Prioriteringsordning

Jag hade gärna sett att man utredde ”slinger” eller förändringar i halskotpelaren mer. En väns sto vars 2 avkommor fick det som unga fick veta av veterinären att det absolut är ärfligt. Farligt för omgivningen och hemskt för individen. Och det blir allt mer vanligt.
Långt bak i huvudet har jag nån text jag läst el hört att det kan bero på att vi avlat för längre , ståtligare halsar. Men jag är kanske ute o cyklar
 
Jag hade gärna sett att man utredde ”slinger” eller förändringar i halskotpelaren mer. En väns sto vars 2 avkommor fick det som unga fick veta av veterinären att det absolut är ärfligt. Farligt för omgivningen och hemskt för individen. Och det blir allt mer vanligt.

På senaste avelskonferensen med tema Hälsa och Hållbarhet presenterades arbetet med en nationell veterinärdatabas, kommer den igång skulle t.ex. slinger kunna vara en sån sak man kan hitta genetiska samband för.

http://www.naveda.se/
 
Om jag skulle avla på mitt sto skulle jag välja en hingst som ser ut att kunna kompensera hennes exteriöra svagheter, lite bättre gångarter och lite mildare temperament (kanske, hennes arbetsvilja är finfin). Om möjligt en icke-skimmel men rasen gör det inte plättlätt.
 
Efter att ha blivit lite "ofrivilligt" hingstägare till en dubbelgul hingst har jag förvånats av mängden människor som är beredda att betäcka sitt sto med "vad som helst" bara för att få en avkomma med annorlunda färg. Frågor om hovkvalitet, gångarter, benställning och prestationer är få, den överväldigande majoriteten verkar bara intresserade pga färgen. De flesta frågar i och för sig om temperament, men alla gör det inte. Och han är inte ens i avel, folk hör av sig ändå!

Intressant tråd, har funderat en del på hur det kan resoneras, inte bara kring just gula hästar men också t ex skimmel. Jag skulle inte vilja avla på en skimmel eller silver, det skulle vara exceptionella omständigheter.
 
Efter att ha blivit lite "ofrivilligt" hingstägare till en dubbelgul hingst har jag förvånats av mängden människor som är beredda att betäcka sitt sto med "vad som helst" bara för att få en avkomma med annorlunda färg. Frågor om hovkvalitet, gångarter, benställning och prestationer är få, den överväldigande majoriteten verkar bara intresserade pga färgen. De flesta frågar i och för sig om temperament, men alla gör det inte. Och han är inte ens i avel, folk hör av sig ändå!

Intressant tråd, har funderat en del på hur det kan resoneras, inte bara kring just gula hästar men också t ex skimmel. Jag skulle inte vilja avla på en skimmel eller silver, det skulle vara exceptionella omständigheter.

Tror också färg spelar roll
 
Sambon som skor till en större islandshästuppfödare frågade om silveranlagen. Hon sa att förr avlade man mycket efter färg, men att det gör man inte så mycket för olika färger har gett olika defekter. Silveranlaget gav ju sämre syn och det föds inte lika många nu sa hon som har silverfärgen.
 
Efter att ha blivit lite "ofrivilligt" hingstägare till en dubbelgul hingst har jag förvånats av mängden människor som är beredda att betäcka sitt sto med "vad som helst" bara för att få en avkomma med annorlunda färg. Frågor om hovkvalitet, gångarter, benställning och prestationer är få, den överväldigande majoriteten verkar bara intresserade pga färgen. De flesta frågar i och för sig m temperament, men alla gör det inte. Och han är inte ens i avel, folk hör av sig ändå!

Intressant tråd, har funderat en del på hur det kan resoneras, inte bara kring just gula hästar men också t ex skimmel. Jag skulle inte vilja avla på en skimmel eller silver, det skulle vara exceptionella omständigheter.


Förresten själv väldigt förtjust i fuxar och isabeller. Har dock tyvärr inte haft en isabell sen ponnytiden. Får se om jag en dag hittar en eller föder själv upp en. Drömmen hade varit ett engelsk fullblod av isabell, men de linjerna har jag bara hittat i australien och usa så inte riktigt värt det ;)
 
Förresten själv väldigt förtjust i fuxar och isabeller. Har dock tyvärr inte haft en isabell sen ponnytiden. Får se om jag en dag hittar en eller föder själv upp en. Drömmen hade varit ett engelsk fullblod av isabell, men de linjerna har jag bara hittat i australien och usa så inte riktigt värt det ;)
Finns en cremellohingst i tyskland (Rff The Alchemist xx) men vet inte om eller var den är godkänd. Snygg modell dessutom men kommer jag ihåg rätt varken rör den sig eller hoppar speciellt imponerande.
 
Finns en cremellohingst i tyskland (Rff The Alchemist xx) men vet inte om eller var den är godkänd. Snygg modell dessutom men kommer jag ihåg rätt varken rör den sig eller hoppar speciellt imponerande.
Vid lite närmare läsning så dog den för rätt många år sen så mer rätt är nog att det fanns en cremellohingst i tyskland.
 
Finns en cremellohingst i tyskland (Rff The Alchemist xx) men vet inte om eller var den är godkänd. Snygg modell dessutom men kommer jag ihåg rätt varken rör den sig eller hoppar speciellt imponerande.

Tack för info. Jag tänkte i så fall avlat fram en ren isabell/palomino för galoppen :)
 

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 663
Senast: Kisseninan
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 853
Senast: sandrafors
·
  • Låst
Avel Nu brinner det i knutarna och jag har blivit tvungen att göra en helomvändning har ett sto i högbrunst som vi hade planerat att betäcka...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 895
Senast: ameo
·
S
Avel Hur viktigt är det egentligen att ha bra ston? Personligen tycker jag att det är otroligt viktigt! Idag läste jag en intressant artikel...
Svar
4
· Visningar
1 209
Senast: Ralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp