom, et sto. Her er et bilde når hun var noen dager gammel, og et hvor hun er 10 mnd :)
cilinaliten.jpg

cilina10mnd.jpg

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 503
Avel Hej! Finns här någon som har ett Nordsvenskt Brukssto, som lagt en annan ras på? Jag älskar Nordsvensken men mitt sto är lite åt det... 6 7 8
Svar
150
· Visningar
16 203
Senast: caballus
·
Hundhälsa Hjälp och råd! Lång text! Jag har en 5 årig tik som är sjuk men vi hittat inte varför. Allt började för ca 9 månader sedan då hon... 2
Svar
27
· Visningar
3 809
Senast: Sampi
·
Avel Hispanoaraben är i mina ögon den ultimata rasen och jag är väldigt intresserad av att köpa en någon gång i framtiden. Men de få jag...
Svar
8
· Visningar
2 303

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka