Bukefalos 28 år!

Premieringsträning trav

p_c

Trådstartare
Jag håller på att träna min häst inför premieringen men har problem med att få henne i bra trav om jag får henne i trav alls för hon vill gå direkt från skritt till galoppen.

Någon som har ett bra tips på hur jag kan få henne att trava och inte galoppera?
 
Sv: Premieringsträning trav

Jag håller på att träna min häst inför premieringen men har problem med att få henne i bra trav om jag får henne i trav alls för hon vill gå direkt från skritt till galoppen.

Någon som har ett bra tips på hur jag kan få henne att trava och inte galoppera?

har hon varit så hela tiden att det har varit svårta tt få henne i trav eller är det något som uppkommit nu?
Vad använder du för utrustning?
Vad har du för skor?
 
Sv: Premieringsträning trav

Hon är ett år men har nästan alltid gått från skritt till galopp. Så det är något som alltid har funnits men ibland så travar hon och det är jätte fint då. När jag tränar har hon en vanlig nylon grimma och sedan ett grimskaft utan kedja. Jag har vanliga stålhätte skor modell boots, hon är barfota och inte nyverkad. Ska ta och fråga min hovslagare som kommer och ska verka henne imorgon om vad han tror.
 
Sv: Premieringsträning trav

Hon är ett år men har nästan alltid gått från skritt till galopp. Så det är något som alltid har funnits men ibland så travar hon och det är jätte fint då. När jag tränar har hon en vanlig nylon grimma och sedan ett grimskaft utan kedja. Jag har vanliga stålhätte skor modell boots, hon är barfota och inte nyverkad. Ska ta och fråga min hovslagare som kommer och ska verka henne imorgon om vad han tror.

Dom kan ju bli lite hoppiga och stutsiga och inte vilja trava rent om de är ömm fotade.
Vad händer om du sätter henne på longerlina och försöker få henne och springa har du provat ..
För vissa unghästar tar det ju längre tid för dem att hitta traven.
Vi släppte alltid våra unghästar i ridhuset förut för att de skulle få röra sig då brukar de hitta traven efter ett tag.
Men som du säger de väljer oftast att ta gallop direkt från skritt.
Kämpa på..
 
Sv: Premieringsträning trav

Jag ska prova med longerlina idag. Har tyvärr inget ridhus eller paddock att träna i men hon travar nästan aldrig. Då är det alltså bara för mig att träna och träna och träna lite till ;)
 
Sv: Premieringsträning trav

ja de kan ju aldrig skada.:D
Försök att hitta en hage att träna i med relativt plant underlag så hon inte tycker att hon måste stuttsa för att det e buckligt..
De ger sig nog ska du se..
 
Sv: Premieringsträning trav

Just nu tränar jag på gårdsplanen men ska börja träna på grannens åker ;) så får vi se hur det går... Men idag hinner jag inte träna vilket jag hade tänkt, måste jobba.
 
Sv: Premieringsträning trav

Jag har alltid tänkt mig traven på sidan av som att lära hundar att gå fot. Man kan liksom inte bromsa in dom med kopplet, utan man måste berömma in dom. Jag tror åxå på longerlina och släppa i ridhus. Så en massa beröm när dom får in en stilig trav!
 
Sv: Premieringsträning trav

Jag ska börja träna med longerlina hädanefter, får bli imorgon vågar inte göra det nu för det har regnat och vi ska träna på gräs...
Jag frågade även min hovslagare om vad han trodde, han sa att det antagligen berodde på att hon är lite ojämn byggd ser ut som en tvååring bak och ettåring fram, så hela mekaniken hade inte hängt med så jag hoppas det är så och att det ger sig snart och ska testa dagligen och se om någon utveckling har skett :)
 
Sv: Premieringsträning trav

Jag ska börja träna med longerlina hädanefter, får bli imorgon vågar inte göra det nu för det har regnat och vi ska träna på gräs...
Jag frågade även min hovslagare om vad han trodde, han sa att det antagligen berodde på att hon är lite ojämn byggd ser ut som en tvååring bak och ettåring fram, så hela mekaniken hade inte hängt med så jag hoppas det är så och att det ger sig snart och ska testa dagligen och se om någon utveckling har skett :)

Växer hon mycket så att hon ligger ner mycket i hagen och så?
I sådant fall om hon är en tillväxtperiod så hon har växt värk ska du ta det lite försiktigt med att träna för mycket bara..
Du kan se om de är i en tillväxtperiod oxå genom att kolla temp de kan få som en förhöjd temp ungefär som små barn som får tänder under deras kraftigaste tillväxt..
Min 1 åring hade en tillväxt period i Juni då va hon lite svullen i alla 4 kotorna och låg ner mycket i hagen hade även en temp på 38,5-38,7 hennes vanliga temp brukar ligga på 37,3.
Hade så i en 7-8 dagar sen va det bra igen..
Inget farligt men något som man bör ha i baktanken..
 
Sv: Premieringsträning trav

För cirka tre veckor sedan låg hon mycket ner men inte nu längre, visst hon rör sig inte mycket men det brukar inte våra kallblod göra heller. Så tror inte det är växtvärk just nu men ska ha det i åtanke.
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 469
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 562
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 031
Senast: mily
·
Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp