Privatleasa bil

Kapar tråden lite mned en fråga: Om milbegränsningen på en leasad bil är 1500 mil per år, betyder det 4500 mil på 3 år (som är kontraktets längd) eller exakt max 1500 på dagen varje år...? Hur kan dom isåfall kolla det utan att skicka ut en inspektör?
Jag är ganska säker på att det är 4500 på 3 år.
 
Nej. Jag tänkte mer om du kör 500 mil totalt första 2 åren och 4000 sista året, att det då syns att det är ojämnt fördelat.

Vad har bilen för serviceintervall? Min tex har 1500 mil eller ett år, vilket som kommer först. Så med den skulle det vara ganska enkelt ha koll så bilen går ca 1500 mil per år som mest.
Fast leasingfirman bryr sig ju bara om hur många mil bilen rullar totalt. Det är inte relevant för dem hur milen är uppdelade.
 
Fast leasingfirman bryr sig ju bara om hur många mil bilen rullar totalt. Det är inte relevant för dem hur milen är uppdelade.

Det beror ju på hur det är avtalat kring försäkring. Ibland ingår den, och då ligger det i ditt och bilfirmans intresse att du inte överskrider milen i försäkringen. Dvs det blir viktigt med milen per år och inte bara per tre år. Och man kan inte köra 500 ett år och 4000 ett år.

Bilfirman räknar ju även med en viss värdeminskning. Om bilen krockas och måste lösas in av försäkringen i början av år 2 och den gått 4000 mil istället för 1500 drygt.

Etc etc. Så det kan finnas en rad anledningar bilfirman bryr sig.

Så kolla innan är alltid det smartaste.
 
Det beror ju på hur det är avtalat kring försäkring. Ibland ingår den, och då ligger det i ditt och bilfirmans intresse att du inte överskrider milen i försäkringen. Dvs det blir viktigt med milen per år och inte bara per tre år. Och man kan inte köra 500 ett år och 4000 ett år.

Bilfirman räknar ju även med en viss värdeminskning. Om bilen krockas och måste lösas in av försäkringen i början av år 2 och den gått 4000 mil istället för 1500 drygt.

Etc etc. Så det kan finnas en rad anledningar bilfirman bryr sig.

Så kolla innan är alltid det smartaste.
Ja klart man ska kolla. Jag har dock sett att det ofta står totalmil på alla år när man kollar på leasingbilar så jag tror att det är vanligt.

Även försäkringar har ju viss flexibilitet 😊
 
Det beror ju på hur det är avtalat kring försäkring. Ibland ingår den, och då ligger det i ditt och bilfirmans intresse att du inte överskrider milen i försäkringen. Dvs det blir viktigt med milen per år och inte bara per tre år. Och man kan inte köra 500 ett år och 4000 ett år.

Bilfirman räknar ju även med en viss värdeminskning. Om bilen krockas och måste lösas in av försäkringen i början av år 2 och den gått 4000 mil istället för 1500 drygt.

Etc etc. Så det kan finnas en rad anledningar bilfirman bryr sig.

Så kolla innan är alltid det smartaste.
Jag ska kolla upp det. Tack, resonemanget låter logiskt. Nu kommer det inte att röra sig om så stora skillnader utan kanske 50 mil eller förmodligen mindre "för mycket" under ett år. Max.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 503
Senast: Guldaskig
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
395
Senast: Fideli
·
Hemmet Jag går i planerna att köpa en lagerhylla. Spånskivor som förvisso är behandlade på något vis, men... På dessa hyllor tänker jag ställa...
Svar
5
· Visningar
559
Senast: tanten
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 314
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp