Premielopp

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Nebraska
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 892

Nebraska

Trådstartare
Vad är det för regler som gäller i år egentligen?Skillnanden mellan amatör och proffstränad? Och visst är det så att man inte får något mer för kval,eller`?

Sv: Premielopp

Såhär står det på travsport.se om premie:

"Premie 2005

omfattar svenskfödda 2-åriga varm- och kallblod som tränas i Sverige av STC licensierad A- eller B-tränare.

Grundpremien i premielopp för 2-åriga varm- och kallblod är 6 500 kr.
Denna premie utgår till samtliga hästar som gör godkänd prestation.
För 2-åriga varm- och kallblod i professionell träning utgår dessutom
en premie på 9 000 kr för premielopp förutsatt att:

- hästen varit minst 90 dagar i oavbruten professionell träning vid starttillfället
- premielopp genomförs inom perioden av professionell träning

Tider för premielopp:

Följande tider gäller för varmblod födda 2003 (alltid 2140 m): Idealtid 1.35-1.28, avhålls fr o m 1 mars t o m 31 oktober 2005.

Följande tider gäller för kallblod födda 2003 (alltid 2140 m): Idealtid 2.10-2.00, avhålls fr o m 1 mars t o m 31 oktober 2005.

Obs Hjälphäst ej tillåten i premielopp.

För att häst skall anses vara i professionell träning krävs att följande villkor är uppfyllda:
- Hästen skall vara svenskfödd och tränas i Sverige av A-licenserad tränare.
- Hästen skall vara upptagen på träningslistan.
- Hästen skall vara uppstallad på godkänd uppstallningsplats.
- Hästen skall tränas av tränaren själv eller av personal som är anställd och avlönad av tränaren.

Krav på professionell tränares verksamhet
Träningslista skall ange samtliga hästar i träning och skall varje månad inlämnas till respektive travsällskap. På listan skall anges hästens uppstallningsplats.

- Anställningsförhållandet skall i förekommande fall kunna styrkas av såväl tränare som anställd efter begäran från STC eller travsällskap.
- Personer, verksamma i rörelsen, och för vilka arbetsmarknads- rag i varierande omfattning (ej ungdomspraktikplats) utgår, betraktas som anställda.

Uppstallningsplatser
Hästar i professionell träning skall vara uppstallade på av det lokala sällskapet godkända uppstallningsplatser. Dessa kan utgöras av stallar i anslutning till travbana, vid vilken tränaren bedriver verksamhet och/eller på särskild träningscamp (gård). För att träningscamp skall godkännas erfordras att gården, eller del därav, ägs, arrenderas eller hyrs av den professionelle tränaren. Uppstallningsplatserna skall i förhållande till varandra vara belägna så att tränaren har möjlighet att tillfredsställande övervaka verksamheten vid alla uppstallningsplatser. Travsällskapet och STC har rätt att inspektera uppstallningsplats.

Utbetalning
Utbetalning av såväl grundpremien som den särskilda premie som utgår för häst i professionell träning, sker via avräkning, månaden efter den månad hästen gått godkänt premielopp (med hänsyn till kravet på 90 dagar i professionell träning)."

Jag har för mig att någon skrev här på buke i slutet av förra året att premien för kval skulle komma tillbaka till i år men det står det ju ingenting om i texten ovan... Jag har ingen tvååring i år så jag har inte full koll.

jag har en tvååring,men ingen koll.Det jag blev konfunderad på var att jag ser att till Rättvik på måndag ska en häst som redan fått premie,gå premielopp igen :confused: .Ser här .Jag började tro om hästar i proffsträning kan gå två premie?

Den blev säkert inte godkänd då , även fast det står att den blivit det. Det där felet är då iallfall inte första gången jag stöter på....
Samma sak gäller här

bara det att i det här fallet står det att hästen ej blev godkänd trots att den blev det! :cool:

Det kan inte vara så att hon ska kvala men hamnade fel? För det kan väl inte vara så att man kan köra ett premie till om hästen inte varit i proffsträning 3 månader vid det första premietillfället för att få den extra premien? :confused: Det är bara ett premielopp som gäller för både A och B tränade hästar, det är jag helt säker på.

Rent teoretiskt kan det ju vara så att ägaren har fått felaktig uppgift om att hästen inte tvunget skulle ha varit inne i proffsträning 3 månader när den gick utan som det var tidigare, man kunde köra premie men de extra pengarna betalades ut efter hästen varit inne i 3 månader och de valde att lösa det så här...

Blev lite rörigt, hoppas du fattar hur jag menar... :D

Föresten, det var intressant stam på den hästen ;).

Lines skrev:
Tja,hon gick 29,7g ,och borde väl vara gdk?

En intressant sak till om just detta. Aktuell kusk är ju avstängd, men jag förmodar att man fär löra kval och premie ändå.

Men det var inte det som var intressant, utan på ATG står En avstängningsperiod och på Travsport står en annan???? :confused:

/// ghost

Kval och premie får man alltid köra om man inte är avstängd för att man blåst positivt. :eek: Då får man inte köra alls.

/solros-som aldrig varit avstängd :cool:

solros skrev:
Kval och premie får man alltid köra om man inte är avstängd för att man blåst positivt. :eek: Då får man inte köra alls.

/solros-som aldrig varit avstängd :cool:

Näää, jag har heller aldrig varit avstängd och att blåsa positivt existerar inte på världskartan... :cool:

Men det var ju inte det jag undrade om! ;) Avstängningsperioderna...

/// ghost

Förmodligen var den anmäld igen samma dag som den skulle gå premie.
Många gör så. ifall den inte klarar sig första gången så är det bara att prova nästa vecka igen, klarar den sig stryker man hästen!

Det är en och en halv månad mellan tillfällena...

Förresten så är det oftast inte så längre nu när det är sex dagar innan anmälningen går ut till de flesta tävlingar...

Och så var det väl inte jag som frågade heller... :angel:

/// ghost

Borde vara....men den där galoppen kan ju ha strulat till det kanske??
Det kanske var en lång galopp, eller flera upprepade, på gränsen till godkänt, men vid närmare titt EJ gdk? hmm....
Något strul med galoppen skulle det ju kunna vara.... :confused:

Bara lite nyfiken....
Varför är kusken avstängd så länge? :crazy:
Visste inte att hon blivit avstängd...

Tufft att vara lärling,ett par omstarter,en drivning,så vips två månaders avstängning :crazy: (de får ju avstägningar i stället för böter)

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
521
Senast: Unafraid
·
Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
627
Senast: Nepenthe
·
Mat Mitt äldsta barn fyller 20 :nailbiting: 😵‍💫🥳 och jag vill baka en riktigt god tårta. Jag gillar att baka och brukar ta i lite när nån i... 2 3
Svar
46
· Visningar
3 484
Senast: Capybara
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 659
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet