Privat sjukvårdsförsäkring (utbruten från Elpriserna)

Narcissa

Trådstartare
Men börja då själv, och ta då hand om dina elräkningar utan att knota på ett Internetforum.
Diskutera kan man väl göra. Även om jag aldrig verkar lära mig att det inte är lönt på detta forumet.
Jag försörjer mig själv OCH mina elräkningar.

Klart det ska finnas skydd för sjuka men jag tycker även man kan få teckna försäkring inom sjukvården.
Sjukvård, skola och rättsväsende är viktigt men det finns mycket annat som vår skatt går till och som skulle kunna plockas bort och förändras.
Dock handlar inte denna tråden om det utan elpriserna.
 
Diskutera kan man väl göra. Även om jag aldrig verkar lära mig att det inte är lönt på detta forumet.
Jag försörjer mig själv OCH mina elräkningar.

Klart det ska finnas skydd för sjuka men jag tycker även man kan få teckna försäkring inom sjukvården.
Sjukvård, skola och rättsväsende är viktigt men det finns mycket annat som vår skatt går till och som skulle kunna plockas bort och förändras.
Dock handlar inte denna tråden om det utan elpriserna.

En mycket priviligierad syn på det hela men det är du säkert medveten om.
 
Diskutera kan man väl göra. Även om jag aldrig verkar lära mig att det inte är lönt på detta forumet.
Jag försörjer mig själv OCH mina elräkningar.

Klart det ska finnas skydd för sjuka men jag tycker även man kan få teckna försäkring inom sjukvården.
Sjukvård, skola och rättsväsende är viktigt men det finns mycket annat som vår skatt går till och som skulle kunna plockas bort och förändras.
Dock handlar inte denna tråden om det utan elpriserna.
Du menar teckna sjukförsäkring som dom gör i tex USA, där bara rika har råd med sjukvård? Jobba 60 timmar i veckan så barnen kan gå på gymnasiet osv?
 
Du menar teckna sjukförsäkring som dom gör i tex USA, där bara rika har råd med sjukvård? Jobba 60 timmar i veckan så barnen kan gå på gymnasiet osv?
Det finns privat sjukförsäkring även i Sverige faktiskt. Som gör att man i vissa fall kan gå före i kön till vissa undersökningar och behandlingar....
Har en vän som tycker att det är helt rättvist, man betalar ju för det, men jag själv har svårt att se det helt rättvist. Om alla hade haft råd med en försäkring hade det varit mer rättvist, men då hade det varit köer "där" också, nu har inte alla råd så man får vackert vänta i evigheter på olika saker, vet inte hur rättvist det är.
 
Det finns privat sjukförsäkring även i Sverige faktiskt. Som gör att man i vissa fall kan gå före i kön till vissa undersökningar och behandlingar....
Har en vän som tycker att det är helt rättvist, man betalar ju för det, men jag själv har svårt att se det helt rättvist. Om alla hade haft råd med en försäkring hade det varit mer rättvist, men då hade det varit köer "där" också, nu har inte alla råd så man får vackert vänta i evigheter på olika saker, vet inte hur rättvist det är.
Jo tack, jag väntar och väntar själv inom vården just nu.
 
Det finns privat sjukförsäkring även i Sverige faktiskt. Som gör att man i vissa fall kan gå före i kön till vissa undersökningar och behandlingar....
Har en vän som tycker att det är helt rättvist, man betalar ju för det, men jag själv har svårt att se det helt rättvist. Om alla hade haft råd med en försäkring hade det varit mer rättvist, men då hade det varit köer "där" också, nu har inte alla råd så man får vackert vänta i evigheter på olika saker, vet inte hur rättvist det är.
Där håller jag inte med dig alls, jag har privat sjukförsäkring och går inte före i några köer på sjukhusen. Däremot har jag möjlighet att komma in på privata kliniker och utförare, genom att betala för mig.

Tvärtom belastar jag ju inte allmänvården utan lämnar den platsen till någon som inte har sjukförsäkringen.

Men detta blir lite väl off tonic.
 
Där håller jag inte med dig alls, jag har privat sjukförsäkring och går inte före i några köer på sjukhusen. Däremot har jag möjlighet att komma in på privata kliniker och utförare, genom att betala för mig.

Tvärtom belastar jag ju inte allmänvården utan lämnar den platsen till någon som inte har sjukförsäkringen.

Men detta blir lite väl off tonic.
Det vill säga, du går före köerna.
 
Det vill säga, du går före köerna.
Njae. Svaret är mer nyanserat än så, lite både ja och nej. Det är inte samma kö och kön är inte finansierad på samma vis. Samtidigt som det är ett avsteg från ”prioritering efter medicinskt behov” om man ser till den totala tillgången av kapacitet för det.

Men det gäller ganska många saker, som finns i kollektivavtal eller erbjuds på andra sätt av arbetsgivare (influensavaccinationer, covidvaccination på arbetstid, företagshälsovård, friskvårdspengar osv). Det erbjuds inte dem som är utanför systemet.
 
Jag står i en helt annan kö. Dessutom har t ex den privata röntgenkliniken avtal med regionen, så regionen skickar också patienter dit. Som jag ser det är det win/win.
Läser du på hur "privat" sjukvård fungerar i Sverige, så ser du att du betalar för att gå före den andra kön. Man får nämligen inte bedriva sjukvård i Sverige, utan att vara kopplad till en region, och egentligen får inte kliniken prioritera privata kunder, men gör det än, eftersom de då får dubbelt betalat. Dels genom avtal med regionen, dels genom att du betalar genom din försäkring. Men hur privata företag suger ut offentliga sektorn är en annan diskussion.
 
Läser du på hur "privat" sjukvård fungerar i Sverige, så ser du att du betalar för att gå före den andra kön. Man får nämligen inte bedriva sjukvård i Sverige, utan att vara kopplad till en region, och egentligen får inte kliniken prioritera privata kunder, men gör det än, eftersom de då får dubbelt betalat. Dels genom avtal med regionen, dels genom att du betalar genom din försäkring. Men hur privata företag suger ut offentliga sektorn är en annan diskussion.
Kort och koncist
https://www.svenskforsakring.se/om-forsakring/myter-om-sjukvardsforsakring/myt-1/
 
Hahaha, och den tror du på?
Jag måste säga att det stämmer av det jag upplevt. Jag har aldrig gått före på sjukhus eller vårdcentraler, däremot hos privata vårdgivare (företagshälsovård, privata kliniker).

I de här diskussionerna tenderar det att vinklas som det finns en gräddfil in på sjukhuset. stället et handlar ju om andra vårdgivare.
 
jag har privat sjukförsäkring och går inte före i några köer på sjukhusen. Däremot har jag möjlighet att komma in på privata kliniker och utförare, genom att betala för mig.
Jag hade i forntiden, när livet var mycket hektiskt, en privat sjukförsäkring.
Men jag tyckte inte att den vården fungerade särskilt bra.
Den kanske fungerar bättre nu?
 
Att inte tro på officiell information utan i stället tro att allt är lurendrejeri är tämligen konspiratoriskt.
Det är också ett sätt att sätta sig över en saklig diskussion när argumenten tryter.
Jag brukar inte diskutera mot sådana argument.
Det är ingen mening.
I teorin är det säkert sant, men i praktiken är det så att den offentliga delen av det privata vårdgivare utför är nedprioriterad gentemot den privata, då den privata ger mer vinst till ägarna.
 
Där håller jag inte med dig alls, jag har privat sjukförsäkring och går inte före i några köer på sjukhusen. Däremot har jag möjlighet att komma in på privata kliniker och utförare, genom att betala för mig.

Tvärtom belastar jag ju inte allmänvården utan lämnar den platsen till någon som inte har sjukförsäkringen.

Men detta blir lite väl off tonic.
Som sekreterare satt jag och skrev anteckningar på patienter som kom till besök hos privat vårdgivare som tog emot både genom privat försäkring och via offentliga vägen. De privata prioriterades. Försäkringen betalade deras besök. De offentliga hamnade i annan kö. Detta var kvinnosjukvård. Vi vet ju alla hur ofantliga köer det är i Skåne inom kvinnosjukvård? Tja, med privat försäkring kommer man förbi det till privata vårdgivare, som alltså både tar emot privata patienter och offentliga.
 
Som sekreterare satt jag och skrev anteckningar på patienter som kom till besök hos privat vårdgivare som tog emot både genom privat försäkring och via offentliga vägen. De privata prioriterades. Försäkringen betalade deras besök. De offentliga hamnade i annan kö. Detta var kvinnosjukvård. Vi vet ju alla hur ofantliga köer det är i Skåne inom kvinnosjukvård? Tja, med privat försäkring kommer man förbi det till privata vårdgivare, som alltså både tar emot privata patienter och offentliga.

Det vore avtalsbrott. Att inte leverera exakt den mängd vård som regionen köper. Däremot köper de inte 100% av vården, så det är såklart olika köer. Dels kön för regionens patienter som regionen köper, och dels kön för annan såld vård som andra har köpt av vårdgivaren.

Den offentliga köparen är inte beredd att betala för kapacitet som uppstår outnyttjad, medan de privata bolagen ofta är det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund ÅÅÅÅÅÅÅ idag skedde ett mirakel, genombrott...kalla det vad ni vill! Melvin har för första gången varit ensam hemma i drygt 1 timme UTAN...
Svar
2
· Visningar
1 151
Senast: escodobe
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 351
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp