Hutlösa försäkringsbolag!!!

Sv: Hutlösa försäkringsbolag!!!

Och jag fick betala premie på mitt fullblod i 4 månader efter att han blivit utdömd och var avlivad. Stor nytta med en försäkring på en häst som inte ens är i livet.. Men detta ska vara ändrat nu, tyvärr så är ju nya hästen också försäkrad i A***a och har så varit sen hon föddes så jag byter inte, men kommer aldrig att nyförsäkra ett djur där.

När jag avlivade min häst ifjol så meddelade jag bara per tfn att hästen var avlivad och då var saken ur världen och försäkringen uppsagd. Eftersom jag hade betalat in för hela året redan så fick jag tillbaka en del av premien för den del av året som var kvar. De var hur hjälpsamma som helst. Och detta är A***a.
 
Sv: Hutlösa försäkringsbolag!!!

Jag har Folksam, har ALDRIG haft något problem med mina försäkringar, jag betalat kvartalsvis och har jag betalat för 3 månader och sålt hästen efter första månaden så får jag tillbaka dom 2 som är kvar, sätts direkt in på mitt konto ca 1 vecka efter, och jag har sålt hästar och försäkrat och sedan sagt upp och sedan försäkrat igen och sagt upp igen osv.

Jag ringer alltid in till kontoret, dom är alltid vänliga och trevliga och hjälper en hela tiden, kommer aldrig ha ett annat bolag.
 
Sv: Hutlösa försäkringsbolag!!!

Man ingår ett avtal om en försäkringsperiod av 1 år, då får man betala för 1 år även om hästen säljs efter 1 månad och nya ägaren inte vill överta försäkring.
Så är det med alla avtal, de är bundna för en period.

Nej, så är det inte på alla bolag.
Hos If tex är det inte så, utan säger du upp försäkringen för att hästen är såld, så får du tillbaks den premie du betalt för mycket.
Alltså har du haft den försäkrad i tex 4 månader men betalt för 12 så får du alltså tillbaks premien för 8 månader om du betalt på helår.
Och det har inget att göra med om den nya ägaren fortsätter i samma bolag eller ej.
 
Sv: Hutlösa försäkringsbolag!!!

Tack o lov så finns det som sagt andra bolag. Mina andra hästar är försäkrade hos folksam, de har samma principer som beskrivna ovan bla IF.
 
Sv: Hutlösa försäkringsbolag!!!

Nej jag är inte skyldig Agria pengar????? Jag betalar mina räkningar. Det jag skrev var att det är för jävligt att vi (försäkringstagare) måste betala premier när hästen är såld. Läas andra inlägg så ser du att fler fått göra samma sak
 
Sv: Hutlösa försäkringsbolag!!!

Jag har i sommar fått tillbaka inbetald premie för två hästar försäkrade i Agria. Den ena avlivad utan bolagets inblandning och den andra bytte ägare. Hade inte använt någon av försäkringarna. Detta var endast veterinärvårdsförsäkringar om det kan ha betydelse. Den första fick jag tillgodo och den andra fick jag utbetalt.
Min erfarenhet kan nog sammanfattas att jag fått tillbaka premien om jag velat avsluta föräkringen utan att ha använt den men fått betala för hela året om jag använt försäkringen. Jag har bara haft Agria.
 
Sv: Hutlösa försäkringsbolag!!!

Nej jag är inte skyldig Agria pengar????? Jag betalar mina räkningar. Det jag skrev var att det är för jävligt att vi (försäkringstagare) måste betala premier när hästen är såld. Läas andra inlägg så ser du att fler fått göra samma sak

Nu tror jag du missförstod mitt inlägg !

Har man försäkringen på autogiro och höjer hästen mitt i året så hinner det gå lite tid innan autogirohöjningen är införd och om man då avslutar försäkringen innan tex genom att man sålt hästen och då kan man bli skyldig bolaget pengar .

Jag har läst flera andras inlägg och det verkar vara olika i frågan är varför endel får tillbaka pengar andra inte hos samma bolag ?

Sen är jag själv fruktansvärt trött på Agria med deras försämrade vilkor och när pålle 1 gång varit skadad skulle man inte betala ut vetersättning och deras attityd behöver förändras mot sina kunder !

Mia
 
Sv: Hutlösa försäkringsbolag!!!

Undrar om det kan vara olika inom samma bolag. Jag tog över försäkringen från tidigare ägare men har aldrig använt den då hästen har varit frisk samt inte heller höjt försäkringsbeloppet. Om andra inte har blivit behandlad på samma sätt kan det kanske vara nya regler. ><<<<<<<Vet inte men jag tycker att det är en policy som behandlar försäktingstagare inkorrekt!
 
Sv: Hutlösa försäkringsbolag!!!

Ring Konsument och kolla om detta är giltigt inom Försäkringslagen ,dom vet var du ska vända dig om inte annat .

Mia
 
Sv: Hutlösa försäkringsbolag!!!

Men så förhåller det sig tydligen inte nu, en uppsägning av försäkringen innan årsförfallodag pga försäljning ger inte tillbaka återstoden av premien. Däremot om försäkringen överlåts.
 
Sv: Hutlösa försäkringsbolag!!!

Aha :idea: jag har alltid sett till att köparen tar över försäkringen pga av *Dolda fel* Att man inte får bryta försäkringen under 3 år . Just för att både köparen och jag ska vara skddade om det skulle vara så att jag är tvungen att ta tillbaka pållen .

Då är det därför jag fått tillbaka pengar .

Mia
 
Sv: Hutlösa försäkringsbolag!!!

Enligt vad jag vet så är det skrivet i nya FAL (försäkringsavtalslagen) att restpremie ska gå tillbaka vid upphörande av försäkringsbehov.
Detta gäller även om hästen blir avlivad och man får ut ersättning.
Förr var man ju tvungen att betala för hela perioden även om hästen var död, men nu är det alltså inte så.

Jag har alltid fått tillbaka premie när jag har sålt någon häst och jag har Sveland.

A
 
Sv: Hutlösa försäkringsbolag!!!

Man ingår ett avtal om en försäkringsperiod av 1 år, då får man betala för 1 år även om hästen säljs efter 1 månad och nya ägaren inte vill överta försäkring.
Så är det med alla avtal, de är bundna för en period.

Inte riktigt, många försäkringar har man rätt att säga upp i förtid om försäkringsbehovet upphör. Hur det sedan är med A**** vet jag dock inte, då jag håller mig borta från just det försäkringsbolaget av andra skäl.
 
Sv: Hutlösa försäkringsbolag!!!

Men så förhåller det sig tydligen inte nu, en uppsägning av försäkringen innan årsförfallodag pga försäljning ger inte tillbaka återstoden av premien. Däremot om försäkringen överlåts.

Beror som sagt på bolag....:angel:
 
Sv: Hutlösa försäkringsbolag!!!

Agria har även svikit mig något helt otroligt, enligt mig själv och många andra iaf.

Min häst fick en ovanlig och i stortsett obotlig åkomma. Efter mycket om och men kunde en utländsk kirurg rädda hästen och göra honom i stortsett helt friskförklarad. Detta skulle ju självklart kosta väldigt mycket pengar, mer än jag köpt hästen för, och försäkringsbolaget tyckte inte att det var deras ensak att hjälpa mig.
Även fast kirurgen opererat många hästar hemma i England som tillfrisknat så tyckte de att metoden inte var tillräckligt beprövad och därför ville de i princip att min häst skulle dö, vilket han gjort eftersom han bara blivit sämre och sämre.
Både djursjukhuset vi kontaktade och kirurgen själv pratade med Agria men de vägrade. Denna summa skulle inte ens märkas för dom men för en privatperson är över 80000:- väldigt mycket pengar.

Jag valde dock att betala operationen själv och nu, 1,5 år efter operationen, är hästen otroligt fin att rida, pigg, levnadsglad och jag ångrar inte en sekund allt jobb vi gick igenom.

Om nån månad kommer jag åka till Ultuna för att få ett sista utlåtande av hästen och blir han friskförklarad byter jag bolag utan att blinka. Jag är oerhört besviken på Agira och kommer aldrig nånsin försäkra något djur där igen. De där de säger om "Agria, på djurens villkor" är bara bullshit. De behandlar djuren som saker, inte levande familjemedlemmar som de iaf är för mig.
 
Sv: Hutlösa försäkringsbolag!!!

Jag skulle vända mig till finansinspektionen och höra vad som är skäligt och inte...
 
Sv: Hutlösa försäkringsbolag!!!

Är det ändrat nu då från 1 september, för i augusti sa jag upp försäkring och fick pengar tillbaka.
 
Sv: Hutlösa försäkringsbolag!!!

När jag sålde min mara i höstas och försäkringen flyttades över på nya ägaren så ringde ombudet från Agria upp och så fick jag tillbaka de pengar som var "över".

När jag avlivade den äldre förra våren så skedde det en vecka in på nya försäkringsåret, Folksam. De satte tillbaka datumet så jag fick ut det högre livbeloppet och tillbaka de pengar jag betalat in för det nya året.

Men när jag avlivade för dryga tre år sedan så räknade de bort återstoden av året från beloppet jag fick ut på livdelen (och där var vi inte överens ang en höjning som gjorts ett år tidigare). Folksam då också.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
8 986
Senast: nullo-modo
·
Juridik & Ekonomi Min cykel blev stulen på vår innergård för ungefär ett år sedan. Jag anmälde till försäkringsbolaget och fick ut ersättning. I våras så...
2
Svar
27
· Visningar
5 671
Senast: 360
·
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
9 725
Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och...
2
Svar
36
· Visningar
4 737
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp