Priser på årsföl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 256
  • Visningar Visningar 19 558
Sv: Priser på årsföl?

Jag måste hålla med dig visst 60.000 är ett rimligt pris på ett klass 1 föl. Om man ska få det hela att gå runt..Men om man nu tar färjan över till Tyskland och kan köpa ett (lika sinnat föl där )för 3000evro så är man ju inte korkad jag hade oxå åkt över Kattegatt för priserna är ju enormt bättre där. Det har blivit en rikemans sport med hästhållning allt har blivit dyrare.Försäkringarna,foder,Pass.kommunerna för att godkänna stall.Seminstationer ja allt har blivit så ofantligt mycket dyrare..Vi är nog alla lite "korkade" som håller på med denna sport!

Det är därför jag åker över dit :p Där kan man dessutom få en bra 4åring för det priset och för mig så är det det mest ekonomiska

Men hur bra stostammar har de fölen? Jag upplever att många blir "impade" av en känd pappa-morfar. Vad stona har gjort verkar inte vara så viktigt att veta.
Tja, vad hjälper det med guldkantad härstamning och högt bedömda stolinjer när köparna ändå inte vet vad det är som är till salu? Vårt KWPN-sto kom ur en liten och gedigen stofamilj med idel keur och pref i rakt nedstigande led, var själv bedömd keur i Holland redan som 7-åring och hade lämnat föl som gått för femsiffriga € och med idel storheter i stammen, saknade nog nästan "bara" Nimmerdor. Inte 17 var det några seriösa köpare som hörde av sig då heller. Tror vi hade två samtal totalt och de två var nog bara ute efter att jämföra priset med sina egna föl då de inte var intresserade av att själva bli kontaktade utan kom med krystade bortförklaringar när de ringde.

Nu har jag ingen andel i henne längre, men någon fortsatt avel blev det inte heller. Flott häst dock, svart, ädel, långlinjerad och med mkt bra steg och hoppteknik. Hoppsan vet vad det var för sto jag pratar om då jag fick mkt hjälp av henne när det gällde stofamiljen. :bow:

Ja det är svårt att hitta bra hästar här och jag vet att det är ett helsike man åker ner till skåne upp till norrland för att titta på ca 2 hästar i Ystad Sedan har man 3 i Jönköping och sen 5 i Stockholm osv.Men om man tar Alla Klass ett och samlar alla tillsalu hästar Ex Jönköping och alla som vill köpa kan samlas där...hade inte det kunnat vara något?

Precis som de gjorde med elitauktionen på hopphästar i samband svenskt avel och sportchampionat på flyinge.

Fast man kanske inte bara måste tillåta elithästar.
Men varför inte dra ihop en auktion tex vid pingsttävlingarna på strömsholm?
Där är ju massor av folk.
Kanske något för de avelsföreningar runt om att samordna.
Jag kan gärna vara frivillig att jobba för det...

Finns ju säkert många stora häst tillställningar runt om i sverige där man i samband med dem kan ordna auktioner eller visningar av till salu hästar.

Falsterbo är ju en idealisk plats men frågan är om det inte ligger för tidigt på säsongen?

En regional avelsförening visade ju saluhästar på BP förra året, och om jag fattade det rätt var det bara att beställa DVD:n. (Skaraborg???)

Senast ändrad av en moderator:

knapplån:
Det stora problemet är väl att det ska vara tillräckligt många kvalitetshästar som visas på samma ställe, samtidigt som tillräckligt många presumtiva köpare ska behaga masa sig dit och titta på dem. Alla är ju inte på hästjakt vid samma tidpunkter på året så även om det kanske vore en bra idé så har jag en känsla av att det kanske är svårt att få det att fungera. Tyvärr...

Lättare sagt än gjort.....Mälardalen hade utlyst saluvisning i samband med Pingsttävlingarna 06, fick ställa in pga för få ANMÄLDA. Malmöhus utlyste fölauktion hösten 06 fick ställa in pga för få ANMÄLDA. Ädla Hästen har storsatsat, finns film/DVD att beställa. Örebro hade saluvisning+DVD från hösten 06, vet ej hur det gått. I Östergötland gjordes seriösa förök med auktioner och saluvisningar för ett antal år sen, nedlagt. Säljarna verkar inte vara riktigt på hugget och frågan är om köparna är det?

Detta med saluvisningar är en god idé som fungerar ibland. Ofta är det tyvärr ganska dyrt att visa sin häst på dessa. Jag skulle vilja veta hur många av hästarna som visas på sådana ställen som blir sålda pga av de deltog på saluvisning.
Ibland känns det faktiskt som om köparna är lite "lata". På många lokala avelsföreningars hemsidor så finns faktiskt områdets saluhästar samlade.
Sååå svårt är det faktiskt inte att som köpare lyfta luren och ringa till de uppfödare som har intressanta unghästar och fråga om de kan mötas upp vid något ridhus/ridbana. Jag skulle gärna åka med min unghäst till något ridhus och visa mina hästar samtidigt som andra uppfödare är där med sina. På så sätt skulle spekulanten kunna se många hästar på samma ställe. En inofficiell saluvisning helt enkelt.

håller helt med dig och jag vet att det är allt fler som börjar få upp ögonen för hur viktigt det är med stoets härstammning temperament och extriör mm.
tyvärr tror jag att det handlar om okunskap bland folk, och att det kan vara svårt att hitta till rätt spekulanter som har det rätta kunnandet.
Det finns många novisa med stora plånböcker och många seriösa som inte riktigt har pengarna .

Jag måste få flika in att jag tror också att lejonparten av alla hästar i Sverige har överkapacitet i förhållande till sina ryttare !

Det kanske är så att den springande punkten egentligen är utbildning av hästarna. Hur många är egentligen kapabla att utbilda sina unghästar ? Jag är en medelmåtta av värsta sort, jag har två hästar som gått kvalitets. Jag har fått mycket god hjälp att ta dem dit och jag tror och hoppas att mina döttrar faktiskt har grunden att kunna utbilda våra kommande föl, om de inte säljs som föl. <men det är ju så förbaskat mycket som skall klaffa !

Jag bor granne med ett färsäljningsstall och har sett MÅNGA, många hästspekulanter som jag skulle må illa av att sälja mina hästar till, tyvärr, inte för att de är onda utan för att de kan inte ett piss.

Det är synd att de som kanske kan utbilda den unga unga hästen, inte är intresserade (vilket jag förstår) utan vill satsa på säkrare kort.

De som är aktiva, duktiga ryttare kan jag förstå om inte tiden och ekonomin går ihop att både utbilda unghästar och tävla på hög nivå.

Mycket svammel....

Jo, det är nog sant men jag tycker att våran avel går starkt fram och vi har bra hästar och underlag för att lyckas. Och då måste vi även ha fler saluvisningar. det jag tror är att vi måste locka hit spekulanter från hela europa och man skulle kanske inte bara ha det i Falsterbo "det är en bra början" men som någon skrev Strömsholms tävlingarna hade också kanske funkat.Eller varför inte kunde Flyinge som har alla dessa kontakter över hela världen kunnat annordna en riktig kvalitets auktion?

Vad kul Kicket att du är så angagerad...Det smittar avsig.....

känner att jag vill ta upp denna tråd igen..
Kicket har du luskat lite?

Ärligt talat...inte mycket.
Dragits med en mycket envis o mattande förkylning. Ingen ork till nått.
Men det står uppskrivet på lappen...att göra...

Attans förkylningar hoppas du är på bättringsvägen.
Jag har gjort lite Mailade ASVH i flyinge och påpekade om fölvisningarna och om auktioner.

Jag som köpare uppskattar priserna!
Köpte ett föl förra året som blev Klass 1 på fölmönstringen med 47 p för 30.000 kr!

*KL*

En sak jag irriter mig på vad gäller t ex föl- och åringspriser är att kollar man t ex här på Buke på säg mellan 30-50 tusenkronorshästar så står det ofta typ pris 45.000 och sedan när man går in i annonsen står det 45.000 + MOMS!! Ja, men då är det ju för i h-e inte 45' utan 57' eller vad det blir! Tycker det är rent vilseledande faktiskt. Ta och skriv ut priset inkl. moms istället så att man som spekulant slipper bli intresserad av hästar som ligger utanför ens prisnivå.... (som en liten parentes bara...)

Så Du menar alltså att jag som uppfödare skall utgå ifrån att ALLA som läser annonserna är sådana som INTE bedriver verksamhet.

De föl jag hittills sålt har varit till personer MED verksamhet.....

Tycker Du verkligen att det är så jobbigt att läsa resten av texten i annonsen också???...och vad menar Du att Du blivit vilseledd om???

Det kanske är så att det är bättre att vilseleda den andra kategorin köpare så att de aldrig ens öppnar annonsen???...Jag har aldrig tänkt på det på det sättet...

Jag måste säga att jag tycker att Du letar saker att irritera Dig över....

Kolla hur det ser ut på annonsforumet här på buke. Det står typ ras, ålder och pris och lite till och vill man se hela annonsen så klickar man på resp. häst. Är du med på vad jag menar?

Sedan finns det ju priskategorier. Jag kan nog nästan påstå att de flesta människor letar under den priskategorin de har råd med. Har man bara typ 45.000 så kollar man ju inte på forumet 50.000 och över, eller hur?

Så ser man en häst man tycker ser fin ut på den lilla bilden man ser och priset och åldern stämmer. Då klickar man in på den och inser när man läst hela annonsen att priset var ju + moms.. och då hamnar man kanske på ett pris man inte tänkt sig att ge för en häst.
Ok, om man klickar på en eller två som et är så här med men när 7 av 10 annonser är + moms så börjar i alla fall jag bli lite irriterad.

Om hästen MED moms kostar över 50.000 så tycker iaf inte jag att man ska lägga in den på forument för hästar UNDER 50.000, eller? Finns det någon anledning att man som uppfödare gör det?
Du annonserar väl inte heller ditt hbl under c-ponnyer säljes, eller hur?
Det tycker jag är litegrann att vilseleda. Hästen kostar ju inte under 50.000.

Utgår du som uppfödare att de flesta som läser här är näringsidkare? Jag skulle nog tro att merparten är privatpersoner. Och de som inte är det får väl isådanafall sig en trevlig överraskning om de märker att hästen redan är med moms och då billigare än de kanske tänkt sig.

Sedan som en liten parentes så ska alla priser man anger för en vara vara inklusive moms om inte annat anges (har varit med om det också, att man ringt på en kuse och då fått veta att priset faktiskt är + moms, det har inte stått i annonsen).

Där håller jag med dig som uppfödare och säljare, självklart anger man priset inklusive moms! Jag blir också irriterad när man läser annonser och sen ser man att priset är ett helt annat.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 493
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
7 073
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 983
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 490
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Smitare - hur gör ni?
  • Vilken ras passar mig?