Prestandaönskemål?

Maran

Trådstartare
Jag lurar lite på att köpa en ny eller rekonditionerad begagnad stationär dator, men är rätt lost när det gäller vilka prestandakrav jag bör ha och vad de olika begreppen står för. Jag använder datorn till surfning, Office-paketet, Spotify och World of Warcraft. Jag laddar inte ned film och sällan musik så jag behöver inte en gigantisk hårddisk. Jag har inte heller något behov av att kunna använda datorn som mediadator. Min nuvarande stationära klarar i och för sig detta, men börjar bli lite gammal och trött.;)

Vilken typ av processor är lämpligt? Antal kärnor? Hastighet?
Storlek på arbetsminne?
Typ av grafikkort?
Typ av ljudkort?
Något mer jag bör tänka på?

Jag har datorn stående på skrivbordet. Tips på "burkar" som inte är så skrymmande och fula mottages tacksamt därför. Jag har spanat på Dells lilla energisnåla fräcka sak som man kan byta skal på, men den blir i dyraste laget och har fått varierande kritik från köpare. Fujitsu Siemens Amilo finns i en lite mindre modell (Si3535-002) som ligger bättre i pris än Dell. Är dess prestanda lämplig för mitt behov? Det är en fördel om datorn är tyst av sig också. Den jag har nu har börjat låta som 17.

Sv: Prestandaönskemål?

Min nuvarande stationära klarar i och för sig detta, men börjar bli lite gammal och trött.;)
Kanske litet mer minne och en fullständig ominstallation skulle hålla liv i den du har i ytterligare något eller några år?
Det är en fördel om datorn är tyst av sig också. Den jag har nu har börjat låta som 17.
Det är i princip bara två saker som kan börja låta störande, och i nittionio av hundra fall är det någon fläkt som a) håller på att skära eller b) går på högvarv för att datorn är full av damm. Ny fläkt kostar i storleksordningen en hundring, dammsuga datorn är snudd på gratis. :)
(I det hundrade fallet är det hårddisken som låter, och då behöver den bytas nyss.:angel: )

Tack för tipsen även om de inte var svar på vad jag frågade efter.;) Jag har installerat om. Det blev inte mycket bättre av det. Är det arbetsminnet du menar att jag ska utöka? Hårddisken har jag ganska gott om plats på fortfarande. Hur vet jag om den kan ha mera RAM? Var och hur sätter man in minnet?

Den här datorn har aldrig varit särskilt tyst av sig, men det visste jag inte när jag beställde den. Jag har dammsugit. Hur gör man för att byta fläkt?

Ja, den Fujitsu Siemens klarar dina behov, den är tom lite Overkill :)

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har bestämt mig till 99% nu att köpa en ny stationär dator. Funderade på Macmini ett tag, men har kommit fram till att fortsätta med...
Svar
1
· Visningar
887
Senast: tim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II