Prisutveckling blandrasvalpar

Jämför man med andra raser i samma storlek som dvärgpudel så har de rätt tunn benstomme (typ jämfört med små terriers, bichon, dvärgschnauzer etc). Om det anses tillräckligt för en pudel vet jag inte, jag är ingen rasexpert.
En mellanpudel har ju liksom samma benstomme som en whippet. De är definitivt tunna. Jag vet vissa aussies som har på tok för tunn benstomme för en arbetande brukshund (som ska vara medelgrov) men med jämförelse av pudlar är de som betongklossar.
 
Om en Bernedoodle också kostar 75.000kr så blir det rätt dyr månadskostnad om den dör redan vid 6 års ålder. Men jag funderar mest på hur pälsen på en sån skulle bli?
 
Men oroande tycker jag att det inte pratas mer om priserna på renrasiga hundar. Tänker att de som bara kollar blocket och som är ny inom hundvärden kanske inte vet att renrasiga hundar numera är billigare än många blandisar.
Så länge kennlar undviker att skriva ut valppris på sina sidor är det ju heller inte bara att göra en "snabb googling" för att få mer kunskap om prissättningen på hund.

Det kanske skulle vara en vinst för SKK att rekomender sina kennlar att skriva ut sina valppriser tydligare på hemsidor och annonser.
Jag valde att nu fråga i en populär fb-grupp för salukifolk hur de ser på just det. Jag tycker att det är en otroligt intressant sak att fundera på, för du har ju helt rätt! Ska bli intressant att se om folk vågar diskutera.
 
Jag valde att nu fråga i en populär fb-grupp för salukifolk hur de ser på just det. Jag tycker att det är en otroligt intressant sak att fundera på, för du har ju helt rätt! Ska bli intressant att se om folk vågar diskutera.
Jättespännande!
 
  • Gilla
Reactions: Is
Ja precis.
‐---
Men oroande tycker jag att det inte pratas mer om priserna på renrasiga hundar. Tänker att de som bara kollar blocket och som är ny inom hundvärden kanske inte vet att renrasiga hundar numera är billigare än många blandisar.
Så länge kennlar undviker att skriva ut valppris på sina sidor är det ju heller inte bara att göra en "snabb googling" för att få mer kunskap om prissättningen på hund.

Det kanske skulle vara en vinst för SKK att rekomender sina kennlar att skriva ut sina valppriser tydligare på hemsidor och annonser.
Fast det förekommer även SKK-regade hundar på Blocket. Nu finns t ex en regad labradortik på 8 veckor för 35 000 kronor!
 
Fast de flesta renrasiga regade hundar jag sett ligger runt 15-18 000 kr. Utom de små jättepopulära hundarna som brukar vara mycket dyrare.
 
Har nu fått en del svar från salukifolk. De flesta svarar inte på varför de tror att priserna skiljer åt eller varför det är så tyst om priser på renraser. MEN många skriver faktiskt vad de sålt/köpt hund för senaste tiden och även hur de motiverar pris eller att inte nämna pris.

En anledning till att inte nämna pris som dök upp var en oro för att köpare skulle börja kolla runt och väga in priset som en viktigare aspekt än andra mer relevanta saker. Den uppfödaren hade dock inget emot att berätta priset i tidig kontakt med de som väl hörde av sig.

De flesta salukivalpar verkar i dagsläget kosta mellan 16 000 och 18 000kr. Det är inte så farligt dyrt tänker jag. Sedan är det dock väldigt olika vad man får när man köper saluki. Man kan köpa från hundar som har vanliga stamtavlor, knappa meriter och inga hälsoundersökningar för samma pris som du kan köpa valp från mer ovanliga linjer med bevisat bra hundar som genomgått relevanta hälsoundersökningar med utmärkt resultat. Men ja, det är ju där det kommer in att som valpköpare ta reda på vad man köper för något. Det som förvånar mig mest är i vanlig ordning när de omeriterade osv kostar MER än de bevisat bra hundarna.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
3 793
Senast: Raderad medlem 94602
·
S
Avel Skulle vilja få till en diskussion om hur ni andra hobbyavlare tänker, dvs ni som har runt 1-4 ston (det får man väl ändå kalla...
Svar
19
· Visningar
1 791
Senast: sydney
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp