Prioriteringsordning

Alltså, visa mig var jag har kallat dig faktaresistent. Angående mytspridning: ja, du spred en myt. Anklagar vilt? Är det någon som är vild så är det ju du och @cirkus som tar till "vilda" ord och versaler.

Uttryck i stil med "det var väl?" är en fråga, inte mytspridning.
Att skriva saker som "Men fortsätt gärna att ignorera vad forskningen visar om det känns bättre för dig" är helt klart att påstå att folk är faktaresistenta. Speciellt när forskningen inte alls visar det du påstår, och är långt i från enhällig eller komplett inom området.

Men nu slutar jag diskutera silvergener utan återkommer om tråden hamnar på ett intressant spår igen senare.
 
Eh, jag har skrivit att jag skulle undvika att avla på skimmel, varför hittar du på saker om vad jag skrivit? Jag häpnar över att folk försvarar silvergenen med näbbar och klor men samtidigt framhåller hur hemskt det är med skimlarnas melanom.

Jag häpnar nog lika mycket över hur mycket du verkar påtala silver som ett stort problem när frekvensen silverhästar är så försvinnande liten. Inte minst jämfört med skimlar
 
Ändå tar du upp silvergenen som ett problem när du vill prata om swb och andra ridvarmblod. Min fråga kvarstår, hur stort är problemet med silvergenen inom dessa "raser"?
Eftersom det finns en silverbrun hingst som betäckt över 100 ston senaste säsongen + att det finns iaf en uppfödare som verkar ha som nisch/marknadsföringsgrej att ta fram silverfärgade SWBer så är det ju lite troligt att genen kommer bli vanligare inom SWB-populationen.
 
Gällande just Gamelus R har han väl diskuterats tidigare här och då påstod någon att han inte var gentestad så det är inte ens klart att det är just silveranlaget han har. Han ser ju inte speciellt silveraktig ut och ingen av föräldrarna heller (mamman har en liten blekt ände på svansen).
 
Senast ändrad:
Jag häpnar nog lika mycket över hur mycket du verkar påtala silver som ett stort problem när frekvensen silverhästar är så försvinnande liten. Inte minst jämfört med skimlar
Jag har aldrig pratat om att silvergenen är ett större problem för SWB-populationen i stort än vad "skimmelsjuka" är i populationen. Givetvis drabbas fler hästar av melanom eftersom andelen skimlar är mycket högre än vad andelen med silveranlaget är. Men det är ett problem för varje enskild individ som drabbas av synfel. Precis som att det är ett problem för varje individ som drabbas av melanom.

Jag vet inte ens varför skimmel ska ställas mot silver, det är två exempel på samma sak liksom. Vi skulle diskutera prioriteringar i avel, tex om man har två i övrigt jämbördiga hingstar där den ena har ett fult huvud och den andra har fint huvud men nedärver en defekt. Eller om man väljer mellan fux och silver, är det värt att riskera synfel för att få en ovanligare färg. Osv.
 
Eftersom det finns en silverbrun hingst som betäckt över 100 ston senaste säsongen + att det finns iaf en uppfödare som verkar ha som nisch/marknadsföringsgrej att ta fram silverfärgade SWBer så är det ju lite troligt att genen kommer bli vanligare inom SWB-populationen.
När den dagen kommer tycker jag absolut att det är värt att testa sina ston så inte silversto och silverhingst paras med varandra, det luriga är ju att silvergenen inte alltid syns så bra.

Någon som vet var silvergenen kommer ifrån på ridvarmbloden?
 
Gällande just Gamelus R har han väl diskuterats tidigare här och då påstod någon att han inte var gentestad så det är inte ens klart att det är just silveranlaget han har. Han ser ju inte speciellt silveraktig ut och ingen av föräldrarna heller (mamman har en liten blekt ände på svansen).
Har inte sett den tråden. Han står som silverbrun och det finns avkommor som är reggade som silver. Men ingen av dem kanske är DNA-kollade, jag vet inte.
 
Har inte sett den tråden. Han står som silverbrun och det finns avkommor som är reggade som silver. Men ingen av dem kanske är DNA-kollade, jag vet inte.
Vad det står i passen ger jag inte mycket för faktiskt. Av mina två jag har nu har ingen rätt färg. Iof också halvblod med udda nyanser så inte helt lättbedömda men ibland brister bedömningen lite och de som gör beskrivningarna på halvbloden är inte alltid jättebra på andra färger än de vanliga.
 
Vad det står i passen ger jag inte mycket för faktiskt. Av mina två jag har nu har ingen rätt färg. Iof också halvblod med udda nyanser så inte helt lättbedömda men ibland brister bedömningen lite och de som gör beskrivningarna på halvbloden är inte alltid jättebra på andra färger än de vanliga.
Oavsett så står han som silverbrun och har lämnat silveravkommor "på pappret" och då får man väl ändå ta med det som en faktor när man väljer hingst. Känns inte riktigt relevant för denna tråd att diskutera om just hans och hans avkommors färg stämmer, eftersom det är själva urvalet och prioriteringar kring det som diskussionen gällde.
 
Oavsett så står han som silverbrun och har lämnat silveravkommor "på pappret" och då får man väl ändå ta med det som en faktor när man väljer hingst. Känns inte riktigt relevant för denna tråd att diskutera om just hans och hans avkommors färg stämmer, eftersom det är själva urvalet och prioriteringar kring det som diskussionen gällde.
Är ju svårt att veta hur många som valt honom bara pga färgen och hur många som valt honom pga andra egenskaper.
 
När den dagen kommer tycker jag absolut att det är värt att testa sina ston så inte silversto och silverhingst paras med varandra, det luriga är ju att silvergenen inte alltid syns så bra.

Någon som vet var silvergenen kommer ifrån på ridvarmbloden?
Min gissning är att många som tros vara silver har någon udda form av sabinoanlag eller liknande anlag med oklar genetik. Sett flera med blekt svans i stil med "gulastra plume" som varit reggade med udda färger. Har nog aldrig sett eller hört talas om gentestade halvblod med ordentlig bleking orsakade av annat än gulanlag. Vore spännande om dom faktiskt gentestade Gamelus R.
 
Min gissning är att många som tros vara silver har någon udda form av sabinoanlag eller liknande anlag med oklar genetik. Sett flera med blekt svans i stil med "gulastra plume" som varit reggade med udda färger. Har nog aldrig sett eller hört talas om gentestade halvblod med ordentlig bleking orsakade av annat än gulanlag. Vore spännande om dom faktiskt gentestade Gamelus R.
Uppfödaren vars annons jag klippte in tidigare i tråden har gentestat både mamman och avkommorna, de är silver. Uppfödaren använder det som marknadsföring, skriver inget om mödernets prestationer eller liknande, men är noga med att skriva SILVER med versaler och att det är verifierat med gentest.
 
Uppfödaren vars annons jag klippte in tidigare i tråden har gentestat både mamman och avkommorna, de är silver. Uppfödaren använder det som marknadsföring, skriver inget om mödernets prestationer eller liknande, men är noga med att skriva SILVER med versaler och att det är verifierat med gentest.
1 av 100 som vi vet om som eventuellt bara avlat med färg som enda urval, ser inte det som någon fara alls för rasen.
 
1 av 100 som vi vet om som eventuellt bara avlat med färg som enda urval, ser inte det som någon fara alls för rasen.
Va? 1 av 100 vadå? Jag svarade på @Angel s mening:
"Har nog aldrig sett eller hört talas om gentestade halvblod med ordentlig bleking orsakade av annat än gulanlag."
Dvs, hen hade aldrig hört talas om ett halvblod med DNA-verifierat silveranlag, och jag svarade att det finns iaf en uppfödare som testat sitt avelssto och avkommor.
 
80% av de avblekbara skimlarna (det är bara de som har melanomgenen, inte konstantskimmel) har melanom efter 15 års ålder, varav 66 % av dem utvecklas till elakartadebtumörer. Dvs ca hälften av de avblekbara skimlarna som uppnår mer än 15 år drabbas så småningom av elakartade tumörer. Källa: https://hastforskning.se/effektiv-behandling-mot-tumorer-hos-skimlar-pa-gang/

Alla med silvergenen i enkel upplaga har synförändringar vid 16 års ålder. De med silvergenen i dubbel upplaga drabbas ännu hårdare och tidigt i livet. Källa: https://hastsverige.se/om-hastar/hastavel-uppfodning/genetik/ogonsjukdomen-mcoa/
För oss som avlar SWB är silver en icke fråga .
 
Va? 1 av 100 vadå? Jag svarade på @Angel s mening:
"Har nog aldrig sett eller hört talas om gentestade halvblod med ordentlig bleking orsakade av annat än gulanlag."
Dvs, hen hade aldrig hört talas om ett halvblod med DNA-verifierat silveranlag, och jag svarade att det finns iaf en uppfödare som testat sitt avelssto och avkommor.
Jag antar att förbundet räknat med att silver kan komma in när man godkände att ta in KWPN eftersom silver förekommer där. Men det där är isf den första som jag hört som finns i Sverige och är gentestad. Att säljaren skriver att den är unik är sant så där ser jag inga problem. Det är säkert minst lika ohälsosamt med ett föl som rör sig unikt stort och det används också som säljargument. Det är så marknaden fungerar.

Förhoppningsvis går förbundet ut med rekommendationer om det blir såpass vanligt att det i framtiden kan bli ett problem. För rasens skull innebär det bara att att det är bra om folk aktivt funderar över om de vill köpa eller betäcka med en häst med den färgen och vad det innebär (men som folk skrivit tidigare är det ett försvinnande litet problem jämfört med allting annat). Och att de isf är medvetna om att hästen kan behöva glasögon när den får börja övningsköra (eller ett syntest kanske räcker).


(Det sista är ett skämt...min sambo körde bil länge med ett synfel på -2 dioptrier innan jag tvingade honom till optikern, vilket verkar vara ungefär den synnedsättning heterozygoterna kan få...)
 
Senast ändrad:
Jag beklagar att jag var otydlig i trådstarten, borde skrivit att det främst var prioriteringar inom avel på SWB och andra "halvblod" som jag var intresserad av. Anledningen är att för mig är prestation kopplat till att kunna hoppa höga hinder, eller att kunna gå avspänt genom ett avancerat dressyrprogram i ny miljö på en stor arena, eller att kunna ta sig runt en terrängbana i ny miljö. Då spelar bra syn en ganska stor roll. Eller, jag tror att bra syn spelar roll, men det finns säkert någon som känner någon vars fasters syssling hade en blind häst som ändå klarade att tävla svår fälttävlan ;)

Inom islandshästvärlden kanske det inte har så stor betydelse om hästen har synfel eller inte, oavsett vilket så känns det inte så intressant för mig faktiskt. Men fortsätt gärna diskutera hur bra silverfärgade islandshästar klarar av en massa saker, på den nivån man brukar kräva av dem, i en annan tråd :)
Varför skulle det vara svårare för en närsynt häst att gå ett dressyrprogram än att tävla på islandshästtävling? Vad är det dressyrhästen behöver se på långt håll när den är ensam inne på arenan?

Så vitt jag kan se är det ingen i senaste diskussionen som försvarat avel på silver, däremot dementerat felaktiga påståenden och ifrågasatt tveksamma studier (som för övrigt du tog upp). Det är ju inte alls samma sak och jag ser inte att någon som diskuterat detta skrivit att de vill avla på silver?

Vill du inte diskutera andra raser föreslår jag att du inte tar upp potentiellt felaktig fakta om dem.
 
1. Det är en myt, det stämmer inte.
2. Medelålder är inte samma sak som medellivslängd. För jag antar att det är myten om att SWB oftast dör vid 8 års ålder som du vill fortsätta sprida?

Jag tycker att en mycket stor andel av inläggen här går ut på att försöka förminska problemen med silveranlaget. Det svarar ju delvis på frågan om prioriteringsordning, dvs hälsa och prestation kommer längre ner på listan än färg för många som skriver i denna tråd.
Va? Jag vet inte riktigt varför du tror det.
Silvergenen var ett känsligt ämne, undrar varför?
Eh, jag har skrivit att jag skulle undvika att avla på skimmel, varför hittar du på saker om vad jag skrivit? Jag häpnar över att folk försvarar silvergenen med näbbar och klor men samtidigt framhåller hur hemskt det är med skimlarnas melanom.
Vem har skrivit att den prioriterar färg framför hälsa och prestation?
Och vem "försvarar med näbbar och klor"?

Jag tycker att du själv bidrar till en hel del sanningsförvrängning i den här tråden.
 
Vem har skrivit att den prioriterar färg framför hälsa och prestation?
Och vem "försvarar med näbbar och klor"?

Jag tycker att du själv bidrar till en hel del sanningsförvrängning i den här tråden.
Ok, på vilket sätt sanningsförvränger jag?
När man på olika sätt försöker prata bort och förminska vissa defekter så prioriterar man ner betydelsen av den hälsoaspekten. Men ärligt så har silvergenen fått mer utrymme i den här tråden än vad jag någonsin kunde föreställt mig. Just den färgen verkar väldigt intressant att försvara 😂
Jag tycker att den som färg är mindre intressant, mer än att jag blir häpen över att det finns "ridhästsuppfödare" som ser den som något positivt (som uppfödaren med annonsen jag citerade). Flera har undrat vad som "exakt är problemet" med resonemanget i annonsen, vilket jag tycker är uppenbart. Men vi har helt enkelt inte samma referenser på vad bra avel är.
 

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 676
Senast: Kisseninan
·
Trav Hur ska man tänka och värdera om ens sto är värt att avla på? Alltså värt för en själv, inte för försäljning med vinst. Jag vill främst...
Svar
12
· Visningar
1 855
Senast: sandrafors
·
  • Låst
Avel Nu brinner det i knutarna och jag har blivit tvungen att göra en helomvändning har ett sto i högbrunst som vi hade planerat att betäcka...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 905
Senast: ameo
·
S
Avel Hur viktigt är det egentligen att ha bra ston? Personligen tycker jag att det är otroligt viktigt! Idag läste jag en intressant artikel...
Svar
4
· Visningar
1 211
Senast: Ralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp