prestation, blupindex, selektionsston, höga betyg unghästtest? hur värderar ni?

fridshem

Trådstartare
Hur bedömmer ni kring era ston som ni har i avel. Jag har alltid lagt stor vikt vid mödernet, inte bara stammen och egna prestationer, men även typ, extriör och rörelsemekanik samt temperament. Nu har jag möjlighet att förvärva ett sto som kommer från en mödernelinje som lämnat internationella grand prix hästar. Tillhör stofamilj och bra blodslinjer och egna resultat i msv hopp. Men ser man tillbax har ingen av hästarna fått goda betyg i unghästtest varken typ rörelser eller hopp. Och stoet själv är mkt känsligt och svår i hoppningen.
För att komma till saken, vad anser ni säljer, jag tror inte att det kommer bli de där fölchampionats vinnarna eller fantastisk teknik fölisarna undan detta sto, men för den kunnige ambitiöse ryttaren dom siktar mot svår klass. Men hur stor är marknaden inom denna genre? Jag har ambitionen att föda upp hästar med högsta klass, men de ska vara attraktiva på marknaden och trevliga att rida och hantera. Vill ha lite synpunkter hur ni tänker med er avel, främst hoppavel då det är det jag sysslar med. Tack :)
 
Sv: prestation, blupindex, selektionsston, höga betyg unghästtest? hur värderar ni?

Jag bryr mig om prestationer och struntar i blup. Efter att ha sett massor av unghästtester och vet att det är en enda dag i en ung hästs liv lägger jag inte så stor vikt vid det heller förutom benpoängen.

Det viktiga för mig är om stammen gett hästar som presterat bra, helst i flera år, och det ska gärna vara flera olika hingstar inblandade.
 
Sv: prestation, blupindex, selektionsston, höga betyg unghästtest? hur värderar ni?

Jag säger som Görel med ett undantag, jag tar även benpoängen med en nypa salt efter att sett vad en kass hovslagare kan åstadkomma. Som skrivet innan handlar det en visning och den tiden hästen har med domaren är ju inte ens dag utan det handlar minuter.
Det är annorlunda med t ex tyska prov som sträcker sig under en längre tid. Där kommer ju egenskaper fram på ett helt annat sätt en av en eller två personer tittar på en häst i några minuter.

Dessutom är ju inte domare mer än människor så dessa minuter blir aldrig helt objektiva även om dom givetvis gör så gott dom kan.

Annan sak som ger svårt att ta våra prov på allvar i Sverige är ju just att det är under så kort tid och att man inte vet hur mycket träning som varje häst har innan. Kan ju t ex vara så en unghäst tränats på hoppteknik ett helt år innan visningen och kanske nått sin maximala förmåga. När en annan som verkligen har talang bara har hoppat några få gånger innan och är verkligt utvecklingsbar. Men bägge kan ju få samma poäng eftersom domaren inte har en aning om hur de har tränats. Samma ridbarhet svår att avgöra om hästen är riden ett helt år och kanske varit riktigt jobbig eller om den nått dit den kommit på en eller två månader innan visningen.
 
Senast ändrad:
Sv: prestation, blupindex, selektionsston, höga betyg unghästtest? hur värderar ni?

Tack för synpunkterna, går vidare och köper detta sto. Hon har en halvsyster som just nu går int 160 med mycket bra resultat, riktigt bra blodslinjer, tillhör stofamilj och segrar int. Upp till 135. Hoppas att detta kan locks framtida seriösa hästägare. Tror hon blir ett mycket bra tillskott i min avel, där vi satsat på riktigt bra svenska prestationsblod korsat med moderna hingstar.
 
Sv: prestation, blupindex, selektionsston, höga betyg unghästtest? hur värderar ni?

OM alla hade förlitat sig helt på vilka ston "di lärde" anser ska vara i avel så är det många elithästar som aldrig hade blivit till.
I den andra blup-tråden som är aktiv just nu nämns Princess Fair, som på treårspremiering ansågs olämplig för avel. Turligt nog struntade ägaren i det, vilket har resulterat i TRE avkommor (plus ett barnbarn!) som har tävlat OS i fälttävlan plus minst två till som gått svår Ft...
Den svenskfödda Mister Pooh, som är en av världens bästa fälttävlanshästar, har en mamma med illröda staplar i blup.

Detta är bara två exempel, det finns många, många fler!!

Jag tror att man måste lita på sin magkänsla när man väljer avelssto. Går man bara efter blup så har vi snart målat in oss i ett hörn.
Lycka till med ditt nya sto!
 
Sv: prestation, blupindex, selektionsston, höga betyg unghästtest? hur värderar ni?

Tycker att det absolut viktigaste är att man faktiskt känner att stoet har något man vill tillföra aveln, inte att man avlar på henne för att man inte kan hitta ngt annat användningsområde för henne/ att det var det sto man hade eller för att man tror att avkomman kommer att ärva hennes personlighet (med den logiken skulle ju jag vara precis som min mamma).

Det tar mycket tid och pengar att hålla på med avel, så jag personlighen kommer aldrig betäcka ett sto som kräver att avkomman blir bättre än vad hon själv är för att jag ska bli nöjd med resultatet.

Om jag skulle köpa ett föl, skulle prestationerna på stofamiljen vara det absolut viktigaste, och då tänker jag på tävlingsmeriter. Unghästtester säger ibland mer om vem som visar hästen än själva hästen, och fölchampionat hittar jag inte något intressant med alls. Det skulle vara mycket spännande att se en sammanställning av vad fölchampionatsvinnare sedan har åstadkommit i vuxen ålder...
 
Sv: prestation, blupindex, selektionsston, höga betyg unghästtest? hur värderar ni?

Jag ser 90% till stammen (på ett sto)

Med tanke på hur den svenska marknaden ser ut (alla säger att vi har så dåligt hästmaterial, själv vill jag påstå att det är matchningen mellan häst & ryttare som inte funkar) så är det väldigt få hästar som har chans att komma nån vart.

Så jag säger som en annan avlare sa till mej - jag kollar blodslinjerna.

de övriga 10% är exteriört. Aldrig mer en inkorrekt häst (haft en som va lindrigt inåttåad som gav katastrofben) .. Men är den "nöjaktigt korrekt" och snygg (där går ju delade meningar om vad som är snyggt ;) ) så duger den även om den bara skrotat i hagen sen den föddes... (om den har enligt mej KANON stam ;) )
 

Liknande trådar

C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 662
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp