Bukefalos 28 år!

premiering/utställning/exteriörbedömning

Jen84

Trådstartare
Hej!

Finns det någon premiering/utställning/exteriörbedömning eller liknande som man kan vara med på? Har en arabfröken som jag skulle vilja ha bedömd, men är inte så sugen på "de traditionella utställningarna" för endast araber. Vill ha hennes gångarter och exteriör bedömt utan fokus på "showdelen". Finns det överhuvudtaget? i så fall, vilka krav är det på hästarna, vad behöver de kunna?
 
Sv: premiering/utställning/exteriörbedömning

När man visar en häst för en exteriör- och gångartsdomare dömer den hästen efter en rasstandard. Det betyder att om du visar din arab på en ponnyutställning bedöms den som en ridponny och på en halvblodsutställning som ett halvblod. Vad som är t ex en god trav är ju helt annorlunda för ett halvblod och en welshponny.

Man visar först hästen uppställd för att domaren ska kunna se exteriören. Därefter brukar man få skritta och trava för hand fram och tillbaka. Då bedöms benställningen och gångarterna.
De punkter som bedöms är
1. typ
2. huvud, hals, bål
3. extremiteter (ben)
4. skritt vid hand
5. trav vid hand
Maxpoäng på varje punkt är 10.
 
Sv: premiering/utställning/exteriörbedömning

Men det finns ju premieringar där man kan visa alla raser? Här i närheten har man nyss haft sommarens premiering, och där visades ardenner, new forest, russ, shetland och säkert flera raser.
Jag vet att araber har visats där, och angloaraber, och shagya- araber.
Har också tänkt visa på en sådan någon gång, men tror att anmälningstiderna redan är passerade för i år.
 
Sv: premiering/utställning/exteriörbedömning

Så vitt jag vet så får vi efter i år inte visa araber på sommarpremieringarna efter i år. Det finns iaf inget avtal om det med SH.
Tydligen ska SAHF/ARAB fixa det själva numera.

Skittråkigt tycker jag själv.

Jag hade jätte gärna visat min hingst på en sådan bedömning som du beskriver, för att få lite mer kvitto på att han är bra, men idag finns ingen sådan bedömning tyvärr. :(
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 288
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 313
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 667
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 056
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp