Prestige silver star.....

zazza girl

Trådstartare
som rubriken säger så ha jag en sån sadel och håller på att reda ut lite om den , fall den passa min polle ...
e en sak som jag undra och jag hitta inget här på buke eller på internet ...
den ha bom vidd 35 , men vad motsvara det ..??
e det normal eller vad e det ...??

tacksam för hjälp....:):)

Sv: Prestige silver star.....

jag har deras bredaste (specialbeställd) och jag tror det är en 37i bomvidd, den är väldigt bred, bredaste sadeln jag haft, inte sett så många som är så bred...

35 är väl vid? (?)

Prestige 37 är deras vidaste, men inte speciellt vid om man jämför med andra märken.
Skulle nog säga att 35 är normal kanske åt detvida hållet. Men on du har sadeln så är det väl bara att prova. Eller?!

Prestige 37 är deras vidaste, men inte speciellt vid om man jämför med andra märken.
Skulle nog säga att 35 är normal kanske åt detvida hållet. Men on du har sadeln så är det väl bara att prova. Eller?!

jo men ha lagt ut en tråd om sadel innan och då fick jag svar att den va för smal...
så nu ville jag veta om bom vidden va vid eller normal ....

finns bilder i den andra tråden när sadel ligger på hästen...

Det är ju jätte svårt att överstääta storlekar från ett sadelmärke till ett annat Men jag skulle nog säga att den är normal mot vid.

Tittade på bilderna och eftersom sadeln är så smal på din häst kan du nog räkna med att han behöver en vid bom. Och ett annat sadelmärke....

jasså? :confused: när jag visar upp den på ridklubben är det många som aldrig sett en så bred sadel :D själv har jag inte sett så många som e så breda heller, behöver man verkligen ÄNNU bredare sadlar?

Den vidaste Prestigen är 97-100 grader. Min fjord är 124 grader, ponnyn i stallet är 110 grader. Travaren är 100 grader, travaren är inte speciellt grov alls.

35 är normal mot vid. 36 vid och 37 xw. Men de är väldigt små i stl precis som många andra Italienska sadlar.

jag har aldrig hållt på å mätt vinkar ska jag vara ärlig,
det är väl mer hur bommen är "vriden" än hur bred den är?

prestige är ju gjorda för ädla ridhästar.. så jo, 35 ÄR vid i deras system!
blir fel att jmf med märken som är helt annorlunda..

Okey så 37 är xxw?

Men bara för att jämföra, de är ju inte speciellt vida. Och att vara den vidaste sadeln man någonsin sätt är ju ganska skrämmande egt. Om man nu inte bara hållt på med lättare typer av hästar.

Tender Vaddå hur den är vriden? Graderna var för att jämföra, de är inte speciellt vida om man jämför med andra sadlar.

Menar du om de är svängda eller inte? Vidden är ju längst fram jmf. koppjärn i tex. Wintec. Eller menar du längden på koppjärnen, alltså vart ortspetsarna slutar?

det var inte jag sa som sa att den var den vidaste..
du får jmf med liknande märken. tex jaguar, röösli, amerigo etc.

inte med märken som är gjorda för andra typer av hästar.

jag tycker inte heller att 37 är jättebrett, det är ju för smal for mit halvblod. men kan säga att åf såg förundrad ut över att jag ville ha 37!! till mitt halvblod. han visste inga halvblod som hade så bred sadel! och har fått samma reaktioner från väldigt många.

här på buke verkar det som alla har så jättebreda hästar, men så är ju dom flesta araber, fjoringar, kallblod osv.. på såna hästar passar såklart inte märken som är gjorda för smäckra halvblod.

Jo precis. Sedan är det väl som du sagt innan att troligtvis går många hästar med för smala sadlar. Och din häst är ju såklart vidare eftersom han är så stor, maffig (:d).

Det hörs ju inte lika mycket om hästar som det är lättare att hitta sadel till (rent viddmässigt). Det finns ju väldigt många halvblod också.

Det jag blev chockad över var att Tender tyckte Prestige var så ofantligt vid...

Menar du om de är svängda eller inte? Vidden är ju längst fram jmf. koppjärn i tex. Wintec. Eller menar du längden på koppjärnen, alltså vart ortspetsarna slutar?

jag menar på mitten, du vet där ryttaren sitter, den kan ju vara tex för "rak" för ryggen (punkttryck fram och bak) eller för böjd, även att den är för "spetsig" åt sidorna så den skär in i ryggen, eller för "flat" så den glider runt. stoppningen kan dock bädda in bommen bra och "ändra dess egenskaper". är inte så duktig på att beskriva.

är lättare att beskriva om man har en naken bom att jämföra med.

jag tycker min prestige är väldigt vid om jag jämför med min griffin T4 (eller vad den nu heter) som är vid, och min stubben... och de andra av olika märken jag haft.
dock så har jag halvblod.

Senast ändrad:

Fast själva bommen har ju inget med vidden att göra. Men jag förstår vad du menar. Såklart det är viktigt att den passar också.

Stübben är ju också ett "smalt" märke. Men Griffinen förstår jag inte? Men jag tycker också att man kan uppfatta Prestigen vidare än vad den egt. är men mäter man på den så förstår man. Blev väldigt chockad första gången jag mätte min Prestige.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
727
Senast: Jeps
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 461
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 567
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 111

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka