prisutdelning/ärevarv

Iaraphel

Trådstartare
När jag var och kollade på en dressyrtävling i våras så var det en som sa när det var prisutdelning "men hon ställer ju sig på fel sida" och "De rider ärevarv i fel varv"...

Finns det något rätt och fel där?

Själv har jag alltid ställt mig hmm det måsste ju bero på hur det ser ut inne på banan, men så jag (om jag vunnit) ställt mig tillräckligt långt bort så resten får plats, sedan ridit ärevarv i åt det håll så jag inte rider framför de övriga...

"Ska" ärevarvet vara i höger varv (så rosetten är utåt),
eller ska man/ska man inte rida framför de övriga ryttarna?



egentligen med tanke på rosetterna "borde" man ju ställa sig längst till vänster, så man får rosetten på vänster sida, sedan rida ärevarv i höger varv, det blir ju "snyggast", men om man har en häst som man helst inte vill rida "framför" de övriga ryttarna får man ta i vänster varv då?

finns det över huvudtaget några sådana här skriva/oskrivna regler???


//Tänk vad man undrar efter 5 år och 30 (eller om det är 40) segrar :devil:
 
Sv: prisutdelning/ärevarv

när jag sett på ponnytävlingar har de ridit i vänster varv :confused:
 
Sv: prisutdelning/ärevarv

Alla ärevarv jag ridit (vilket inte är så många eftersom de envisas med att vi med unghäst ska hämta rosett i sekretariatet..)
Har vi ridit i höger varv, hur man står vet jag inte riktigt..alla är ju likaplac:p

men de gånger jag tävlat avd A har det varit olika...finns inget rätt o fel skulle jag vilja säga.
 
Sv: prisutdelning/ärevarv

Jag har nog bara ridit i höger varv, tror jag... Man vill ju ha ettan längst till vänster, tycker ju jag...
 
Sv: prisutdelning/ärevarv

Jag har ridit ärevarv åt båda hållen, stått åt båda hållen också. Allt beror väl på hur det ser ut på banan och var domartornet är, för framför det ställer man sej ju. ;)
 
Sv: prisutdelning/ärevarv

Det är väl en oskriven regel att man ställer upp från höger till vänster och rider i höger varv. Jag tycker det är irriterande när folk ställer sig åt fel håll och rider i fel varv...
 
Sv: prisutdelning/ärevarv

men säg att grinden är på högra kortsidan (om man står mot domartornet) ska då vinnaren ställa sig precis innanför grinden och sedan de resterande kanske 10 stycken ställa sig vänster om den, då tar dte ju längre tid också :smirk:

jag tycker ju som trazel att det beror på hur banan ser ut, ingen har någonsin sagt något åt mig n'r jag ställt mig längst till vänster i alla fall... men det kanske är massor som irriterar sig på det...

just därför skapade jag tråden, för att höra vad ni tycker...
 
Sv: prisutdelning/ärevarv

Hej
jag rider alltid mitt ärevarv i vänster varv och jag har faktiskt bara vunnit mina tävlingar... men det spelar nog ingen roll... ;)
 
Sv: prisutdelning/ärevarv

tycker inte de spelar nån roll ivilket varv man rider, tycker att man som vinnare ska få välja vilket varv man har lust å rida i. däremot är det snyggast om vinnaren står längst till vänster vid prisutdelning.
 
Sv: prisutdelning/ärevarv

Det finns väl ingen 'officiell' regel om det, men det normala är att pristagarna står så att de som tittar på kan 'läsa som i en bok', dvs från vänster till höger. Ettan längst till vänster från publiken sett alltså. Sett från ryttarna så blir det ettan till höger, dvs ettan har tvåan på sin egen vänstra sida. Vid ärevarvet är det vanligast att ettan svänger bort från de andra så att inte den sist placerade hästen får stå och vänta tills alla andra ridit förbi.
 
Sv: prisutdelning/ärevarv

Där sa du en sak....

Ni som skrivit innan att man ska stå åt höger respektive vänster, menar ni från ryttarens håll eller publikens?

Själv har jag skrivit från ryttarens vinkel...


Och det att man inte ska rida framför så den sist placerade (stackaren :p ) får stå och se alla rida förbi tycker jag är väldigt logiskt.
 
Sv: prisutdelning/ärevarv

jag ser det från publikens håll när ja säger vänster
 
Sv: prisutdelning/ärevarv

Det finns ju ingen skriven regel om hur man ska göra. Men praxis är att vinnaren står längst till höger, med alla andra pristagare till vänster om sig alltså och sedan rider ärevarvet i höger varv. Gör man annorlunda ses det (som jag tolkar det) som lite "amatöraktigt".
 
Sv: prisutdelning/ärevarv

På Sm för ponny, juniorer och young rider stog 1an längst till vänster (som ryttare räknat) och sen red vi ärevarv i vänster varv. Men det var nog för att det inte skulle bli för mkt kaos.
Jag tycker det skiftar finns nog inget rätt eller fel men oftast säger speakern typ.. och så tar vi ett ärevarv i höger galopp.. fast jag skulle hellre säga att det som för mist krångel med sig är bäst..
 
Sv: prisutdelning/ärevarv

Och på om Internationella tävlingar som jag varit med på står ettan längst fram tvåan till höger om henne (lite bakom) och så fyller man på så att den sist placerade står längst bort till vänster ur ryttarens synpunkt och ärevarv då i höger varv. Alltså från vänster till höger
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 542
Hästmänniskan Var nyss ute och red på min lille kille, solen skiner, hästen är jättepigg och det gröna gärdet som vi brukar galoppera på ligger...
2
Svar
35
· Visningar
3 931
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 483
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp