PRE och LUCITANO hästar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare a-h
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 822
Status
Stängd för vidare inlägg.
A

a-h

igår träffade jag en pre uppfödare som haft halvblod i 25 år, hon har nu helt gått över på pre hästar. jag skulle vilja ha lite kommentarer från er med dessa hästraser på hennes uttalande. dom IBERISKA hästarna är avlade för ryttarren men HALVBLOD bara på större och större gångarter som snart ingen behärskar. kommentarer.

Sv: PRE och LUCITANO hästar

Det var ett märkligt uttryck ! Vem vill behärska nånting hos sin häst...

Jag vill kunna behärska min kropp och min ridning på min häst!:rofl: Vill inte du det?

Jag tycker det ligger en hel del i det uttalandet. Gångarterna får så stort fokus (speciellt höga frambenslyft) att övrig exteriör och mentalitet får mindre bytydelse. Detta ihop med att hästarna ska vara större och större gör att väldigt få ryttare kan kapacitet att sedan kunna rida dessa hästar.

Det finns absolut väldigt trevliga halvblodshästar fortfarande, men jag tycker att det här ändå är en tydligt och tråkig tendens.

Jag kan inte annat än hålla med, ur min mycket högst personliga synvinkel:

Jag finner halvblod obekväma. Stoooora gångarter som är riktigt svåra att bemästra, otroligt mycket häst att rida ihop, inte så givande sidledes, och avsaknaden av det där lilla extra.

Oavsett ras, så föredrar jag små, flexibla hästar som är bekväma att sitta på, som har bra naturlig bärighet i sig själva, och som ger en känslan av att man sitter på en fullt kontrollerbar krutdurk.

Det finns garanterat folk som rider halvblod bra, som kan ta tillvara på deras stora gångarter, men jag är inte den personen, jag vill ha en snabb liten häst att ha kul med, närsomhelst och varsomhelst.

Nyfiken: När förföll halvbloden?

Min erfarenhet är att dagens höga, men annars nätta, hästar är lättare att rida. än min tids ofta framtunga, lååånga krallisar (1980-tal).

ni får fortsätta denna diskussion på dressyrsidan, det är inte tillåtet att dubbelposta trådar så jag låser här!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 321
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 890
Senast: Emuliiaa
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 014
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
565
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II