Bukefalos 28 år!

Preventivmedel (Gestrina)

Sv: Preventivmedel (Gestrina)

Grejen är att vanlig migrän spelar ingen roll för vilka p-piller du får äta. Det är bara om du har migrän med "aura" som det kan vara farligt att äta ötrogen. "Auran" är om du innan/under migränhuvudvärksattacken för typ synbortfall och domningar. Det kan se ut typ som ett vattenfall framför ögonen, jag personligen får flimmer så att jag först inte kan se marken eller mina händer och sen försvinner allt.
Om du inte vet vad jag menar har du med största sannolikhet INTE haft det, du skulle komma ihåg. ;)

Jag bytte till minipiller förra veckan för att jag fick reda på detta, har inte haft några symptom ALLS, peppar peppar.
 
Sv: Preventivmedel (Gestrina)

Och jag är också helt odräglig med att komma ihåg saker, men p-piller brukar gå bra av någon anledning. Sätt ett alarm på mobilen och ha pillren i väskan! Då blir det ju svårt att undvika! :)
 
Sv: Preventivmedel (Gestrina)

Ta kontakt med en annan barnmorska eller en läkare.

Jag får äta p-piller (yasmin) och min mamma har haft blodpropp i benet och hjärtinfarkt. Min pappa har haft blödning i hjärnan (stroke) och förträgning i halsplusådern. Och detta är ju något som gör att man INTE får äta p-piller men jag får lov ändå..

Så att du kanske haft migrän två gånger tycker jag inte är nått större att "bråka" om. Så testa att prata med en annan.
 
Sv: Preventivmedel (Gestrina)

När jag var tonåring så fick jag minipillret cerazette utskrivet och blev tillsagd att nu kommer nog mensen att strula för dig inom 3-6mån. Det var vad mina vänner också sa som åt samma sort. Jag som alltid haft en så regelbunden mens innan blev givetvis orolig.
Men från den första tabletten till min sista så har jag inte haft en droppe blod i trosan! :banana:
När jag valde att sluta med pillren (för att jag aldrig kom ihåg att äta dom rätt plus att jag var mest bitter och vrång hela tiden) så dök den förbannade mensen upp i stort sett samma dag som två år innan.

Tröttnade dock på att komma ihåg kondom så valde att ringa BM igen men då blev jag frågad om p-stav vilket jag tyckte lät bra. I och med att jag då var tjugo och inte planerade barn inom dom närmsta åren så kändes det tryggt och gör mer än ett år senare också. Jag kan nog tacka min p-stav tusen gånger om då jag har en sådan grym bebislängtan men vet att det är en urusel idé att skaffa nu. :p

Hur som, än så länge under min tid med stav så fick min kropp något ryck och pressade fram lite mens (samma dag som alltid :eek: ) under två månader, helt random. Men det var precis sådan liten mängd att det var ovärt att sätta i en normal tampong.
 
Sv: Preventivmedel (Gestrina)

Jag kan inte ha hormonspiral pga att det är östrogen i dem, och kopparspiral tyckte inte BM var någon bra idé då den kna ge ökade blödningar och jag blöder redan ganska rikligt. + Att jag inte riktigt känner mig redo för något så permanent.

Fast i alla fall minispiralen innehåller inte östrogen, och lämpar sig därför också för sådana som har migrän (den sitter i 3 år). Den har just kommit ut på marknaden. :)
Men om du inte vill ha något så permanent så är inte det heller nåt alternativ.
 
Sv: Preventivmedel (Gestrina)

Minispiral? Är den en ny variant av Mirena?

TS: Hormonspiralen Mirena har inte östrogen i sig (har aldrig hört om en spiral med östrogen i sig). P-stav och p-spruta är andra alternativ som inte innehåller östrogen.
 
Senast ändrad:
Sv: Preventivmedel (Gestrina)

Jag kan inte ha hormonspiral pga att det är östrogen i dem, och kopparspiral tyckte inte BM var någon bra idé då den kna ge ökade blödningar och jag blöder redan ganska rikligt. + Att jag inte riktigt känner mig redo för något så permanent.

Det är inte östrogen i hormonspiraler. Jag får absolut inte äta östrogen pga propprisken, och har haft spiral i 8 år.

På vilket sätt är spiral mer permanent än något annat? Den slutar verka på dagen du tar ut den, och har mindre effekt på resten av kroppen än de flesta andra hormonella p-medel. Vill du absolut ha ut den så går det tom att dra ut den själv, även om jag inte hade rekommenderat det. Minipiller, p-stav och p-spruta f*ckar upp hormonsystemet mycket mer (ffa sprutan) så det hade åtminstone jag undvikit om det är långsiktiga konsekvenser du är orolig för.
 
Sv: Preventivmedel (Gestrina)

Grejen är att vanlig migrän spelar ingen roll för vilka p-piller du får äta. Det är bara om du har migrän med "aura" som det kan vara farligt att äta ötrogen. "Auran" är om du innan/under migränhuvudvärksattacken för typ synbortfall och domningar. Det kan se ut typ som ett vattenfall framför ögonen, jag personligen får flimmer så att jag först inte kan se marken eller mina händer och sen försvinner allt.
Om du inte vet vad jag menar har du med största sannolikhet INTE haft det, du skulle komma ihåg. ;)

Jag bytte till minipiller förra veckan för att jag fick reda på detta, har inte haft några symptom ALLS, peppar peppar.

Det du beskriver låter inte alls som det som hände mig. Så jag ska nog prata med läkaren och se vad han säger...
Så att du kanske haft migrän två gånger tycker jag inte är nått större att "bråka" om. Så testa att prata med en annan.

Det är väl lite så jag känner också. Jag kanske var för ärlig? :p

Minispiral? Är den en ny variant av Mirena?

TS: Hormonspiralen Mirena har inte östrogen i sig (har aldrig hört om en spiral med östrogen i sig). P-stav och p-spruta är andra alternativ som inte innehåller östrogen.

Det är inte östrogen i hormonspiraler. Jag får absolut inte äta östrogen pga propprisken, och har haft spiral i 8 år.

På vilket sätt är spiral mer permanent än något annat? Den slutar verka på dagen du tar ut den, och har mindre effekt på resten av kroppen än de flesta andra hormonella p-medel. Vill du absolut ha ut den så går det tom att dra ut den själv, även om jag inte hade rekommenderat det. Minipiller, p-stav och p-spruta f*ckar upp hormonsystemet mycket mer (ffa sprutan) så det hade åtminstone jag undvikit om det är långsiktiga konsekvenser du är orolig för.

Enligt BM kunder jag iaf inte få hormonspiral?

Nu ville jag ju inte ha piller, för ja jag vet att de kan krångla till det för kroppen. Men skillnaden som jag ser (och BM höll med mig här) är att ex ett plåster kan jag bara slita med om jag skulle må jättedåligt, men en spiral måste jag ju boka tid för att ta ut = längre process. Att ta ut den själv skulle jag ALDRIG NÅGONSIN komma på tanken att göra.
 
Sv: Preventivmedel (Gestrina)

Men skillnaden som jag ser (och BM höll med mig här) är att ex ett plåster kan jag bara slita med om jag skulle må jättedåligt, men en spiral måste jag ju boka tid för att ta ut = längre process. Att ta ut den själv skulle jag ALDRIG NÅGONSIN komma på tanken att göra.

Här är det bara att gå på drop-in nästa dag om man vill ta ut den, det tar ju inte många sekunder :) Hur som helst, jag är en varm förespråkare av hormonspiral just för att de flesta slipper humörpåverkan, mens och propprisk. Dessutom är den väldigt säker :) Minipiller är mitt sista alternativ; osäkert, jag får lika mycket mens som utan hormoner, och humöret rasar.

Jag hade allra helst gått på kopparspiral, men blöder man som en gris är det sällan värt ett försök tyvärr.
 
Sv: Preventivmedel (Gestrina)

jag hade kontaktat en annan barnmorska, ringt kvinnohälsan/ungdomsmottagningen och bett om att få träffa en annan ifall det är möjligt och det bara finns ett ställe att gå till på orten. Har ibland kraftig huvudvärk som jag trodde klassades som migrän, men enligt barnmorskan jag träffat var det typ no biggie och vi tog diskussion om qlaira som jag ville ha utskrivet, fick zoely istället eftersom det är ett "lättare" preparat om man glömmer en dag (samma koncentration på hormoner hela månaden till skillnad från qlaira som "följer kroppens cykel". trivs bäst på dessa av de jag provat (neovletta, yazmin och zoely) och de ska minska mensen på sikt, måste nog hålla med om att det gör det. I vissa landsting kan man få qlaira att gå under högkostnadsskydd ifall man har mycket riklig mens. :)
 
Sv: Preventivmedel (Gestrina)

Hur det fungerar är ju ofta olika för alla. Varför inte prova pillerna en eller två månader och se hur det går? Fungerar det inte så går du tillbaka och har lite kött på benen om varför du inte vill fortsätta på pillerna.
Jag går på Gestrina och tycker det fungerar bra. Hade stora problem med menssmärtor och har nu nästan ingen mens alls. Har någon dag här och där. Inte fått några andra problem av dom så tycker det fungerar bra.
 
Sv: Preventivmedel (Gestrina)

*kl*


Ni som har fått oregelbundna blödningar, är det inte EXTREMT stressande och jobbigt att inte veta när man ska blöda och inte? Känns som att man får gå runt med trosskydd jämt :crazy:
 
Sv: Preventivmedel (Gestrina)

Tror du råkat ut för en dålig BM, byt!
jag får inte heller ha östrogen på grund av risk för blodpropp (har i familjen),
jag fick välja p-ring, p-stav, minipiller eller hormonspiral. alla dessa innehåller progesteron, inte östrogen.
Var dock hos gynläkare, inte BM. Läkaren rekommenderade o pushade lite för pring, men jag hade lite bestämt mig före att jag ville ha spiralen eftersom jag inte ville ha något som jag behövde tänka på alls o hoppades bli av med mina blödningar (blöder mkt o länge). piller hade aldrig funkat för virripannan utan rutiner...
Läkaren skrev då ut o satte in spiral utan protest.
 
Sv: Preventivmedel (Gestrina)

Ja, jag testar nog pillerna nu när nästa mens kommer (en fördel var iaf att de var billiga...) annars byter jag nog BM.

*KL*

Är det någon här som vet om jag kan komma till kvinnohälsan trots att jag fortfarande är ung nog att gå till UM? (Är alltså 21 år.)
 
Sv: Preventivmedel (Gestrina)

Men Gud vad konstigt... Jag har lidit av huvudvärk sen barnsben, och fick p-piller i 15års åldern. Lyckades dock glömma pillrena ibland så jag blev gravid o sen dess rekommenderade dom mig p-ring. Detta var då på ungdomsmottagningen första gången. Men sen när jag varit o förnyat recept och svarat på hälsokontrollerna så har jag varit på olika ställen, i olika städer då jag flyttat mycket senaste åren, och ändå har ALDRIG någon frågat mig om migrän..
Känns olustigt..då kanske min hemska migrän beror på p-ringen då.. :/

Jag har också migrän, med aura och har aldrig nånsin fått frågan om detta hos BM. Provade p-ring för några år sen och jag mådde så sjukt dåligt av den. Migrän och illamående plus ordentliga humörsvängningar. Vågar mig inte på hormonpreparat alls igen, så nu är det tråkkondom som gäller. Hellre det än migrän som jag blir belt däckad av:/.
 
Sv: Preventivmedel (Gestrina)

jag tror du ska kunna gå till kvinnohälsan nu, i synnerhet om du inte är helt nöjd med bemötandet på UM.
 
Sv: Preventivmedel (Gestrina)

*KL*

Med risk för att klassas som en idiot...

Jag tittade lite dåligt på piller-kartan och såg inte att det ju står olika dagar på varje piller (måndag, tisdag, osv) så jag har ätit pillerna "åt fel håll" (har nu ätit två "torsdag" i rad).... Kommer jag dö?

Tänker att eftersom det inte finns några sockerpiller på den här kartan (jag ska ju ta ett piller varje dag) så måste det väl vara samma sak i varje piller = det spelar ingen roll vilken dag det står på baksidan? Är jag jättetöntig? :p
 
Sv: Preventivmedel (Gestrina)

verkar som om att det är exakt samma dos i varje piller när jag kollar i fass så då är det ingen fara att du tagit fel.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 133
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 642
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Hade besök av syster + systerdotter igår! Efterlängtat besök och W var så taggad på att få hänga lite med M igen. Glada ungar som...
Svar
0
· Visningar
412
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Är väl jag. Jag vet inte. Den jävla ångesten som äter upp mig. Och som dotter till en freudian har man ju ändå lärt sig att rota i...
Svar
0
· Visningar
873
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp