Preventivmedel

Sv: Preventivmedel

Först använde jag p-stav under 3,5 år (två omgångar, 3 och 0,5 år), och det funkade perfekt de första 2,5 åren. Efter det hade jag konstant mens, och även efter byte av p-stav var mensen konstant, så efter ett halvår med den nya staven var vi tvugna att plocka ut den.

Det positiva var avsaknaden av mens under de första 2,5 åren, billigt (en kostnad på typ 25 kronor när man hämtar ut den på apoteket) och att den satt i tre år så att det inte var något som man behövde komma ihåg att ta regelbundet.

Det negativa var smärtan vid insättning och urplockning, och självklart då den konstanta mensen som uppkom.

Efter att jag tröttnade på p-staven så satte jag in en kopparspiral, då jag kände att jag inte ängre ville lura kroppen med hjälp av massa hormoner.

Detta gjordes i april i år om jag inte minns helgalet, och jag är jättenöjd. Min mens är något längre, och jag har lite mer mensvärk och rikligare blödningar, men den är ändå så himla smidig! Spiralen byts var femte år så här behöver man inte heller komma ihåg några piller eller liknande.

Det enda negativa med spiralen var smärtan vid insättning och dagarna därefter, men det är en riktigt kort period med smärta om man tänker att det är allt under en period på fem år.

Kopparspiralen var helt gratis för mig, och jag satte in den hos UM.

Sv: Preventivmedel

Har haft p-stav, p-piller (flera sorter), minipiller, p-ring och nu senast en kopparspiral. Ring och kopparspiralen är det jag kan rekommendera, även om jag helt klart föredrar spiralen, den sitter där den gör, inga hormoner och väldigt säker.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag står inför att börja med p-spruta depo-provera. Har varit utan preventivmedel ett par år efter att ha ätit p-piller i runt 20 år...
Svar
11
· Visningar
351
Senast: Lilla
·
Kropp & Själ Jag har funderat lite på det här med att tappa intresse för något, vad är det egentligen som händer i kropp och själ när ett intresse...
Svar
11
· Visningar
1 277
Senast: Soapbubble
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 457
Senast: Johanna1988
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 217
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka