Bukefalos 28 år!

priser i lydnad

Sv: priser i lydnad

Det uppfattade jag inte...
Skyller på UVI och huvudvärk....

Men nu är jag med på Kv och Kk iaf! Tack för det.
 
Sv: priser i lydnad

ja just det. vinnaren i min klass hade nåt sånt och då fattar man inte varför de inte går vidare... inte för att det gör mig något, men lite snöpligt för den som kommer fyra.
min tränare mumlade något om att de hundarna är överlydiga och kommer få svårt att hävda sig i hödre klasser. kan det stämma?

160 poäng är ju inte helt omöjligt att skrapa ihop. så hur långt hinner man med en hund som börjar vid fyra års ålder? han ska göra debut LKL1 om en knapp månad och vi ska börja lite smått med LKL2 moment nu...
 
Sv: priser i lydnad

Jadzia skrev:
Fast jag fattar inte det där med att ta LP i ettan, tvåan eller trean. Det är ju bara en transportsträcka till eliten och det är i eliten poängen räknas. Varför ödsla tid på ett LP när man kan lägga den energin på att få en SLCH eller SM-deltagare?
Kommer man upp på den nivån lär man ändå få tävla så man kräks om man vill vara bland de främsta.


Alla har inte intresse för att ta sig till Elit. EN del har inte hundar som klarar sig till Elit och nöjer sig med att åka och tävla på den nivån som de tycker är kul. :smirk:
 
Sv: priser i lydnad

Du hinner långt... Ettan och tvåan klarar du rätt så snabbt. Sen är det att gå lite i 3:an, men det är ju där det börjar så att säga... Det roliga alltså *he he* Tar man ett 1:a pris där med en hund man börjat med som 4 åring så ska man väl anse sig vara rätt så nöjd... Fördelen med en hund man börjat med sent är att den inte är nötad på så mycket. En hund som är uppe i elit vid två år kan tappa gnistan...

Jag kan inte se ngn överlydig hund framför mig. Det enda jag ser är glada hundar som bara vill mer mer! :) Men säger han det så kan det stämma, han har ju varit med förr...
 
Sv: priser i lydnad

Men du kanske inte vinner med 194 p och står högst på pallen varenda gång?

Frågan var ursprungligen ungefär varför sånna "stjärnor" inte flyttar upp en klass :p
 
Sv: priser i lydnad

*gnuggar mina händer* nu får ni allt se upp! för nu kommer vi! (nu hoppas jag att hunden i fråga inte får slag och dör när han ser tävlingsplatsen. vid sådana tillfällen kan det synas att han inte är så tuff trots allt...)
 
Sv: priser i lydnad

Jag tycker att min hund bara blir bättre och bättre och hon är snart veteran... Att det sen aldrig funkar på tävling får nog jag ta på mig. Har precis kommit på att det är mitt fel. Funderar på att få en läkare att skriva ut lugnande ;)
 
Sv: priser i lydnad

jag säger bara betablockerare... nej men vid sådana tillfällen är det bra att ha den andra hunden också. eftersom jag kommer bli överlycklig om hon kan ta sig upp till LKL2 (hon är fruuuuktansvärt lat och svår att jobba med) så har jag inga som helst krav på att lyckas med henne och "tävling" blir inte krav och nervositet. hade jag tänkt mig i alla fall. men jag tänker nog för mycket...
 
Sv: priser i lydnad

Aha, är hon sån latis... Men tvåan tar ni. Det tycker jag att ni ska göra också för det är roligaste klassen :)
 
Sv: priser i lydnad

Jag ger faktiskt inte mycket för LP i lkl I eller liknande. Jag ser det inte som någon direkt prestation att klara av tre 1:a pris i en så lätt klass. Jag ger mer cred till någon som tävlat lkl II med förstapris än någon som har LP I. Den som gått vidare till lkl II har ju ökat svårighetsgraden och visat att de kan prestera även där, medan LP-ekipaget hållit sig på samma nivå och bara upprepat tidigare prestation.

Däremot blir det mer imponerande då det börjar handla om klasser med rejäl svårighetsgrad såsom elit.
 
Sv: priser i lydnad

Men ibland kanske både föraren och hunden behöver rutin. Då är det bra att kunna tävla några gånger på samma nivå.
 
Sv: priser i lydnad

Nej, jag kan tänka mig att det inte imponerar på dig.
Men ordet prestation kan ha ganska olika betydelse för olika ekipage.
 
Sv: priser i lydnad

Nä inte för en BC som vunnit klass 1 3 ggr med första pris och 192 och sen 3 ggr i klass 2 med 193 p. De skulle helt klart ha avancerat snabbare upp till elit där de troligen hör hemma...
 
Sv: priser i lydnad

Ja visst.
Olika ekipage olika betydelse av prestation.
Lite snävt att se det som att det aldrig är en prestation.
 
Sv: priser i lydnad

jag kommer nog vilja ha minst 170 innan jag fortsätter till nästa klass (om jag får bestämma själv, men det kanske jag inte får...) och det kan mycket väl innebära 3 förstapris och LP1. med schäfern kommer jag kanske inte längre än LKL2 och då satsar vi på LP2. men som sagt, det var inte det det handlade om, utan snarare varför folk med över 190 inte hoppar upp ett snäpp.
 
Sv: priser i lydnad

Spelar det nån roll om du får 168 eller 170? Spelar det nån roll om du fick 175 eller 161 innan du går upp till LKL 3?

Men känner du att din Schäfer inte kommer längre så är det ju smart att harva lite i tvåan för att få lite mer rutin! Du har ju två hundar att tävla med, så du får ju snabbare lite mer starter.

Själv skulle jag inte starta mer än nödvändigt i ettan eftersom att de ofta är stökigt på platsen där. Nä huga, snabbt upp i tvåan.
 
Sv: priser i lydnad

det där med 170 är mest för mitt självförtroende. annars, om lokeskiten inte sabbar allt totalt, bör vi bli uppflyttade väldigt fort och det vågar jag inte... men som sagt, det är inte säkert att jag får bestämma själv... ska börja lära in lite klass 2 moment f o m i morgon. tränaren föreslog hopp-sitt-återhopp, men eftersom vi inte har något hinder här så undrar jag om du eller någon annan har fler förslag? inkallning + stanna tänker jag vänta med.
 
Sv: priser i lydnad

Ja, är det bara det som svaret är menat till och inte mitt inlägg så ok.
 

Liknande trådar

Hundträning Var på en träningstävling igår (brukslydnad) och enligt tävlingsledaren och en annan deltagare (båda erfarna) får man inte ha kedja...
Svar
4
· Visningar
1 004
Senast: attheedge
·
Hundhälsa Min 6 åriga hund har en lös tand. Han har superfina tänder i övrigt och brukar få beröm hos vet. Nu har han en lös tand som sagt, en...
Svar
6
· Visningar
916
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 442
Senast: Praefatio
·
Hundhälsa Hej på er! Funderar på att låta hundarna få äta färskfoder blandat med torrfoder ( delar hundarna med föräldrarna och de vill ej ge...
2
Svar
21
· Visningar
2 679
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp