Prioriteringsordning

Oavsett så står han som silverbrun och har lämnat silveravkommor "på pappret" och då får man väl ändå ta med det som en faktor när man väljer hingst. Känns inte riktigt relevant för denna tråd att diskutera om just hans och hans avkommors färg stämmer, eftersom det är själva urvalet och prioriteringar kring det som diskussionen gällde.
Åter igen hur många vet om att silverfärg kan medföra en defekt?
Finns det med på SWB defektlista?När jag sett Garmelus har jag inte ens tänkt på att han är silverfärgad
 
Men alltså. Avel är alltid ett lotteri. Du kan aldrig med 100% sannolikhet garantera att en avkomma inte drabbas av någon typ av defekt, man måste välja. Den där perfekta, totalt felfria hingsten eller stoet finns inte. Du kan göra allt rätt på pappret och ändå få ett föl som föds med någon missbildning eller skadas senare i livet.

Dessutom är sjukdomar och andra skador sällan svart eller vitt.
Ja,en skimmel har stor chans att utveckla melanom. Det är givetvis tråkigt, men det forskas på området om det går att ta fram behandling mot det. Även om ens skimmel får melanom behöver den inte per automatik få en jätteallvarlig form av det, det går ju på en skala det med. På samma sätt att en häst med silver har större chans att få dålig syn. En skala där med.

Hästar är känsliga djur. Jag tycker att man som uppfödare bör sätta sig in i vilka problem som finns i ens egen ras och därifrån sålla det relevanta. Det finns alltid de som kommer att göra det totalt motsatta. Personlighen hade jag först börjat att sålla med allvarligare sjukdomar och sen spånat vidare utifrån det. Nu är jag inte superinsatt i så många genetiska sjukdomar då det inte finns några specifika hos fjordingarna vad jag vet om. Hade jag haft en annan ras hade jag lärt mig om dem som är aktuella (eller problematiska), givetvis.
 
Varför skulle det vara svårare för en närsynt häst att gå ett dressyrprogram än att tävla på islandshästtävling? Vad är det dressyrhästen behöver se på långt håll när den är ensam inne på arenan?

Så vitt jag kan se är det ingen i senaste diskussionen som försvarat avel på silver, däremot dementerat felaktiga påståenden och ifrågasatt tveksamma studier (som för övrigt du tog upp). Det är ju inte alls samma sak och jag ser inte att någon som diskuterat detta skrivit att de vill avla på silver?

Vill du inte diskutera andra raser föreslår jag att du inte tar upp potentiellt felaktig fakta om dem.
Om du inte förstår nackdelen med att se dåligt så är det ingen idé att ens försöka diskutera det.

Dementerat felaktiga påståenden? Jag har fått dementera flera felaktigheter. Tex så skrev någon om skimmel, svamlade nåt om att det bara är homozygota skimlar som får melanom och sedan lite mer felaktigheter om mekanismen bakom de dubbla transskriptionsfaktorerna.

Sedan skrev någon annan felaktigt att SWB har en medelålder (men menade medellivslängd) på 8 år vilket inte stämmer heller. Detta skrevs som argument för att det inte spelar någon roll om hästarna har synfel när de är 16 år.

Detta är bara tvp av flera konstiga och felaktiga argument som använts i tråden som jag har fått dementera och överbevisa genom att bl a länka till artiklar om forskning.
 
Åter igen hur många vet om att silverfärg kan medföra en defekt?
Finns det med på SWB defektlista?När jag sett Garmelus har jag inte ens tänkt på att han är silverfärgad
Hur ska jag veta hur många som vet det?

Precis som skimmel så är inte silver kasserande för avel, men däremot ska man absolut inte para två individer som båda bär på anlaget. Det kan man läsa på SLU. Det är mycket som inte står på någon tvingande kasseringslista eftersom man själv måste prioritera, som med många för- och nackdelar. Men det står i djurskyddslagen att man inte ska avla på defekter som innebär lidande.
 
Hur ska jag veta hur många som vet det?

Precis som skimmel så är inte silver kasserande för avel, men däremot ska man absolut inte para två individer som båda bär på anlaget. Det kan man läsa på SLU. Det är mycket som inte står på någon tvingande kasseringslista eftersom man själv måste prioritera, som med många för- och nackdelar. Men det står i djurskyddslagen att man inte ska avla på defekter som innebär lidande.
Vad är din uppfattning om jag frågar så istället?
 
Sedan skrev någon annan felaktigt att SWB har en medelålder (men menade medellivslängd) på 8 år vilket inte stämmer heller. Detta skrevs som argument för att det inte spelar någon roll om hästarna har synfel när de är 16 år.

Ett tips är att läsa det inlägget igen, du verkar helt ha missat poängen tyvärr. Ett annat tips i all välmening är att faktiskt läsa igenom forskningsartiklar och inte bara abstraktet om du vill använda dom i en diskussion.

Gällande ridhästraserna finns enormt mycket forskning och diskussioner angågende nedärvning av allt från OCD till veka kotor och andra saker som riskerar att orsaka ordentliga hållbarhetsproblem och som i dagsläget är mycket mer aktuellt. Därav det smått ironiska inlägget om låg medellivslängd.
 
Senast ändrad:
Har lest hela tråden och jag har inte sett en enda som skriver att hen skulle vilja avla på silvergenen... Så det känns som det ämnet borde vara färdigdiskuterat.

Generellt angående genetiska defekter på SWB (och andra vbl ridhästar) så har vi ju förutom skimmelcancer, OCD, wwfs och struppipning som redan nämnts, även kissing spines/täta torntappar som finns hos var och varannan häst snart, PSSM och liknande sjukdommar börjar bli alltmer vanligt även på varmbloden, dessa och säkert flera andra åkommor känns mycket mer relevanta att diskutera.

För inte att tala om aveln på "överrörliga" hästar, särskilt inom dressyren där veka kotor snarare börjar bli regel än undantag, och hästarna redan från de föds rör sig så stort att det ger en enorm belastning på deras ben/kroppar innan de hunnit bli tillräckligt stärka för att det ska kännas hållbart (obs, min personliga åsikt).

Och även i hoppningen kan jag tycka att det är problematisk när man ser superkänsliga/-försiktiga unghästar som överhoppar med en meters margin, det kan knappast vara bra mtp belastningen det ger på deras unga kroppar. Hur får man en sådan häst hållbar? Det kräver nog extra insatser utöver det vanliga, och min gissning är att flera av dessa kommer få problem långt innan 15-16 års åldern....

Min teori är att det är sådana saker som gör att medellivslängden enligt försäkringsbolagen är bara 8 år - vi avlar fram hästar som går sönder när vi börjar belasta dem med träning och tävling....

Så frågan i trådrubriken kan krasst sett vinklas såhär:
Är det viktigast att avla fram en häst som går att sälja som föl/unghäst för mest möjligt pengar, eller att avla fram en frisk och hållbar häst?
 
Har lest hela tråden och jag har inte sett en enda som skriver att hen skulle vilja avla på silvergenen... Så det känns som det ämnet borde vara färdigdiskuterat.

Generellt angående genetiska defekter på SWB (och andra vbl ridhästar) så har vi ju förutom skimmelcancer, OCD, wwfs och struppipning som redan nämnts, även kissing spines/täta torntappar som finns hos var och varannan häst snart, PSSM och liknande sjukdommar börjar bli alltmer vanligt även på varmbloden, dessa och säkert flera andra åkommor känns mycket mer relevanta att diskutera.

För inte att tala om aveln på "överrörliga" hästar, särskilt inom dressyren där veka kotor snarare börjar bli regel än undantag, och hästarna redan från de föds rör sig så stort att det ger en enorm belastning på deras ben/kroppar innan de hunnit bli tillräckligt stärka för att det ska kännas hållbart (obs, min personliga åsikt).

Och även i hoppningen kan jag tycka att det är problematisk när man ser superkänsliga/-försiktiga unghästar som överhoppar med en meters margin, det kan knappast vara bra mtp belastningen det ger på deras unga kroppar. Hur får man en sådan häst hållbar? Det kräver nog extra insatser utöver det vanliga, och min gissning är att flera av dessa kommer få problem långt innan 15-16 års åldern....

Min teori är att det är sådana saker som gör att medellivslängden enligt försäkringsbolagen är bara 8 år - vi avlar fram hästar som går sönder när vi börjar belasta dem med träning och tävling....

Så frågan i trådrubriken kan krasst sett vinklas såhär:
Är det viktigast att avla fram en häst som går att sälja som föl/unghäst för mest möjligt pengar, eller att avla fram en frisk och hållbar häst?
På din sista fråga försöker jag göra både och men med hållbarheten i första rum samt temperamentet!Jag tror vi måste börja avla både Elithästar och amatörhästar. Där tycker jag SWB börjat gå framåt de senaste åren med att börja godkänna hingstar som passar att avla på för en lugnare amatörryttare
 
På din sista fråga försöker jag göra både och men med hållbarheten i första rum samt temperamentet!Jag tror vi måste börja avla både Elithästar och amatörhästar. Där tycker jag SWB börjat gå framåt de senaste åren med att börja godkänna hingstar som passar att avla på för en lugnare amatörryttare
Jag tror faktiskt den enorma gången och överrörligheten, ofta kombinerat med kort rygg samt att hästarna har enormt lätt för sig både på hopp och dressyrsidan är ett större problem än temperamentet i sig. De flesta modernt stammade dressyrhästar jag har träffat har varit enklare i hanteringen än många med äldre stam. Känsliga, absolut, men med ett mycket stort förtroende för människor i grunden. Men just kombinationen med arbetsvilja, rörlighet och sen långa tider på box tror jag är ett olyckligt koncept för de allra flesta hobbyryttare och bäddar för hållbarhetsproblem.
Själv har jag ett gammalt sto med "gammal" svensk stam och där passar de modernare blodet super bara man ser till att få in rätt sorts känslighet då hon är ordentligt känslig själv. Det blir en bra typ och lagom rörlig avkomma, dvs ridbara gångarter men inte superflashigt. Till den yngre vet jag inte riktigt hur jag ska tänka riktigt än men överväger en hingst med relativt modernt blod men av lite äldre typ. Dock är hon supersnäll så det kanske blir ett vinnande koncept att helt enkelt avla för supersnälla hästar som "alla" kan rida men med ridbara gångarter. Det lär vara säljbart i alla fall då ett coolt och snällt huvud på hästarna verkar komma högre och högre på folks önskelistor.
 
Om du inte förstår nackdelen med att se dåligt så är det ingen idé att ens försöka diskutera det.

Dementerat felaktiga påståenden? Jag har fått dementera flera felaktigheter. Tex så skrev någon om skimmel, svamlade nåt om att det bara är homozygota skimlar som får melanom och sedan lite mer felaktigheter om mekanismen bakom de dubbla transskriptionsfaktorerna.

Sedan skrev någon annan felaktigt att SWB har en medelålder (men menade medellivslängd) på 8 år vilket inte stämmer heller. Detta skrevs som argument för att det inte spelar någon roll om hästarna har synfel när de är 16 år.

Detta är bara tvp av flera konstiga och felaktiga argument som använts i tråden som jag har fått dementera och överbevisa genom att bl a länka till artiklar om forskning.
Vad har det med silver att göra? :confused: Jag har inte nämt nånting om övriga påståenden i tråden.

Vad gäller nackdel med att se dåligt missar du poängen - du skrev att en dressyrhäst behöver se bättre än en islandshäst, det var vad jag svarade på.
 
Dementerat felaktiga påståenden? Jag har fått dementera flera felaktigheter. Tex så skrev någon om skimmel, svamlade nåt om att det bara är homozygota skimlar som får melanom och sedan lite mer felaktigheter om mekanismen bakom de dubbla transskriptionsfaktorerna.

Om det är mig du syftar på, så skrev jag att de har en högre risk att få melanom men risken finns även hos heterozygoter. Att du sedan blandade ihop anlaget för skimmel, med de mekanismer som gör att vissa skimlar får elakartade tumörer och andra inte, det kan inte jag lastas för. Du får försöka vara tydligare när du skriver så det inte blir så mycket missförstånd. ;)
 
Enligt SWB tittar det inte på PSSM just nu vilket är jättekonstigt. De följer forskningen skriver de. Det är en defekt jag inte vill ha i mina hästar men det är ju omöjligt att veta om hingstar inte testas.
 
Pssm blir mer och mer utbrett hela tiden när de hittar fler och fler ”grader”. De började titta på vissa välkända halvblodshingstar för de såg vissa mönster. Om det är så kommer det bli mycket jobb för avelsföreningar.
Så är det. Sen har det kanske kommit fram mer beroende på hästhållningen också. Att vissa hästar bär det genetiskt och att det utlöses med en viss hästhållning. Tänker att vi avlat för att få mkt power i våra hästar men det har även gett oss denna/dessa gener.
 
Nått jag önskar det forskats på är hur föräldrarnas leverne kan påverka avkommans gener. Det forskar man på hos människan. Tänk om vi även kan påverka en framtida avkommas gener genom hur vi håller dess föräldrar!
 
Nått jag önskar det forskats på är hur föräldrarnas leverne kan påverka avkommans gener. Det forskar man på hos människan. Tänk om vi även kan påverka en framtida avkommas gener genom hur vi håller dess föräldrar!

Jag vet att jag har sett en föreläsning av Per Jensen där han presenterat forskningsområdet epigenitik. Han berättade då hur man visat att en dräktig tik som utsatts för stress kan påverka valparnas genom, och det går sen igen även hos barnbarnen till tiken. Jag är inte på något sätt vare sig expert eller uoodaterad på området, men jag tror nog att den forskning du efterfrågar redan bedrivs. :)
 
Jag hade gärna sett att man utredde ”slinger” eller förändringar i halskotpelaren mer. En väns sto vars 2 avkommor fick det som unga fick veta av veterinären att det absolut är ärfligt. Farligt för omgivningen och hemskt för individen. Och det blir allt mer vanligt.
 

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 707
Senast: Kisseninan
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 872
Senast: sandrafors
·
  • Låst
Avel Nu brinner det i knutarna och jag har blivit tvungen att göra en helomvändning har ett sto i högbrunst som vi hade planerat att betäcka...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
12 016
Senast: ameo
·
S
Avel Hur viktigt är det egentligen att ha bra ston? Personligen tycker jag att det är otroligt viktigt! Idag läste jag en intressant artikel...
Svar
4
· Visningar
1 217
Senast: Ralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Hage
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp