Sysslingar/ nÀstkusiner/ tremÀnningar och sen finns det nog ett led till som kallas för fyrmÀnningar (?) var tvungen att googla för det sista.
Jo men om man sÀger första kusin funderade jag pÄ vad nÀsta led Àr. Jag har bara hört kusin syssling brylling. En del sÀger tremÀnning fyrmÀnning. Men det var just förste kusin jag reagerade över...
 
Ok... finns det andra kusiner?
Första, andra, tredje, fjĂ€rde, femte, sjĂ€tte 
 osv.
Förstakusiner Àr ens förÀldrars syskonbarn. (TvÄmÀnningar).
Andrakusiner Àr ens mor/farförÀldrars syskons barnbarn. (TremÀnningar. VÀl?).

Syssling, brylling etc Àr andra benÀmningar pÄ samma sak men jag vet inte vad det motsvarar.
Jag tycker det Àr enklast att sÀga första, andra, tredjekusiner osv.
 
Vi anvÀnder tremÀnningar, fyrmÀnningar och sÄ vidare, första och andrakusiner och liknande har jag bara hört pÄ engelska. :)

Av mig fÄr inga ongar presenter om jag inte nÀrvarar pÄ kalas! :p

Jag har aldrig riktigt lart mig tremanningar och allt vad det heter, det ar sa mycket enklare med 1:sta, 2:ndra, 3:dje, och sa vidare, kusin. Det makes sense!
 
Jag har aldrig riktigt lart mig tremanningar och allt vad det heter, det ar sa mycket enklare med 1:sta, 2:ndra, 3:dje, och sa vidare, kusin. Det makes sense!
Jag har aldrig funderat pÄ slÀktskapet utan accepterar bara att de Àr -mÀnningar av nÄgot slag. :D Vad Àr kusiner? förÀldrars syskonbarn?
Edit: det var just vad @Rosett skrev, ja. 😅

Oavsett har vi aldrig varit noga med nÄgoting sÄdant i vÄr familj, jag vet inte vad mina nÀrmaste kusiner heter eller vad de gör, men jag Àr nÀra med fyrmÀnningarna (utan att ha nÄgon aning om hur vi Àr slÀkt. Det var vÀl nÄgon mormors pappas syster?)
 
Det ar HELT KLART sa mycket enklare att bara kalla alla for Kusin

Fler namn pĂ„ syssling​

Det finns flera andra ord för syssling. PÄ Gotland anvÀnds A-kusin, i Tornedalen andrakusin och i finlandssvenskan smÄkusin. I de sydligaste svenska landskapen har ofta begreppet nÀstkusin anvÀnts istÀllet för syssling. Ett mer generellt ord för syssling Àr tremÀnning som tydligare beskriver slÀktförhÄllandet, det vill sÀga Àttlingar i tredje led till en och samma person.
 
Första, andra, tredje, fjĂ€rde, femte, sjĂ€tte 
 osv.
Förstakusiner Àr ens förÀldrars syskonbarn. (TvÄmÀnningar).
Andrakusiner Àr ens mor/farförÀldrars syskons barnbarn. (TremÀnningar. VÀl?).

Syssling, brylling etc Àr andra benÀmningar pÄ samma sak men jag vet inte vad det motsvarar.
Jag tycker det Àr enklast att sÀga första, andra, tredjekusiner osv.
Ok har aldrig hört första kusin mm... kusin syssling brylling...
 
Jag har aldrig funderat pÄ slÀktskapet utan accepterar bara att de Àr -mÀnningar av nÄgot slag. :D Vad Àr kusiner? förÀldrars syskonbarn?
Edit: det var just vad @Rosett skrev, ja. 😅

Oavsett har vi aldrig varit noga med nÄgoting sÄdant i vÄr familj, jag vet inte vad mina nÀrmaste kusiner heter eller vad de gör, men jag Àr nÀra med fyrmÀnningarna (utan att ha nÄgon aning om hur vi Àr slÀkt. Det var vÀl nÄgon mormors pappas syster?)
Mina sysslingar Àr pappas kusiners barn brylling Àr pappas kusiners barnbarn...
 

Liknande trÄdar

Relationer Jag vet inte vart trÄden hör hemma, den spretar mot flera Àmnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag mÄste...
2
Svar
28
· Visningar
7 412
Senast: lundsbo
·
Relationer LÄÄÄngt om min krÄngliga mor-dotter relation. Har i över ett halvÄr nu haft paus frÄn min mor. Efter Ànnu ett storbrÄk sÄ kÀnde jag att...
Svar
13
· Visningar
2 552
Senast: tanten
·
Relationer Jag sÄg att min gamla trÄd frÄn i vÄras hade lÄsts, men jag fick sÄ himla mycket fina och kloka ord av er den gÄngen, sÄ jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 311
Senast: jemeni
·
Gravid - 1Ă„r BarnlĂ€ngtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra
 Det som snurrar mest för tillfĂ€llet Ă€r mina rökande svĂ€rförĂ€ldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 609

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • UppdateringstrĂ„d 29
  • Att Ă„ngra en valp
  • Senast tagna bilden XV

HĂ€strelaterat

  • Artroskopi Ă€ldre hĂ€st
  • Födda 2022
  • MĂ€ngd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp