Priset på ridskolehästar forsätter att skena – ridklubben i Älvdalen tvingas leta på annat håll

När priset för ridskolehästar fortsätter att öka, måste ridklubbarna söka upp andra hästar för att kunna bedriva ridskola. Vid Älvdalens ridklubb har man på senaste tiden köpt in hästar som till exempel inte är färdigutbildade.
 
Ja, det har jag också sett. Valpiga eller osäkra hästar som behöver mycket tid. Som privatryttare har man kanske inte tid och ork att traggla i den omfattning som behövs, men på en ridskola blir det ju ett oändligt tålamod eftersom det är så många ryttare. Behöver man hoppa 40 cm två gånger i veckan i två år för att känna sig säker på hinder så kan man göra det. Men det skulle kanske inte vara så kul för en hobbyryttare, och knappast lönsamt för ett proffs att ge en häst som aldrig kommer kunna gå mer än lätt klass den tiden.
Och fungerar det fortfarande inte efter ett år för tillräckligt många ryttare i tillräckligt många grupper så är de ju oftast i alla fall mycket bättre och kan säljas till en kontakt som ridskolan har.
 
Och fungerar det fortfarande inte efter ett år för tillräckligt många ryttare i tillräckligt många grupper så är de ju oftast i alla fall mycket bättre och kan säljas till en kontakt som ridskolan har.
Tyvärr är det väl ofta så då att det finns hälsoproblem i botten, som gör att de inte blir aktuella för försäljning, utan det är snarare utdömning i så fall. Senast den ridskolan jag tänker på sålde en häst var väl 20 år sen. Så det är väl en på hundra, nästan.
 
Tyvärr är det väl ofta så då att det finns hälsoproblem i botten, som gör att de inte blir aktuella för försäljning, utan det är snarare utdömning i så fall. Senast den ridskolan jag tänker på sålde en häst var väl 20 år sen. Så det är väl en på hundra, nästan.
Ok kanske, jag tror att två av ponnyerna jag ridit och två av storhästarna har blivit privathästar.
Såg en av ponnyerna på klubbtävling med en knatte och hon var så fin. Enda hon krävde var att barnet höll i manen och tyglarna hängde som tvättlinor, lite hetsig om man hade för mycket kontakt. (det är väl för att många av trotjänarna hade nått pensionsålder samtidigt som det tillkommer lite ett tag.)
 
Ok kanske, jag tror att två av ponnyerna jag ridit och två av storhästarna har blivit privathästar.
Såg en av ponnyerna på klubbtävling med en knatte och hon var så fin. Enda hon krävde var att barnet höll i manen och tyglarna hängde som tvättlinor, lite hetsig om man hade för mycket kontakt. (det är väl för att många av trotjänarna hade nått pensionsålder samtidigt som det tillkommer lite ett tag.)
Jo, ponnyer tror jag att det är vanligare att de säljs. Antingen för att de är gamla och behöver ta det lite lugnare, eller för att de inte passar för nybörjare, kanske är för hetsiga och så. Storhästar behöver ju inte gå med nybörjare, så där kan man lättare anpassa tror jag. Det kan ju ta tio år innan de kan gå med nybörjare, men det finns ju så många rutinerade vuxna elever som kan rida dem under tiden.
 
Jo, ponnyer tror jag att det är vanligare att de säljs. Antingen för att de är gamla och behöver ta det lite lugnare, eller för att de inte passar för nybörjare, kanske är för hetsiga och så. Storhästar behöver ju inte gå med nybörjare, så där kan man lättare anpassa tror jag. Det kan ju ta tio år innan de kan gå med nybörjare, men det finns ju så många rutinerade vuxna elever som kan rida dem under tiden.
Ridskolan jag tänker på har ju genom åren dock ett par raka byten har jag för mig. En ridskolehäst mot en tävlingshäst när ena inte gillade och tävla, eller inte gillade att hoppa lite högre, och den andra var lite mer av en enpersonshäst.
 
Problemet är kanske också att mindre ridskolor inte heller har resurser till att vidareutbilda de billiga hästarna till bra ridskolehästar. På en större ridskola finns mer personal och fler rutinerade ridskoleelever. Jag vet en sån ridskola som köpt in flera hästar billigt från andra ridskolor, för att de inte funkat i verksamheten där, kanske varit för känsliga eller framåt, men som blivit bra ridskolehästar på den större ridskolan. En häst med bra grundkvaliteter som är billig saknar ju ofta rutin och utbildning.
Tyvärr är ju de flesta ridskolors ekonomi väldigt pressad. Så även om de har flera ridlärare så har de oftast fler kunder/lektioner och lika lite tid. Jag känner flera som jobbar så och är så ledsna över hästmaterialet de måste jobba med. Just för att det är inte trevligt för hästen att vara så oförberedd och kastas in i lektioner som går skit pga det. Och elever som blir ledsna, rädda, arga etc.
Det har varit väldiga diskussioner redan innan Covid etc ang vad för hästar som skaffats, hur i hela friden någon ska hinna utbilda dem mellan ridlärare och ledning/den som köper in och lägger schema.

Så är det absolut inte så på alla ridskolor! Men tyvärr på många. Till slut orkar inte personalen.

Hur ekonomin ska lösas är en knepig fråga. Elever har ju inte råd och lust att betala hur mycket som helst.
Här kunde man kanske önska att staten kunde putta till lite pengar så som de gör i en del andra, främst kill-/mans-dominerade sådana.
 
Jo, ponnyer tror jag att det är vanligare att de säljs. Antingen för att de är gamla och behöver ta det lite lugnare, eller för att de inte passar för nybörjare, kanske är för hetsiga och så. Storhästar behöver ju inte gå med nybörjare, så där kan man lättare anpassa tror jag. Det kan ju ta tio år innan de kan gå med nybörjare, men det finns ju så många rutinerade vuxna elever som kan rida dem under tiden.
På större ridskolor kanske, men alla ridskolor har inte utrymme med hästar som inte kan gå med nybörjare.
 
Ridskolan jag tänker på har ju genom åren dock ett par raka byten har jag för mig. En ridskolehäst mot en tävlingshäst när ena inte gillade och tävla, eller inte gillade att hoppa lite högre, och den andra var lite mer av en enpersonshäst.
Tävlingshästar som inte riktigt gillar tävlingstillvaron blir ju ofta väldigt bra ridskolehästar. Och de har ju begränsat värde på privatryttarmarknaden, få vill betala massor för en häst som inte fungerar på tävling.
 
Tyvärr är det väl ofta så då att det finns hälsoproblem i botten, som gör att de inte blir aktuella för försäljning, utan det är snarare utdömning i så fall. Senast den ridskolan jag tänker på sålde en häst var väl 20 år sen. Så det är väl en på hundra, nästan.

Va? Säljer de inte ens gamla trotjänare som ska pensioneras och få vara privathästar och ta det lugnare sina sista år?
 
Jo, ponnyer tror jag att det är vanligare att de säljs. Antingen för att de är gamla och behöver ta det lite lugnare, eller för att de inte passar för nybörjare, kanske är för hetsiga och så. Storhästar behöver ju inte gå med nybörjare, så där kan man lättare anpassa tror jag. Det kan ju ta tio år innan de kan gå med nybörjare, men det finns ju så många rutinerade vuxna elever som kan rida dem under tiden.

Varför behöver inte storhästar gå med nybörjare? Varför tror du att det inte finns vuxna nybörjare?
 
Va? Säljer de inte ens gamla trotjänare som ska pensioneras och få vara privathästar och ta det lugnare sina sista år?
De flesta får vara kvar och ta det lugnare på ridskolan, t ex mest gå lugna lektioner med barn som håller på att lära sig rida. Har en häst stått på en ridskola och haft sina rutiner och trivs med det i 20 år, så är det inte sagt att det snällaste är att låta den helt byta liv och flock de sista åren. De hästar som blir gamla på ridskola trivs ju i regel med ridskolelivet, de känner sina människor, sina hästkompisar och sina rutiner och trivs med dem.
 
Varför behöver inte storhästar gå med nybörjare? Varför tror du att det inte finns vuxna nybörjare?
Många ridskolor har inga vuxna nybörjare. Det är klart det finns vuxna nybörjare, men då finns det ju ridskolor som är anpassade till det och har lämpliga nybörjarhästar för vuxna.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 327
Senast: Sirap
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 116
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 641
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 058
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp