Privat sjukvårdsförsäkring (utbruten från Elpriserna)

Jag tycker nog att estetisk kirurgi är värre på det viset.
Människor köper estetik och hamnar i den offentliga vården när det går snett.
Den estetiska kirurgin borde betala för dessa kostnader med privata pengar.


Jag är inte emot att man köper estetisk kirurgi, ens kropp är ens egendom att göra i stort sätt som man vill med.

Däremot så borde precis alla komplikationer som drabbar patienter betalas av estetikirurgbolagen, inte bara på bolags utan även privat plan. Det ska inte gå att slingra sig ur med konkurser och liknande.

Kanske en gemensam försäkring för alla som tillhandahåller estetisk kirurgi, som betalar vård vid komplikationer, obligatorisk och premier efter incidens och risk. Utnyttjar man den kassan för mycket, blir man utesluten. Utesluten ur kassan = får inte utföra plastikkirurgi eller medicinska skönhetsbehandlingar.
 
Är själv tacksam att jag valde en sjukförsäkring via mitt fack. Den innehöll även en diagnosförsäkring som gav mig 75000 kr pga cancer. Hade ju klart hellre varit frisk men det var skönt att slippa tänka pengar mitt i allt. Jag har inte gått före i kön någonstans pga min försäkring.
 
Har själv en privat sjukvårdsförsäkring på mig. Skulle helt klart inte vilja ha den men tycker vården har för många problem för att jag ska våga, så jag har under tiden privat och betalar skatt och hoppas en dag att våren ska bli bra så jag slipper ha en egen försäkring.

Är än lyckligt lottad och inte behövt nyttja sjukvården speciellt mycket, än iallafall.
 
Jag tänker att mer medel tillförs vården. Den offentliga vårdens kapacitet påverkas inte direkt av att annat än skattemedel också satsas på vård. Men det finns såklart mer indirekta samband så det är vare sig svart eller vitt.
Och jag tänker att det inte är så, utan att de som jobbar privat hade jobbat offentligt om privat inte hade existerat. Dvs att mängden läkare är konstant, så skillnaden är att det som det är nu finns flera separata köer, utan privat hade alla stått i samma kö och prioriterats mot varandra. Förenklat, för såklart finns det fler parametrar.
 
Och jag tänker att det inte är så, utan att de som jobbar privat hade jobbat offentligt om privat inte hade existerat. Dvs att mängden läkare är konstant, så skillnaden är att det som det är nu finns flera separata köer, utan privat hade alla stått i samma kö och prioriterats mot varandra. Förenklat, för såklart finns det fler parametrar.

Problemet är lite att antal vårdpersonal är inte konstant, när det bara finns offentligt finansierad vård. Många undersköterskor och sjuksköterskor väljer att göra något annat på grund av lönestagnation och dåliga arbetsvillkor.
Man kan knappt tro det, men det gör en hel del läkare också. De får höra att " de inte ska klaga för de tjänar så mycket" men vad hjälper det när det ofta är arbetsvillkor och scheman som bränner ut folk.

Möjligheten att ha privata kliniker där kanske de enskilda anstälda har mer inflytande över sin arbetsplats gör att fler läkare och annan personal stannar kvar och bedriver vård i sverige.

De som jobbar privat hade nog inte jobbat offentligt, inte i sverige i alla fall.

Jag tycker iofs inte att privat vård och separata köer är eftersträvansvärt, men skulle inte demonisera varken de som söker sig till, eller jobbar inom privat vård.

Hade den offentliga vården varit bra nog så hade inte privata alternativ haft en chans.
 
Problemet är lite att antal vårdpersonal är inte konstant, när det bara finns offentligt finansierad vård. Många undersköterskor och sjuksköterskor väljer att göra något annat på grund av lönestagnation och dåliga arbetsvillkor.
Man kan knappt tro det, men det gör en hel del läkare också. De får höra att " de inte ska klaga för de tjänar så mycket" men vad hjälper det när det ofta är arbetsvillkor och scheman som bränner ut folk.

Möjligheten att ha privata kliniker där kanske de enskilda anstälda har mer inflytande över sin arbetsplats gör att fler läkare och annan personal stannar kvar och bedriver vård i sverige.

De som jobbar privat hade nog inte jobbat offentligt, inte i sverige i alla fall.

Jag tycker iofs inte att privat vård och separata köer är eftersträvansvärt, men skulle inte demonisera varken de som söker sig till, eller jobbar inom privat vård.

Hade den offentliga vården varit bra nog så hade inte privata alternativ haft en chans.

Jag håller med till del, men inte sista meningen. Jag ser mer av ett egenvärde att ha en mångfald av utförare, eftersom samma mall inte passar alla och att mångfald driver nya lösningar som vi behöver även på vårdområdet. Vårdområdet är inte ett isolerat område där innovation och nytänkande av entreprenörssjälar inte behövs.

Jag tänker att den mix på 85/15 procent vi har idag kan vara ganska rimlig. Och blir lite trött på att man tror att avskaffandet/förbudet av dessa 15% av vårdproduktionen skulle vara lösningen på att få mer och bättre vård till alla. Den heliga graalen existerar inte.
 
Jag håller med till del, men inte sista meningen. Jag ser mer av ett egenvärde att ha en mångfald av utförare, eftersom samma mall inte passar alla och att mångfald driver nya lösningar som vi behöver även på vårdområdet. Vårdområdet är inte ett isolerat område där innovation och nytänkande av entreprenörssjälar inte behövs.

Jag tänker att den mix på 85/15 procent vi har idag kan vara ganska rimlig. Och blir lite trött på att man tror att avskaffandet/förbudet av dessa 15% av vårdproduktionen skulle vara lösningen på att få mer och bättre vård till alla. Den heliga graalen existerar inte.

Du har nog så rätt, när jag tänker efter. Den privata sjukvården hittar nya bättre flexibla lösningar, och ibland en bättre väg framåt även för det offentliga. Dock så anser jag att bägge får stå för sina egna kostnader och följdkostnader.

Jag får omformulera min sista mening. Den privata vårdens andel återspeglar direkt den offentliga vårdens tillkortakommanden. Den offentliga vården kommer aldrig bli fullkomlig, så det kommer alltid finnas utrymme för privat vård som gör vissa saker bättre.

Begränsa privat vård gör man ändå inte genom förbud, utan att den offentliga vården förbättras.
 
Du har nog så rätt, när jag tänker efter. Den privata sjukvården hittar nya bättre flexibla lösningar, och ibland en bättre väg framåt även för det offentliga. Dock så anser jag att bägge får stå för sina egna kostnader och följdkostnader.

Jag får omformulera min sista mening. Den privata vårdens andel återspeglar direkt den offentliga vårdens tillkortakommanden. Den offentliga vården kommer aldrig bli fullkomlig, så det kommer alltid finnas utrymme för privat vård som gör vissa saker bättre.

Begränsa privat vård gör man ändå inte genom förbud, utan att den offentliga vården förbättras.

Tja, jag hör vissa partier som vill förbjuda vinstintresse och företagande av principskäl, utan att det finns en plan för hur den uteblivna vårdproduktionen ska ersättas. Sen att det i praktiken aldrig går att ersätta är en fråga där jag inte är överens med dem såklart.

Vill man vända på det så finns det massor av vård som aldrig kommer att passa att bedriva i privata vårdformer i små och medelstora företag så då är det utmärkt att det offentliga vården tar hand om de privata vårdformernas ”tillkortakommanden ”. Att sjunga det enas lov som ”den enda lösningen” är för mig helt verklighetsfrånvänt.

Jag tycker vi har en ganska rimlig vårdproduktionsbasmix idag, men det finns också saker i systemet som medför vissa mindre rimliga konsekvenser.
 
Jag håller med till del, men inte sista meningen. Jag ser mer av ett egenvärde att ha en mångfald av utförare, eftersom samma mall inte passar alla och att mångfald driver nya lösningar som vi behöver även på vårdområdet. Vårdområdet är inte ett isolerat område där innovation och nytänkande av entreprenörssjälar inte behövs.

Jag tänker att den mix på 85/15 procent vi har idag kan vara ganska rimlig. Och blir lite trött på att man tror att avskaffandet/förbudet av dessa 15% av vårdproduktionen skulle vara lösningen på att få mer och bättre vård till alla. Den heliga graalen existerar inte.
Jag håller med om att det kan finnas många vinster i andra driftsformer än den offentliga. Generellt tror jag att vård drivs bäst när den är styrd av professionen, inte av ledningar som gärna vill detaljstyra utan att ha en bild av den komplexa verklighet som vårdpersonalen vistas i. Framförallt mindre privata kliniker och vårdcentraler fungerar ofta ypperligt, och kan i många fall ta ut vinst på verksamheten utan att tumma på medicinsk kvalitet. Detsamma gäller för övrigt för vissa mindre friskolor.

Problemet är att även dessa verksamheter styrs av vinstintresse, och eftersom att de är aktiebolag kan de förvärvas och sugas upp i stora koncerner. När en organisation svällt tillräckligt mycket skapas samma problem som i offentlig verksamhet, dvs. toppstyrning och ”bullshitjobb” (se artikel i mitt tidigare inlägg i denna tråd). Och det är här, när vårdbolagen blivit stora, som den privata regin inte längre innehåller någon egentlig fördel, men däremot en nackdel i form av att det primära intresset hos bolaget riskerar att bli vinst (för annars faller bolaget), inte allmän och lika vård för alla efter behov.

Det är dessutom otroligt svårt att skapa mått för att värdera hur effektivt en viss vårdenhet jobbar i jämförelse med en annan. En kritik som framförts mot svenska läkare är att vi träffar för få patienter jämfört med våra internationella kollegor. Tidigare, fram till på 70-talet ca, jobbade läkare ofta på ackord och fick betalt per patientbesök. Den ersättningsmodellen gjorde naturligtvis att onödiga läkarbesök skapades. Varför skriva ut blodtrycksmedicin som räcker i ett år när man kan ta tillbaka en patient 4 gånger om året för en kontroll + receptförnyelse, liksom. Istället har man i Sverige jobbat mycket med uppgiftsväxling (ssk sköter många tidigare läkaruppgifter och läkarna får fler ”indirekta” arbetsuppgifter, ex. ta ställning till hur det höga blodtrycket ska hanteras utan att själv träffa patienten).

Tyvärr verkar det vara oerhört svårt att kravställa vård, åtminstone ”bred” vård, som ska bedöma och behandla en myriad av tillstånd, och kryphål som mindre nogräknade aktörer kan utnyttja uppkommer ständigt och täpps igen alltför sent. Det mest flagranta exemplet är nog utomlänsersättningen som gjort digitala vårdtjänster till kassakor, och som indirekt drivit på underfinansieringen av den allmänna primärvården. Dessa tjänster är nog toppen för många som använder dem, men är det verkligen givet att skattepengar ska gå dit (och till vinster för deras grundare) när vi i Sverige har bland de lägsta antalet vårdplatser per invånare i hela EU och överbeläggningar är ett normaltillstånd på de flesta sjukhus? När operationsköer för planerad kirurgi som ”kan” vänta på många platser i landet är flera år? Och- när man faktiskt lyckats visa att lång väntetid på akuten är förenat med ökad risk för död? De här frågorna är retoriska och inte direkt riktade till dig, men mitt svar är iaf nej :).
 
Jag tycker inte att någon pga försäkring eller att de betalar mer ska få gå före i någon verksamhet som är det minsta skattefinansierad. Det strider mot principen att sjukast ska få vård först.

Jag tycker heller inte att vinst i skattefinansierad vård ska få användas till något annat än att återinvesteras i vården. Men har man bra lönsamhet ska man få välja vad i den vården man vill lägga pengarna på, t ex högre löner, fler anställda, bättre lokaler m m.

Om det fanns helt privatfinansierad vård (vilket det inte gör vad jag vet, men jag kan ha fel) är det en annan sak.
 

Liknande trådar

Övr. Hund ÅÅÅÅÅÅÅ idag skedde ett mirakel, genombrott...kalla det vad ni vill! Melvin har för första gången varit ensam hemma i drygt 1 timme UTAN...
Svar
2
· Visningar
1 151
Senast: escodobe
·
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 339
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp