Priser på hundar ?

KisseNova

Trådstartare
Jag undrar när en uppfödare bör sänka pris på sina hundar, och vad avgör priset ?

Ser dagligen annonser om fransk bulldogg för 11 000 (vilket är billigt för frallor) men då står det att dom är renrasiga utan stamtavlor. Såna tillfällen brukar jag sucka för mig själv för 11 000 är bra dyrt för en blandras :grin:

Om man säljer tex en unghund som enbart sällskapshund, bör priset reduceras eller bör man betala fullt valppris ? Man vet ju aldrig om en valp utvecklas till det man har tänkt och väldigt få uppfödare reducerar priset vid skönhetsfel.

Sååå ni hundfolk, säg era erfarenheter och vad man bör tänka på :bump:
 
Sv: Priser på hundar ?

Det beror väl på, säljs hunden till enbart sällskap pga ägarnas intresse är det klart att det ska vara fullpris.
Är det pga något "fel" så kan jag väl tänka mig att priset kanske borde reduceras, beroende på vad det är för fel.

Kan ju tillägga att jag köpt en hund, aldrig sålt.
 
Sv: Priser på hundar ?

Unghunden är på begäran av uppfödaren enbart sällskapshund, vad som anses vara fel utställningsmässigt vet jag inte. Men på uppfödarens egna begäran om enbart sällskapshund och ålder borde väl priset reduceras en del ?

Klart att det är svårt att säga vad som är rätt eller fel, men vill veta era åsikter. Tråden handlar ingenting om snålhet eller dålig ekonomi utan enbart om vad gör att hundar säljs billigt av vissa uppfödare och vad är "okej" att betala.
 
Sv: Priser på hundar ?

Det är ytterst sällsynt att en uppfödare kryssar i annat än att valpen säljs till sällskap, eftersom ingen kan garantera hur valpen kommer att bli som vuxen, varesig arbtes eller utställningsmässigt.
Har valpen diskvalificerande fel, som t ex färg eller hårlag är det relativt vanligt att den säljs till reducerat pris.

mvh
 
Sv: Priser på hundar ?

Det är ju sant att uppfödarna kryssar i sällskapsrutan, vet flera hundar som köpts enbart som sällskapshundar och som varit framgångsrika på utställning samt tvärtom där ägarna sålt sina hundar för att dom köpt hunden i utställningsyfte och hunden blev "bara en sällskapshund".

När kan man som hundköpare ifrågasätta priset ? En uppfödare har ju rätt att ta vilket pris som helst, förmodligen får dom sålt hunden ändå eftersom det finns alltid någon som vill betala.

Därför är tråden lite luddig och man får tolka den som man vill.
 
Sv: Priser på hundar ?

Javisst får du ifrågasätta priset!
Frågan är vad du får till svar. ;)

Jag har fått frågor, och jag har berättat mina anledningar till ett visst pris, och tackat nej till skamförslag! (Både ner och upp! jag har blivit erbjuden hiskeliga summor för min Dp Kitty, men jag vägrar! MIN bebis. :cool:)
Men har gett rabatt till rätt hem, -när de hämtat hunden, för att, är det villiga att betala "den" summan, för en hund som ditt datt, så tja, då är de villiga nog och engagerade och jag har bara gjort dem extra lyckliga. :D
De åker hem med en underbar familjemedlem samt mer pengar i plånboken än vad de trodde. :D Har sagt att de ska spendera de pengarna på saker till vöffe i stället... :love:


Sådana som prutar direkt, mail tex, "du får 5000:- så kommer jag i kväll" åker direkt i skräppost!


Jag kryssar endast i sällis, jag kan ju aldrig LOVA att den ska hålla för tex utställning! Och vart går gränsen, att alltid få tvåor eller 1:1 på allt den deltar i?
 
Sv: Priser på hundar ?

Att det är ikryssat att hunden säljs till sällskap är mer regel än undantag och medför ingen reducering av priset. Är det däremot något direkt fel på hunden (exteriört tänker jag närmast på) kommer saken i annat läge, där kan man diskutera prisnedsättning - beroende på felets art.
 
Sv: Priser på hundar ?

Jo det vet jag. ;)

Man reducerar ju så klart pris vid fel så som tex Navelbråck och kroksvans, trots att hunden fungerar alldeles ypperligt till sällskap!:p
Har den däremot lynnes fel, (HUR man nu kan bevisa det som köpare?!?) är det en annan femma. Då är det inte längre en sällskapshund.
(HAHA ska jag spåra ur rejält? *En reggad BC endast i kryssad Sällis, kan man få tillbaka pengar om den äter upp huset pga understumulans?:angel:)
 
Sv: Priser på hundar ?

Unghunden är på begäran av uppfödaren enbart sällskapshund, vad som anses vara fel utställningsmässigt vet jag inte. Men på uppfödarens egna begäran om enbart sällskapshund och ålder borde väl priset reduceras en del ?

Om hunden utannonseras som att den ska säljas till enbart sällskap så måste det ju finnas en anledning som gör att den inte förväntas duga till avel eller utställning, t.ex. bettfel, feltecknad eller liknande. I så fall anser jag att priset bör reduceras med kanske... 30%. Ungefär.

Ifrågasätta priset kan jag kanske göra om en uppfödare vill ha betydligt mer än vad andra uppfödare inom samma ras och med kvalitetsmässigt likvärdiga hundar tar. Å andra sidan, letar jag hund så letar jag efter en riktigt bra hund - och då är jag också beredd att betala för det.

Vissa uppfödare tar ju också ett högre pris, men erbjuder då viss summa tillbaka när hunden t.ex. höftledsröntgas eller mentaltestas. Det tycker jag är helt acceptabelt och förståeligt.
 
Sv: Priser på hundar ?

Jag fick avdrag på "skönhetfel" på min hane, 25% han har tandfel. Priset sänktes ifall de skulle behövas dras några tänder och jag betalde besiktingen, så det slutade på ungeför 20%rabatt. Jag hade kunnat tänka mig betala fullt pris, om det hade funnits garanti på att inga tänder skulle behövas dras, vilket ingen kunde veta innan han var mer eller mindre fullvuxen. Det visade sig att de inte behövdes göras något åt.

Hanvar en av tre 6månaders valpar. Jag tror att utgångspriset var samma pris som valppriset för en 8veckors. Jag frågade faktiskt inte. Jag tyckte priset var helt rimligt och såg inget skäl till att fråga.
Jag visste från början att jag inte var intresserad av att ställa ut, så det passade mig utmärkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Priser på hundar ?

Att den enbart säljs som sällskap betyder egentligen bara att uppfödaren inte kan garantera att den duger till tävling eller avel.
Finns inte en uppfödare i värden som kan garantera det när det gäller en valp.
Att det är kryss i den rutan hindrar absolut inte att man tävlar eller avlar på hunden.
 
Sv: Priser på hundar ?

Å andra sidan, letar jag hund så letar jag efter en riktigt bra hund - och då är jag också beredd att betala för det.

Självklart kan man betala mer om man får tag på en riktigt bra hund. Men att betala fullt pris för en unghund som uppfödaren inte vill att man ställer ut gör att jag iaf tycker det vore bra med ett reducerat pris. Jag skulle aldrig betala lika mycket för en hund som uppfödaren inte vill att man ställer ut som jag hade gjort för en valp (okänt kort men ändå, då får man prägla hunden själv) eller hund av kanske utställningstyp.
 
Sv: Priser på hundar ?

Hanvar en av tre 6månaders valpar. Jag tror att utgångspriset var samma pris som valppriset för en 8veckors. Jag frågade faktiskt inte. Jag tyckte priset var helt rimligt och såg inget skäl till att fråga.
Jag visste från början att jag inte var intresserad av att ställa ut, så det passade mig utmärkt.

Frågade du inte innan vad hunden kostade ? Känns som det är lite tabu-belagt att fråga vad dom tänkt för pris på sina hundar. Jag frågar vad dom tänkt för pris om inget står i annonsen, man bör ju kunna väga in fördelar med nackdelar när man träffar hunden. Har sett uppfödare ta ca 3000 kronor mer för tikvalpar än hanvalpar , prisskillnad mellan chines crested hairless och chinese crested powder puff även om dom varit ur samma kull och diverse andra saker som jag vill känna till om uppfödaren innan köp om jag köper en renrasig.
 
Sv: Priser på hundar ?

Frågade du inte innan vad hunden kostade ? Känns som det är lite tabu-belagt att fråga vad dom tänkt för pris på sina hundar. Jag frågar vad dom tänkt för pris om inget står i annonsen, man bör ju kunna väga in fördelar med nackdelar när man träffar hunden. Har sett uppfödare ta ca 3000 kronor mer för tikvalpar än hanvalpar , prisskillnad mellan chines crested hairless och chinese crested powder puff även om dom varit ur samma kull och diverse andra saker som jag vill känna till om uppfödaren innan köp om jag köper en renrasig.

Jag gissade på att rasen troligen låg mellan 10 000 - 12 000 som valppris för en åttaveckors. (har faktiskt inte kollat det än!) Jag var på jakt efter en äldre valp eller omplacering vilket kunde göra att prisbilden såg väldigt olika ut. Hade kunnat gå upp till 15 000 om det knep, nånstans där gick min smärtgräns.

Jag ville ha den rasen, och uppfödaren stod på min lista av kennlar som borde intressera mig. Valpen verkade som en bra valp. Det fanns intressantare frågor att ta upp än priset. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Priser på hundar ?

Självklart kan man betala mer om man får tag på en riktigt bra hund. Men att betala fullt pris för en unghund som uppfödaren inte vill att man ställer ut gör att jag iaf tycker det vore bra med ett reducerat pris. Jag skulle aldrig betala lika mycket för en hund som uppfödaren inte vill att man ställer ut som jag hade gjort för en valp (okänt kort men ändå, då får man prägla hunden själv) eller hund av kanske utställningstyp.

Men uppfödaren har inget att göra med om du ställer ut hunden efter att den är såld.
Många av mina uppfödares hundar ställs ut mycket och framgångsrikt. Jag var nästan lite lättad att bli erbjuden ett måndagsex för att slippa pressen. Min var nämligen uppfödarens favorit i kullen och med bra päls...
Jag begriper inte hur nån orkar hålla en tibbe i utställningsskick:crazy:;)

Inte räknade jag med att de skulle vara billigare bara för att de var 6 månader. Men jag hade inte heller trott att det skulle vara dyrare eftersom de då ändå inte hunnit röntgas eller ögonlysas.

När jag får tummen ur att lösa medlemskap så ska han nog ställas ut på rasklubbens utställning. I alla fall en gång. Vi åker ju ut på stuts men det hade varit roligt att se hur han ser ut kroppsmässigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Priser på hundar ?

Jag har själv en hund här som ska få nytt hem, hon är snart 2 år. Ingen problemhund, röntagd med B. Men är ingen hund som ska gå i avel.
För mig är pengar i detta läget inte ett dugg intressant.
De som kommer ta över denna hund, får henne av mig. I annonsen har jag skrivit fodervärdsavtal, men just för jag inte vill skriva att jag inga pengar vill ha.
Sen kanske det blir fodervärdsavtal ändå, det får man se. Men hon kommer ändå inte avlas på.

En valp som har något fel, ger jag inte bort, men det blir prissänkning.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har kikat en hel del på att hitta en jaktlabrador omplacering att öppna mitt hem för. Har även funderat på valp. Nu har jag...
Svar
5
· Visningar
1 806
Senast: Lazy Lady
·
Ekonomi & Juridik Hejsan! Det måste väl vara fler än jag som märkt av den stora höjningen på hästarnas priser sedan Corona?! Jag letar efter en helt...
Svar
16
· Visningar
2 476
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Har sett att det är många hundar ute för omplacering. Dom ligger på allt från 12.000kr-1000kr. Hundarna är från 6mån-7,5år. Endel...
2 3
Svar
56
· Visningar
13 549
Senast: Monstermom
·
Övr. Hund Har suttit och sökt igenom forumet men inte lyckats hitta en liknande tråd, så tänkte att jag tutar och kör. Jag har funderat ett tag...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
9 964
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp