Premiärtur i transporten!!

Splittan

Trådstartare
Japp, nu har det hänt!!
Efter månader av träning. Att först få in hon i transporten, sedan kunna stänga bommen, sedan kunna stänga lämmen, och sedan kunna köra fram och backa bak, köra fram osv... på gårdsplanen.

Så har hon nu åkt på sin första riktiga tur på ca 2 km (räkan ej in när vi körde hemm henne från säjaren som 6 månaders föl)!
Hon var lugn och var inte det minsta svettig. Och då hade jag lastat en blöt häst (avtvättad efter en svettig ridtur)!

I morgon ska hon få åka på en lite längre resa! :bump:

Grattis kan man nog säga. :angel:

Hon är ju trots allt 4 år nu, så det är ju dags att hon lär sig åka transport, så hon kan komm ut och tävla så småningom, och så att vi slipper gå i ca 2-3 timmar för att få hon till sommarbetet (vilket vi har gjort två sommrar). :crazy:
Fast vi har i och för sig inte ttränat henne så mkt innan, utan först nu när hon blev 4 år. Fast det har tagit tid, har inte haft någon häst innan som har varit så jobbig att få transport van.

I sommar så kan vi KÖRA upp henne till betet :bump:*jippi*

Sitter här och småler, för jag vet att jag snart kommer få uppleva samma känsla :love: :)
Grattis i massor! :bow:

Tänk att man kan bli så glad för att få en häst att kunna åka transport :o
Fast nu känner man ju att allt jobb och tålamod har gett resultat. Nu gäller det bara att vårda det ömt så att man inte får några bakslag.

Efter åkturen så lastade vi ur hästen, och klappade om henne. Sedan så fick hon gå in i transporten igen och stå där ett litet tag. Bara för att om hon nu tyckte det var obehagligt att åka, så botar man det lite genom att ta in hästen igen och bara stå där och mysa. Så att hon kommer i håg det positiva så att säga.

Vi får väll se vad hon tycker i morgon! :)

Vaddå? :angel:
Jag började storlipa den dagen hästen gick igenom transporten ut på frontluckan :o
Jag bryter väl totalt ihop den dagen hon väl rullar :D

Massa beröm & en extra godisbit efter avslutad åktur skadar inte ;)

Jag var stolt som en tupp i dag. Men det kan nog ingen missa, etfer som jag har skrivit inlägget här *fniss*, ringde till min syster och skrev ett PM till en kompis :o :angel:
Och hästen själv blev ordentligt bortskämd, och hon såg faktiskt lite stolt ut själv!

Nåja, man ska ta vara på de små tingen i livet som gör livet värt att leva, ex få sin häst att äntligen åka transport ;)

Men det var väl på tiden. :angel:*skoja bara* Grattis.

Då kommer ni ner med henne till träningarna nu snart så det kan bli en unghästgrupp?

Vi har skojat om vår 4-åring då hon varit lite valpig och alla andra är längre i ridningen med sina 4-åringar, att vår kan vinna 4-års championatet i lastning i alla fall. Alltid något. :crazy:

I dag så fick hon åka 21:an, föri ridhuset mot Norra Vram och den smala, slingriga "skogsvägen" tillbaka till Kvidinge. Så det var en bra bit hon fick åka!

Hon var lite sparkigt i början, för att det låg en bil mkt närma transporten när vi körde genom Kvidinge. Och det är inte många som vill hålla 50 km/h där, men de kan ju inte heller köra om. Så då ligger de och trycker i stället.
Fast pållen måste ju lära sig att ha en bil så närma bakom.
Sedan ute på 21:an så fanns det många bilar och vi blev omkörda mkt, men hon klarade av det galant och sparkade inte. utan hon stod lungt och snällt hela vägen.

Till helgen, förmodligen på lördag så ska hon ner till ridhuset och bli riden. :banana:
Det ska bli så spännande, som om ni vill se underverket.... :angel:

Jag PM:ar senare om tidpunkt!

Vi kommer! Jag är jättenyfiken på henne
*hehe* Jag tror mer ni är nyfiken om vi lyckas göra om bedriften att köra hon i transporten och ta oss ner till ridhuset :angel:.

Frågan är sedan hur hon kommer att reagera när hon ska gå in i transporten och åkra från ridhuset. Det ska bli spännande att se!

Icke. Jag vill se henne i verkligheten ju! Att ni kan köra ner henne tar jag för givet.

PM:a tid så är vi där med vår lilla. :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
1 086
Senast: Amha
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem... 2
Svar
21
· Visningar
2 914
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 187
Senast: Mint
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 901
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka