Priskrigar försäkringsbolagen?

kopparberg

Trådstartare
Fick idag på posten de nya förbättrade villkoren på ena hästens försäkring.
Då jag har mina hästar i 2 olika bolag, så ser jag ju vilka förbättringar för kunderna båda bolagen gör.

Och från att i "hundra år" bara blivit försämringar i villkoren, så plötsligt så blir det förbättringar, billigare premier osv överallt!

Vad har hän?! :confused:
Har försäkringsbolagen börjat "priskriga" för att värva kunder?
Det är ju i så fall toppen för oss hästägare, men knappast att bolagen gör det för att de är snälla! :smirk:

Varför har det blivit så?
Är smärtgränsen på hur mkt folk har råd att betala i försäkring nådd? Så försäkringsbolagen börjar tappa kunder?

Ngn som vet eller har ngn bra teori?
 
Det där funderade jag också över när jag nyss fick samma brev som du tydligen fått.

Har LITE svårt att göra vågen, för det här måste ju innebära att vi betalat överpriser fram till nu. Försäkringsbolagen lär ju knappast syssla med ideell verksamhet :smirk:

mandalaki
 
Jag förstår ärligt talat inte hur de går runt! Jag var på hältutredning förra veckan och det gick på 7500 kr, Agria stod för 5700 kr, viklet är dubbelt så mycket som jag betalat dem under mitt första år som hästägare.

Likadant var det med kissen. Hon fick urinvägsinfektion och på ett enda besök hos veterinären hade jag fått tillbaka mer än jag betalat in!

Men det är asbra ju! Hade räknat med att få betala tandraspningen själv, men snälla Agria bekostade det också! :bow: :bow: :bow:
 
Priskrigar är fel att säga däremot är kundkrigar helt rätt uttryck.

De som är på arenan är Folksam och Agria.
Folksams enda ändring är obegränsad ersättning på utökad vet medan Agria gjort fler ändringar men har även en hel del kampanjer igång som gäller i ett år.

1998 Var Agria ledande med över 90% av marknaden - nu närmade de sig 60 sträcket och då de flesta kunder gått över till Folksam så var de tvungna att göra något eftersom de hela tiden tappar kunder.

Det som de flesta vill åt är den 100% ersättningen på veterinärvården - det man skall komma ihåg är att Agria bara har det på den utökade veterinärvården - än så länge.

Visst är detta bra!
 
Jag förstår ärligt talat inte hur de går runt! Jag var på hältutredning förra veckan och det gick på 7500 kr, Agria stod för 5700 kr, viklet är dubbelt så mycket som jag betalat dem under mitt första år som hästägare.

Likadant var det med kissen. Hon fick urinvägsinfektion och på ett enda besök hos veterinären hade jag fått tillbaka mer än jag betalat in!

Men det är asbra ju! Hade räknat med att få betala tandraspningen själv, men snälla Agria bekostade det också! :bow: :bow: :bow:

Ärligt talat vet jag hur de går runt ;) De har sådana hästägare som jag, som ytterst sällan har skador på hästarna och ändå sitter och betalar runt 20.000 om året (7 hästar) i premier :crazy: Får snart ta mig en funderare på om jag bara skall behålla vet.delen av försäkringen. Ekonomiskt "har jag råd" att förlora en häst vart tredje/fjärde år, istället för att betala dyra premier.
 
Så har jag gjort...visserligen är det lite skillnad på rid o trav( vi får inte ha våra i A1) men jag har tagit ner liv till mellan 5-10 000, och har bara vetvård....6 hästar kostar drygt 6000/år
 
Jo, det förstår jag ju. Iofs är detta första gången jag utnyttjar försäkringen, men det blir återbesök på hästsjukhuset om tre veckor och då få nog Agria punga ut med ytterligare några tusen. :)
 
Nog är det överpriser allt!
När vanligt folk som råkar få en begåvad häst inte på långa vägar har råd att försäkra den för dess rätta värde!

Visst, allt för många har ju använt försäkringsbolagen för att betala att de har hästen som slit och släng, men faktiskt så är mina hästförsäkringar de enda försäkringar jag har där man som "skötsam kund" inte får ngn som helst premiesänkning med bonus!
 
Men räkna så här då:
Din hältutredning kostade 5700 spänn.
Jag har med min äldsta häst (den som är Agriaförsäkrad) betalt hans försäkring sedan januari -90.
Har utnyttjat den 2 ggr. Då en gång pga misstänkt infektion, där Agria fick pröjsa mig runt 1000 spänn.
En gång till pga ormbett. Även där kostade det Agria runt 1000 spänn.

Den hästens premie är nu 1919:-/halvår.
Räkna ut Agrias vinst på den hästen tom dags datum... ;)

Betalade Agria tandraspningen?! Vad bra! :)
Just Agria har även börjat ersätta alternativbehandlares behandling om de är "godkända" av Agria.
Har av en bekant som är just alternativbehandlare fått veta att i Norge så ersätter tydligen hästförsäkringen alternativbehandling. Säkert inte "hur som helst", men de ersätter det i allafall.
Så jag gissar att Agria även där har "marknadsanpassat" sig.
För hur många kunder skulle annars inte ett norskt hästförsäkringsbolag som etablerade sig på svensk mark sno? :devil:
 
Intressant!
För jag är en av Agrias fd kunder som bytt till just Folksam med ena hästen!
Det pga att Folksam har bättre villkor. Ersätter 100% utöver självrisk. Jag tar mkt hellre då den högre självrisken.
De hade innan de tog bort "taket" högre ersättningstak.
Dessutom så fanns det inte en chans att jag skulle ha råd med annat än en A2-försäkring på min häst i Agria! Och de har ju inte denna A6-försäkring som Folksam har.

Rätt åt Agria! Som man bäddar... :devil:
 
Jag tror faktiskt att det är just livförsäkringarna som försäkringsbolagen har "tappat".
För numera vet jag knappt ngn som har sin häst livförsäkrad i dess rätta värde om det är en häst som är värd mer än 30.000:- och har hamnat i en sk "dyr rasgrupp".

Jag har förstått att många då skippar livvärdet helt, och tex då själva spar en slant varje månad.
 
Jag betalar ca 6000kr/ år för mitt halvblod. A1 i Folksam, livvärde 30 000kr. Har inte ens råd att försäkra honom i 45000kr som är det jag köpte honom för. När jag hörde mig för så verkade det som att premien stiger i kvadrat när det gäller livvärdet.
 
Förstår att du inte har råd! :crazy:
Jag bytte ju till Folksam för att kunna få den där A6 försäkringen som är mkt bättre än A2, med bara lite försämring jämfört med A1. Så jag kunde ha råd att få upp livvärdet lite mer.

Mitt halvblod är försäkrat för 50.000:- och det kostar 5640:-/år i Folksam. 470:-/månad i autogiro, som de inte tar extra betalt för.
 

Liknande trådar

C
Ekonomi & Juridik Jag har haft en häst försäkrad i A**** som jag sålde. Detta försäkringsbolags policy är att de ligger ute med en risk så jag får ändå...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 644
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp