Prickmark i detaljplan. Vad gäller?

hoppsann

Trådstartare
Jag vet att man inte får bygga på prickmark, men får jag använda den som t.ex uppställningsplats?
Kan jag ställa dit containrar? Hyra ut för uppställning av husvagnar?
Har letat och letat men jag hittar inget om det.
Något säger mig att prickmark skall vara orörd, men några här vet säkert, eller har erfarenhet av kanske?

Med prickmark menar jag mark eller linje i detaljplanen som är prickad, vet inte om man säger prickmark eller prickad mark.
 
Ta fram planbeskrivningen för den aktuella planen och plankartan, där borde det vara förtydligat. Finns hos kommunen. Men jag tror att det är att "fasta installationer" inte får byggas.
 
En flyttbar container är absolut inte en fast installation så det får du ställa där :) @niphredil

Uthyrning för husvagnar däremot är jag osäker på..

Edit: förtydligande, i planbeskrivningen står oftast orsaken till att en mark är "prickad", och då an man tolka lite mer vad man får göra där. Är orsaken till exempel att det är bredvid en väg, och installationer kan skymma sikten för utfart osv, kan en container vara otillåten trots allt beroende på hur den ställs.
 
Nej, helt sant. Men vad får man använda prickmarken till? Eftersom man inte får bygga något på den.
Får jag ha det som uppställningsplats? Får jag dra dit t.ex ett par byssjor och lägga trall runt så jag kan hyra ut? Då har jag ju inte byggt något?
 
En flyttbar container är absolut inte en fast installation så det får du ställa där :) @niphredil

Uthyrning för husvagnar däremot är jag osäker på..

Edit: förtydligande, i planbeskrivningen står oftast orsaken till att en mark är "prickad", och då an man tolka lite mer vad man får göra där. Är orsaken till exempel att det är bredvid en väg, och installationer kan skymma sikten för utfart osv, kan en container vara otillåten trots allt beroende på hur den ställs.
Tack!
:)Det är för mig lite luddigt. Det står ju noga att man inte får bygga, men inte hur man för övrigt får använda marken. :)
 
Där jag har stött på prickmark har det varit parkering. Inte långtidsparkering utan kontorstids-parkering.
Men som sagt jag tror du måste titta på planbeskrivningen i detalj :)
 
Där jag har stött på prickmark har det varit parkering. Inte långtidsparkering utan kontorstids-parkering.
Men som sagt jag tror du måste titta på planbeskrivningen i detalj :)
Den har jag. Och det står inget annat än att det är prickad mark på 20 meter. Som löper 50-60 meter mot/jäms med angränsande tomt.
 
Är det i plankartan? Jag menar den textbeskrivning som är ett enskilt bihang-dokument, inte inskrivet på samma bild som kartan liksom.
 
Är det i plankartan? Jag menar den textbeskrivning som är ett enskilt bihang-dokument, inte inskrivet på samma bild som kartan liksom.
Det står ingenting i det annat än för vad tomterna är i dag.
Det är en väldigt gammal plankarta (runt 50 år skulle jag tro) och inte alls detaljerad. Den prickade linjen är nog för att en inritad industrifastighet (inte byggd) inte ska komma för nära bostadshus.
 
Vad är det för markanvändning? Är det bostadsändamål? Parkmark? Industrimark? Annat?

Prickmarken i sig behöver inte vara ett hinder för att ställa dit varken husvagn eller container. Men markanvändningen eller anledningen till prickmarken kan vara det.

/Mvh fd planarkitekten
 
Vad är det för markanvändning? Är det bostadsändamål? Parkmark? Industrimark? Annat?

Prickmarken i sig behöver inte vara ett hinder för att ställa dit varken husvagn eller container. Men markanvändningen eller anledningen till prickmarken kan vara det.

/Mvh fd planarkitekten
Bostadsmark angränsande till industritomt. Inget annat. :)
Den prickade linjen är troligen till för att den planlagda industrin inte skall komma för nära befintliga bostäder.

Men varför fd planarkitekt? Jag tycker det verkar som ett jättroligt jobb! Fast troligen har du ännu skojigare på jobbet nu. :)
 
Bostadsmark angränsande till industritomt. Inget annat. :)
Den prickade linjen är troligen till för att den planlagda industrin inte skall komma för nära befintliga bostäder.

Men varför fd planarkitekt? Jag tycker det verkar som ett jättroligt jobb! Fast troligen har du ännu skojigare på jobbet nu. :)

Ok! Ja antagligen en kombination av avstånd till industri och att i gamla planer hade stadsarkitektens planeringsideal större inverkan än idag :p

En permanent container behöver bygglov som vilken byggnad som helst. Däremot kan containern vara en friggebod som inte behöver bygglov. (Eller Attefallshus upp till 25 kvm men kräver bygganmälan) Den kan då stå på prickmark, så länge den inte står närmare fastighetsgräns än 4,5m om du inte har grannens medgivande.

Husvagn får du ha ståendes på din tomt. Däremot får du inte bedriva camping om det inte finns planstöd för det. Anledningen är att en camping medför andra förutsättningar när det gäller trafik, vatten och avlopp, avfall osv. jämfört med ett bostadshus.

Exakt var gränsen går mellan att ha någon som bor i ens uppställda husvagn på tomten ett tag, och att bedriva camping vet jag inte. Men det kan nog kommunens miljö- och hälsoskyddsavdelning svara på.

Det är ett jätteroligt jobb! Jag jobbar med nästan samma saker nu också men har inte titeln planarkitekt :)
 
Ok! Ja antagligen en kombination av avstånd till industri och att i gamla planer hade stadsarkitektens planeringsideal större inverkan än idag :p

En permanent container behöver bygglov som vilken byggnad som helst. Däremot kan containern vara en friggebod som inte behöver bygglov. (Eller Attefallshus upp till 25 kvm men kräver bygganmälan) Den kan då stå på prickmark, så länge den inte står närmare fastighetsgräns än 4,5m om du inte har grannens medgivande.

Husvagn får du ha ståendes på din tomt. Däremot får du inte bedriva camping om det inte finns planstöd för det. Anledningen är att en camping medför andra förutsättningar när det gäller trafik, vatten och avlopp, avfall osv. jämfört med ett bostadshus.

Exakt var gränsen går mellan att ha någon som bor i ens uppställda husvagn på tomten ett tag, och att bedriva camping vet jag inte. Men det kan nog kommunens miljö- och hälsoskyddsavdelning svara på.

Det är ett jätteroligt jobb! Jag jobbar med nästan samma saker nu också men har inte titeln planarkitekt :)
Måste bara tillägga att jag blir så impad av kunskap och erfarenhet! Bockar och bugar.
Hmm, man kanske ska omskola sig en smula på ålderns höst. Igen! ;)
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har nyss köpt ett hus, som tar vatten ur lokal brunn. För att göra livet underhållande, så är vi tre fastigheter som delar på samma...
2
Svar
31
· Visningar
1 809
Senast: Blyger
·
Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 075
Senast: Luff
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 276
Senast: Niyama
·
Skola & Jobb Gammal användare, men då inget är helt klart får det bli såhär. Jag har i princip bestämt mig för att säga upp mig från jobbet. Har...
Svar
2
· Visningar
1 278
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • TMS häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp