Maran
Trådstartare
Jag lurar lite på att köpa en ny eller rekonditionerad begagnad stationär dator, men är rätt lost när det gäller vilka prestandakrav jag bör ha och vad de olika begreppen står för. Jag använder datorn till surfning, Office-paketet, Spotify och World of Warcraft. Jag laddar inte ned film och sällan musik så jag behöver inte en gigantisk hårddisk. Jag har inte heller något behov av att kunna använda datorn som mediadator. Min nuvarande stationära klarar i och för sig detta, men börjar bli lite gammal och trött.
Vilken typ av processor är lämpligt? Antal kärnor? Hastighet?
Storlek på arbetsminne?
Typ av grafikkort?
Typ av ljudkort?
Något mer jag bör tänka på?
Jag har datorn stående på skrivbordet. Tips på "burkar" som inte är så skrymmande och fula mottages tacksamt därför. Jag har spanat på Dells lilla energisnåla fräcka sak som man kan byta skal på, men den blir i dyraste laget och har fått varierande kritik från köpare. Fujitsu Siemens Amilo finns i en lite mindre modell (Si3535-002) som ligger bättre i pris än Dell. Är dess prestanda lämplig för mitt behov? Det är en fördel om datorn är tyst av sig också. Den jag har nu har börjat låta som 17.
Vilken typ av processor är lämpligt? Antal kärnor? Hastighet?
Storlek på arbetsminne?
Typ av grafikkort?
Typ av ljudkort?
Något mer jag bör tänka på?
Jag har datorn stående på skrivbordet. Tips på "burkar" som inte är så skrymmande och fula mottages tacksamt därför. Jag har spanat på Dells lilla energisnåla fräcka sak som man kan byta skal på, men den blir i dyraste laget och har fått varierande kritik från köpare. Fujitsu Siemens Amilo finns i en lite mindre modell (Si3535-002) som ligger bättre i pris än Dell. Är dess prestanda lämplig för mitt behov? Det är en fördel om datorn är tyst av sig också. Den jag har nu har börjat låta som 17.