Bukefalos 28 år!

Vad tycker ni är OK att betala för en omplacering?

Sv: Vad tycker ni är OK att betala för en omplacering?

Kl.

Hund 1 betalade Vi 1500 för 2003. 5 årig blandrastik.
75% jr. Varit med på mycket, tränad, en toppenhund!
Hund 2 kostade 3000 2011. 1 årig renras jr, köptes av
uppfödaren. Inte gjort så mycket men är nu helt fantastisk :-)

Vi har känt att Vi inte haft tiden till att köpa valp, en mer färdig hund har passat oss bättre.
 
Sv: Vad tycker ni är OK att betala för en omplacering?

Om hunden i fråga var välmeriterad och hälsoundersökt utan anmärkning så hade jag absolut kunnat tänka mig att betala fullt "valppris" för en äldre omplacering, annars max halva valppriset.
 
Sv: Vad tycker ni är OK att betala för en omplacering?

Oj, kan man hitta så billiga?
En frisk, friröntgad och l-testad hund inom min ras kan lätt kosta tredubbla valppriset. En unghund grundad för tävling, från 15 000 beroende på talang. Välmeriterade hundar säljs knappt och om det händer är de dyra.
 
Sv: Vad tycker ni är OK att betala för en omplacering?

Det beror väl på lite vad det är för ras och vad för slags meriter, jag kan bara jämföra med min ras. När det gäller andra mer populära raser så förstår jag helt och hållet att det handlar om större summor.
 
Sv: Vad tycker ni är OK att betala för en omplacering?

Jag vill inte stödja oseriös avel (dit räknar jag de flesta blandraser) och sen så vill jag framförallt inte bli begränsad i mitt hundägande. Jag tränar och tävlar i flertal grenar och blandraser får inte delta i alla.
 
Sv: Vad tycker ni är OK att betala för en omplacering?

Grimas värde låg på 11000 då hon var tre år gammal, var friröntgad och hade gjort MH. Hon var dock outbildad i övrigt och inte i särskilt bra kondis. Jag hade dock utan tvekan kunnat betala mer för en hund med en intressant stamtavla och fler meriter om jag hade varit intresserad av det. Nu vill jag dock utbilda mina hundar själv, så det blir ofta valppris.

Blandras hade jag inte betalat för.
 
Nu blir det lite trådkapning här från min sida. Ser även att den här tråden var ganska gammal. Men jag behöver lite råd så hoppas nån kan hjälpa mig.
Vad skulle ni betala för en renrasig Staffordshire bullterrier Hane, okastrerad, 3år, ögonlyst-clear,- ed-0, HD- D, Inte MH testad eller liknande, "vanlig sällskapshund" utan meriter eller speciell träning.
 
Nu blir det lite trådkapning här från min sida. Ser även att den här tråden var ganska gammal. Men jag behöver lite råd så hoppas nån kan hjälpa mig.
Vad skulle ni betala för en renrasig Staffordshire bullterrier Hane, okastrerad, 3år, ögonlyst-clear,- ed-0, HD- D, Inte MH testad eller liknande, "vanlig sällskapshund" utan meriter eller speciell träning.


HD D? En symbolisk summa. Max.
 
HD D? En symbolisk summa. Max.

Det är ungefär vad jag själv tycker med. Kan tänka mig lite mer då omständigheterna är lite annorlunda med just denna hund. Jag har haft han sen han var valp tillsammans med mitt x. När vi sedan separerade fick hunden stanna hos mig men han står skriven på mitt x och han vill nu att jag ska "betala loss honom". Det har jag självklart inga problem med med tanke på det känslomässiga värdet han har för mig. Men att betala hela valpsumman känns lite väl mycket just med tanke på hans HD status. Därför jag tänkte höra mig för vad opartiska tycker..
 
Det är ungefär vad jag själv tycker med. Kan tänka mig lite mer då omständigheterna är lite annorlunda med just denna hund. Jag har haft han sen han var valp tillsammans med mitt x. När vi sedan separerade fick hunden stanna hos mig men han står skriven på mitt x och han vill nu att jag ska "betala loss honom". Det har jag självklart inga problem med med tanke på det känslomässiga värdet han har för mig. Men att betala hela valpsumman känns lite väl mycket just med tanke på hans HD status. Därför jag tänkte höra mig för vad opartiska tycker..

Nu är jag långt ifrån någon juridisk expert, men när det gäller ägande av hund tror jag vem som står på papper har väldigt lite att göra med vem som faktiskt räknas som ägare. Den som har hand om hunden och betalar för hundens uppehälle lär räknas som ägare.

Är hunden någon annans och den bor hos dig och du betalar mat och vård för den, kan du om man hårddrar det begära betalt för den tjänst du utför. Hundpensionat är inte gratis. :meh:

Därmed inte sagt att man måste bråka! Men jag hade inte låtit mig bli utpressad på orimliga summor för en hund bara för att jag var väldigt fäst vid den. Rent krasst må den hunden vara ovärderlig känslomässigt, men ekonomiskt har den knappt något värde alls.
 
@jennydahlstrom Precis som @Monstermom säger har hunden ett mycket litet värde rent ekonomiskt, så det är nog egentligen bara din plånbok som får säga stopp i detta läget. Det du kan göra är att exempelvis höra med någon/några uppfödare av rasen och få svart på vitt vad hundens marknadspris är så att säga, och sedan visa ditt ex. Att det inte skulle löna sig att sälja hunden till någon annan, om du förstår vad jag menar.

Personligen tycker jag inte du ska betala någonting alls eftersom hunden uppenbarligen är din, förutom möjligtvis på pappret.
 
Nu blir det lite trådkapning här från min sida. Ser även att den här tråden var ganska gammal. Men jag behöver lite råd så hoppas nån kan hjälpa mig.
Vad skulle ni betala för en renrasig Staffordshire bullterrier Hane, okastrerad, 3år, ögonlyst-clear,- ed-0, HD- D, Inte MH testad eller liknande, "vanlig sällskapshund" utan meriter eller speciell träning.
Raderat. missade de nästa inläggen.
 
Köpte exet hunden åt dig? Eller betalade ni hälften var? Marknadsmässigt har hunden 0 värde, jag skulle personligen vilja ta betalt för att ta hand om en sådan hund. Den lär blir dyr mot slutet och dessutom är det ett under om den får leva ett normallångt liv. Men om han köpt hunden åt dig så är det inte orimligt att du betala halva valppriset eller något.
 
Köpte exet hunden åt dig? Eller betalade ni hälften var? Marknadsmässigt har hunden 0 värde, jag skulle personligen vilja ta betalt för att ta hand om en sådan hund. Den lär blir dyr mot slutet och dessutom är det ett under om den får leva ett normallångt liv. Men om han köpt hunden åt dig så är det inte orimligt att du betala halva valppriset eller något.

När hunden köptes betalade exet inköpssumman och jag skulle stanna hemma från jobbet istället för att ta hand om valpen mer. (var då timanställd). Självklart ska jag betala en summa för hunden, men exet vill få ut hela valpsumman och hotar med diverse andra saker om det inte blir så. Därför vill jag ha lite mer kött på benen när vi ska diskutera detta vidare.
 
Håller han på och fular sig så kan du säga att du är mer än villig att betala marknadspris och sedan kan han ju ta reda på vad det är :cool:. Folk som håller på och sak hota med saker är knepiga att resonera med.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag undrar när en uppfödare bör sänka pris på sina hundar, och vad avgör priset ? Ser dagligen annonser om fransk bulldogg för 11 000...
Svar
16
· Visningar
3 174
Senast: Grana
·
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att ta en häst för ägaren kan absolut inte ha den kvar och hon vill inte sälja till nån annan. Jag skulle köpa...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 841

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp