Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i träning

Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

+ Mósa
Enligt de artiklar jag läst på isländska nyhetssajter är videon borttagen. Jag har inte kollat själv, men så är det säkert. Jag såg videon när den fortfarande låg ute och det var inte roligt. Här är en bild:

f1c46394ca-380x230_o.png



Jag har varit arg hela dagen på att FT inte tar avstånd mot detta!! Det kan som sagt finnas fakta vi inte vet om, men nog fasiken måste man visa att man ALDRIG accepterar våld i hästträning??

Jag är inte förvånad.
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

Jag antar bara att FT har gjort ett korrekt beslut i detta fall, detta är folk som ska kunna sina saker OCH har sett hela videon.

Dock tycker jag man kan påpeka att tjejen slår mestadels i luften och bakom hästen, och slår PÅ hästen bara ett fåtal gånger. Det som jag tycker hon gör fel är att hon står fel många gånger i förhållande till hästen och låter honom inte få chansen att röra sig framåt när hon säger honom att göra det.


Det som också är anmärkningsbart är att kvinnan som lagt ut dom här videorna uttryckligen vill krossa tjejen och har hotat henne att hon tänker förstöra hennes liv?? :crazy:

Huruvida piskan mestadels bara ven i luften, eller faktiskt träffade, kan jag inte uttala mig om. Tycker det är illa nog i vilket fall. Däremot reagerade jag precis som du på att det är hon själv som blockerar hästen med sitt kroppsspråk. Hästen gör rätt som stannar, men blir då belönad med pisken gång på gång. När hästen protesterar genom att sparka bakut så vänder hon sig mot kameran och flinar.

Att någon uttryckligen säger att man vill förstöra hennes liv tycker inte jag är så anmärkningsvärt - djurmisshandel väcker starka känslor. I mina ögon har hon förverkat sin rätt till att ens vistas i närheten av djur, än mindre att verka som tränare. Har väldigt svårt att se hur originalvideon skulle kunna skilja sig så pass mycket att jag skulle ändra åsikt i den frågan. Men som redan sagts i tråden: Om nu originalvideon på något sätt skulle rentvå henne, så är det väl bara att publicera den i sin helhet, så får var och en göra sin egen bedömning.
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

Delvis KL

Men oavsett om pisken träffade eller inte... Att jaga runt en hårt inspänd häst på en liten volt, hur skulle det kunna vara en fråga om redigering?

För mig är det precis sådant som islandshästvärlden inte står för:(
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

Är du o-förvånad över tränarens agerande eller FT's agerande?
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

Jag antar bara att FT har gjort ett korrekt beslut i detta fall, detta är folk som ska kunna sina saker OCH har sett hela videon.

Dock tycker jag man kan påpeka att tjejen slår mestadels i luften och bakom hästen, och slår PÅ hästen bara ett fåtal gånger. Det som jag tycker hon gör fel är att hon står fel många gånger i förhållande till hästen och låter honom inte få chansen att röra sig framåt när hon säger honom att göra det.


Det som också är anmärkningsbart är att kvinnan som lagt ut dom här videorna uttryckligen vill krossa tjejen och har hotat henne att hon tänker förstöra hennes liv?? :crazy:

Alltså hur kan du anta att FT gjort ett korrekt beslut när de inte ser "något anmärkningsvärt" med misshandel av en häst? FT om några ska ju se till islandshästens bästa. Det borde vara folk som kan sina saker, men jag är verkligen inte överrens med FT om detta och om det inte kommer en klart bättre förklaring hur de har tänkt med saker som vi har förbisett så kommer mitt förtroende för FT fortsatt vara i botten. Jag är fortfarande sjukt upprörd.

Tjejen slår verkligen inte bara på hästen ett fåtal gånger. Minst fem gånger slår hon hästen på korset med långpisken och tar verkligen i. Visst några gånger låter hon den vina och slå i marken bakom hästen. Jag förstår inte vad det är du försöker säga? Du verkar dessutom ha förstått vad den här "övningen" ens går ut på. Du får gärna förklara det för mig. Jag ser bara en häst som bli slagen upprepade gånger utan att ha någon möjlighet att göra rätt. Det enda den kan göra är att försöka försvara sig genom att sparka bakut.

Det är möjligt att det ligger något personligt vendetta bakom och att det är anledningen till att videon lades ut av någon annan. Men tjejen gör ju detta helt öppet och vet att hon blir filmad. Dessutom är hon utbildad vid Hólar, vilket gör att hon verkligen borde veta hur man tränar hästar. Med de "träningsmetoder" hon visar upp borde hon aldrig få gå nära en häst igen, än mindre få ett godkännande från FT. Man börjar ju undra om de vill hålla varandra om ryggen. Men det är bara FT som förlorar på det.

Det enda som jag tar starkt avstånd från i det hela är den lychhetsen som förekom när videorna lades ut. Det haglade av kommentarer att hon skulle mördas, misshandlas, våldtas och annat. Att man ska uttrycka sitt missnöje mot djurmisshandel är självklart, men man måste ändå hålla den på en bra nivå!
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

Tjejen slår verkligen inte bara på hästen ett fåtal gånger.


Inte ens EN gång är ok. Det finns liksom ingen anledning...?

Den enda gången man får göra det är för att freda sig själv och/eller hästen.
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

Nej slå hästen är inte bra, men då vi inte har hela filmen oredigerard kan man faktiskt tänka sig att det är i just dessa lägen hon slår, bara att det är bortklippt. Inte så troligt, det är svårt att få det osynligt, men fullt möjligt med dagens teknik.
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

Jag ser bara en häst som bli slagen upprepade gånger utan att ha någon möjlighet att göra rätt. Det enda den kan göra är att försöka försvara sig genom att sparka bakut.
/.../
Med de "träningsmetoder" hon visar upp borde hon aldrig få gå nära en häst igen, än mindre få ett godkännande från FT.
:cry: :mad: +1
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

Men de bitar som låg uppe var inte klippta i, de var hela sekvenser. Sen kanske filmen är än längre. Men de två filmer som låg uppe var i hela sekvenser och ett flertal minuter långa båda två. Håller med fotogalen mfl om att hennes kroppsspråk sa en helt annan sak än vad piskan och inspänningen gjorde. Väldigt svårt som sagt att förstå vad hon ville att hästen skulle göra.
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

Hur vet du att de inte var klippta och redigerad? Det finns möjligheten att det faktisk är en film designad att misskreditera personen där man lagt stor energi på att få det att se ut som en oklippt film.

Delvis försöker jag få in FTs bedömning här, de verkar mena på att filmen inte visar hela verkligheten utan en förvanskad version skapad för att misskreditera människan. Om de trotts att hela materialet visar ungefär det samma så är det riktigt hemskt, i förlängningen har de då godkänt den typ av hantering som visas.
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

Men jag undrar igen då: Att jaga runt en hårt inspänd häst på en liten volt, hur skulle det kunna vara en fråga om redigering?

Vi ser ju att hon gör det. Och vi kan väl inte tycka att det är en funktionell träningsmetod?
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

Vi ser ju att hon gör det. Och vi kan väl inte tycka att det är en funktionell träningsmetod?

Jag tycker ocksa att inspänningen ar alldeles för kort och att hon som sagt ber hästen om att göra två saker på samma gång. Det gillar jag inte heller. Sen kan jag själva tycka att hästen beter sig lite ignorant, men det behöver ju inte bero på hans personlighet, det kan ju också bero på den väldigt korta inspänningen och att hon inte ger rätt signaler.


Men som sagt, det finns erfarna HÄSTmanniskor som är antagligen tyckte först som som resten av majoriteten, som nu har sett hela filmen, och har efter det fattat ett beslut.
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

Jag har ju inte sett mer än stillbilden här i tråden. Men som Jonaz beskriver det han sett av filmen så har ju hästen ingenstans att ta vägen, trots det hårda tryck den utsätts för. Med tanke på hur hårt inspänd den ser ut att vara är det ju inte ens lätt att ta sig framåt på ett böjt spår, vilket jag antar är tjejens avsikt.

Men gissningsvis ligger det mer bakom, grundsyftet är väl att få hästen undergiven. Ett jävla sätt att göra det på, bara.

I synnerhet om hästen är ignorant så är ju detta galet fel, eftersom ignorant betyder okunnig och inget annat.
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

Och vad ville idioten med att stå och slå på hästen? Vad var syftet och varför reagerar inte FT?
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

Ser ut som en helt vanligt rundkorall storleksmässigt.


Ignorat kan vara okunnig. Men det finns också hästar som tror att dom är störst, bäst och vackrast och helt enkelt inte vill att vi är ledaren över dom.
Hästar är ju lata av naturen sägs det ofta.

Sen om det är så i denna situation kan jag inte uttala mig om då jag inte sett hela filmen.
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

Du har alltså sett filmen? Och försvarar människan?
Inte konstigt att man blir less på mänskligheten med alldeles för jämna mellanrum.

Problemet är att hon inte ens hade en plan för vad hon ville att hästen skulle göra. Därmed kan den inte ens göra rätt.
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

Hur vet du att de inte var klippta och redigerad? Det finns möjligheten att det faktisk är en film designad att misskreditera personen där man lagt stor energi på att få det att se ut som en oklippt film.

Delvis försöker jag få in FTs bedömning här, de verkar mena på att filmen inte visar hela verkligheten utan en förvanskad version skapad för att misskreditera människan. Om de trotts att hela materialet visar ungefär det samma så är det riktigt hemskt, i förlängningen har de då godkänt den typ av hantering som visas.

Det är filmat med (antagligen) en mobilkamera och det är en tagning och samma vinkel hela tiden. Ögonblicksminuter ja, men mer än så kan den inte förvanska sanningen. Tyvärr.
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

Jag har förresten fått svar av FT:s kansli att mitt mejl skickats till styrelsen. Det ska bli spännande att se om/vad jag får för svar.

Dessutom har jag uppmärksammat både Morgunblaðið och RÚV (typ SVT/SR på Island) om pressmeddelandet. De har inte rapporterat något vad jag sett. Däremot har annan press tagit upp det.
 
Sv: Pressmeddelande från FT angående videon med en tjej som misshandlar häst i tränin

Du kan inte piska dig till ledarrollen för en häst.

Rundkorallen behöver inte alls vara för liten, det är inte vad jag säger. Men just för att den är rund, och liten, så måste man använda den med förnuft.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp