Presstationsångest

grodan21

Trådstartare
Jag fick i höstas mitt första jobb, detta efter att ha studerat på universitet. Ingen är gladare än jag för det! Det är ett jag som jag älskar! Men det ger mig en presstationsångest. Jag vill vara duktig hela tiden. Men samtidigt så kan jag inte veta allt nu, men jag sätter nog ganska höga krav på mig i jobbet. Då jag princip har ansvar för hela företagets verksamhet och inte har någon att fråga om råd.:nailbiting: Är lämnad helt till mig själv.

Så är det någon som har tips på hur man ska lämna alla problem på jobbet? Och inse att man kan inte gör allt perfekt på en gång?
 
Sv: Presstationsångest

Man kan bara göra sitt bästa. Gör det och gå hem från jobbet med gott samvete.

Japp, lätt att säga men svårare att efterleva, jag vet.
 
Sv: Presstationsångest

Prestationsångest är en jäkla bitch.
Jag tycker det bästa är om man kan få någon form av handledning i sitt yrke. Jag har också lätt för någon slags prestationsångest (eller snarare rädda-världen-komplex) och har haft stor hjälp av mina handledare som dels har full insyn i min kompetens och mitt arbete men även är vana i yrket och kan lämna vidare kloka erfarenheter.

Finns det verkligen ingen du kan ta hjälp av? Lite som en mentor?
 
Sv: Presstationsångest

Sitter helt ensam! Finns ingen på hela företaget som kan det, så skulle jag bli borta en längre tid sitter de i illa till.
 
Sv: Presstationsångest

Samtidigt är det roligt med ansvar, att vara den som folk går till med frågor osv. Du kommer förmodligen in i det så småningom, tar ju tid när man är ny. Är det nåt särskilt som känns jobbigt?

Vad har dina kollegor/chef sagt? Har de klagat på din prestation?
Hinner du med dina uppgifter någorlunda? Eller har du ett berg som känns oöverstigligt?
Vad tänker du när du kommer hem? Är det problemlösning/uppstrukturering inför morgondagen eller är det saker du är rädd att du gjort fel/inte hunnit med som gror?

Första åren jag jobbade hade jag med mig allt hela tiden kändes det som, också mycket ansvar. Jag bodde ihop med en tjej som jobbade med samma sak på ett annat ställe och vi pratade till 99% med varandra om vårt jobb. Det var rätt skönt att bolla med någon hur man löst olika situationer, men nu (några år senare) så kan jag lämna jobbet på jobbet. Jag vet vad jag gjort bra och vad jag missat, och jag vet hur jag fixar mina missar.

Vilket nog är det som gjort att jag kan slappna av mest, att jag gjort misstag, rett ut dem, bett om ursäkt och lärt mig att jorden går inte under för att jag inte är perfekt. För det finns det ju ingen som är i den verkliga världen. :)
 
Sv: Presstationsångest

Jag jobbar på ett företag som sysslar med prefab, vilket gör att ev problem först uppkommer när varan är på plats. Är det då fel leder det till stora kostnader och problem i våran och kundernas produktion, detta efter som varje objekt jag ritar är unikt. Sen så ska jag se till att produktionspersonalen är nöjda. Så är totalt livrädd för att göra fel.

Skulle hemskt gärna ha någon på jobbet som höll på med samma sak som man kunde fråga om råd, tror att jag skulle ha lite lättare att lämna jobbet på jobbet då.

Sen så har jag inte några direkta arbetskamrater, utan sitter helt ensam.
 
Sv: Presstationsångest

Dags att se till att företaget växer tillräckligt för att du ska få en arbetskamrat!
Jag tror du har bra koll på vart problemet ligger, det är om du kan diskutera med din chef om att du vill ha någon att bolla med, kanske det inte finns någon som dig på företaget, men en som har kunskaper som ändå kan hjälpa till.
 
Sv: Presstationsångest

De ska expandera, de måste bara bygga klart, vilket de har hållit på med i väldigt många år nu. ;) De har även varit två som har jobbat med detta i omgångar, men tror helt ärligt att jag inte skulle klara av att lära upp en ny.

Det känns lite som att mina chefer tror att jag kan mer än vad jag gör. Jag måste fatta beslut som jag egentligen inte har några kunskaper om.
 
Sv: Presstationsångest

Låter som du har ett roligt jobb, om än lite ensamt. Har ni hunnit leverera några grejer så du fått lite positiv feed-back, eller ligger det en tickande bomb av ordrar som kanske/kanske inte passar :nailbiting:

Det du kan göra är att leta runt efter ett annat jobb, på ett större företag få du förhoppningsvis människor att arbeta tillsammans med. Om du trots allt känner att det blir för mycket för dig.
 
Sv: Presstationsångest

Jag levererar för fullt, ca en leverans om dagen. ;) Än har det som tur är inte varit några större fel. Sen har det även kommit fram att vi antagligen ska fördubbla vår produktion, vilket gör att jag kommer ha enormt mycket att göra.

Hittade ett jobb som jag skulle ha ganska bra förutsättningar att få, men pga anställningsavtalet går det inte. :(
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Ja, jag vet. Shein pratas om med allt annat än positiva ord från de som bryr sig åtminstone lite om hur klädproduktion påverkar vår...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 062
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 521
Senast: Bortglömd
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 160
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 809
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp