Privatleasa bil

Många brukar bli förvirrade av begreppen elbil, elhybrid och laddhybrid, som inte alls fungerar på samma sätt och därmed ger helt olika förutsättningar.

Var ett tag inne på laddhybrid men bränsleförbrukning på vintern och kostnad för laddstation och pris (trots bonus) avskräckte. Och oförmåga att dra släp.
 
Jag har haft en leasingbil. Jag tyckte att det var otroligt smidigt. Jag kunde hämta ut en fabriksny bil utan att betala en krona i handpenning. Skönt att ha en helt ny bil i tre år där all service etc ingick. Och efter tre år var det bara att ställa av bilen på handlarens parkering och lämna in nyckeln. Det är säkert lite dyrare än att köpa bilen men smidigheten är värt någon krona. Nackdelen som vi upplevde var mil-begränsningen. Det gjorde att vi kände oss lite stressade hela tiden att inte göra av med för många mil.
 
Jag hämtade nyligen ut min andra leasingbil. Hade hund i den förra samt en del skråmor som man får när man har bil i stan. Betalde 3000:- när jag lämnade tillbaks den. Man har ju försäkring osv. Nu med nya leasingen ska jag se över just försäkringen och se om det går att betala mer och på så vis sänka självrisken. Skulle vara skönt att slippa oroa sig för skador :) Förra försäkringen hade en självrisk på 3250:- per skada, vilket kan bli en hel fel på 3 år. Nu verkar det som att många av våra skråmor gick under ”normalt slitage” sist och vi behövde inte betala för dem. Men det känns ju som att det kan ha lite med humöret för dagen på besiktningspersonen att göra.
 
Jag har haft en leasingbil. Jag tyckte att det var otroligt smidigt. Jag kunde hämta ut en fabriksny bil utan att betala en krona i handpenning. Skönt att ha en helt ny bil i tre år där all service etc ingick. Och efter tre år var det bara att ställa av bilen på handlarens parkering och lämna in nyckeln. Det är säkert lite dyrare än att köpa bilen men smidigheten är värt någon krona. Nackdelen som vi upplevde var mil-begränsningen. Det gjorde att vi kände oss lite stressade hela tiden att inte göra av med för många mil.
Precis! Skulle dottern köpt sin bil, hade hon dels behövt få fram kontantinsatsen, sen ta ett billån. Svårt när man är 20 och precis börjat jobba. Eller köpa en äldre bil som mao inte är lika pålitlig - jag har mångårig erfarenhet av äldre bilar som, när de börjar bli till åren, drabbas av det ena eländet efter det andra tills det inte är ekonomiskt lönsamt att laga dem längre. Med den nya leasingbilen kände vi oss dessutom tryggare; hon blir förhoppningsvis inte stående nånstans med en trasig bil, och säkerheten i de nya bilarna är större. Jag ville att hon skulle ha en medelstor bil, dessutom, (en Golf) och inte en pytteliten typ de riktigt små Seatmodellerna t.ex. En kompis till oss körde en sådan när han blev påkörd av en Volvo - Volvon fick knappt en skråma medan hans bil blev skrot och han själv skadades riktigt allvarligt. Så - ibland är det värt pengarna att leasa en ny bil, tycker jag. Miltalet får man själv bestämma innan man skrivit på kontraktet. 1500 mil valde dottern och det är nog på gränsen ändå.
 
Hur har man med parkering är ganska viktigt tycker jag. Min bil är ingen leasing bil, årsmodell 2011. Jag har ägt den sen 2012. Fram till December 2017 bodde jag på landet. Efter det i stan. Parkering a la rad med rutor.

Bilen såg förjävlig ut med dörruppslag efter några månader. Folk är idioter helt enkelt. Innan vi flyttade till stan fanns en liten buckla på 5 år. Mitt fel. Efter tre månader i stan hade jag minst 10 dörruppslag.

Efter att någon haft fest och tappat/kastat ett dricksglas från sin balkong, som landade på mitt biltak och gav en rejäl buckla gab jag upp att räkna och hålla koll.

Skulle ALDRIG skaffa en leasingbil med de parkeringsmöjligheter jag har, skulle bli på tok för kostsamt vid återlämnadet. Och finns liksom inget jag kan göra åt det heller, dvs det har inte med hur varsam eller ej jag är.
 
Precis! Skulle dottern köpt sin bil, hade hon dels behövt få fram kontantinsatsen, sen ta ett billån. Svårt när man är 20 och precis börjat jobba. Eller köpa en äldre bil som mao inte är lika pålitlig - jag har mångårig erfarenhet av äldre bilar som, när de börjar bli till åren, drabbas av det ena eländet efter det andra tills det inte är ekonomiskt lönsamt att laga dem längre. Med den nya leasingbilen kände vi oss dessutom tryggare; hon blir förhoppningsvis inte stående nånstans med en trasig bil, och säkerheten i de nya bilarna är större. Jag ville att hon skulle ha en medelstor bil, dessutom, (en Golf) och inte en pytteliten typ de riktigt små Seatmodellerna t.ex. En kompis till oss körde en sådan när han blev påkörd av en Volvo - Volvon fick knappt en skråma medan hans bil blev skrot och han själv skadades riktigt allvarligt. Så - ibland är det värt pengarna att leasa en ny bil, tycker jag. Miltalet får man själv bestämma innan man skrivit på kontraktet. 1500 mil valde dottern och det är nog på gränsen ändå.
Fast en äldre bil som är väl skött och inte rostig är lika pålitlig om inte mer än en ny bil med mycket el osv som kan gå sönder. Allt handlar om hur väl omskötta dom är, det är inget fel på äldre bilar.

Pengamässigt förlorar man nästan alltid på att leasa en en bil, iallafall om man använder den.
 
Fast en äldre bil som är väl skött och inte rostig är lika pålitlig om inte mer än en ny bil med mycket el osv som kan gå sönder. Allt handlar om hur väl omskötta dom är, det är inget fel på äldre bilar.

Pengamässigt förlorar man nästan alltid på att leasa en en bil, iallafall om man använder den.
Ja, så är det nog i slutänden. I hennes fall handlade det nog mest om bekvämligheten och att slippa hosta upp kontantinsats och sen ta billån. Hon kommer dessutom att åka utomlands en längre tid så snart det blir möjligt igen och då passar det bra att bara kunna lämna tillbaka bilen efter de 3 åren.

Hennes Golf går på 3300:- i månaden allt inkluderat. En större bil, typ större Volvo, kostar betydligt mer att leasa och jag hade nog föredragit att köpa isåfall. Helst en bil som då bara är lite begagnad, nåt år eller så, då har priset redan rasat rejält.

Ändock så har bilar en viss livslängd - vår gamla Volvo togs väl om hand av min man, som är bilentusiast, men i slutänden blev reparationerna och jobbet med dem lika dyra som priset att köpa en ny bättre begagnad och då fick det vara. När en sak börjar paja brukar det bli en kedja av sånt som måste bytas och fixas. Då behöver man helst ha en extrabil som uppbackning.
 
Hennes Golf går på 3300:- i månaden allt inkluderat. En större bil, typ större Volvo, kostar betydligt mer att leasa och jag hade nog föredragit att köpa isåfall. Helst en bil som då bara är lite begagnad, nåt år eller så, då har priset redan rasat rejält.

Notera dock att det är tvärtom, det är betydligt billigare att leasa en dyrare bil än en billig bil. Leasingfirmorna tjänar som allra mest på att leasa ut bilarna som bara kostar sådär 120.000 i inköp.
(Alltså leasingpris i förhållande till nybilspris - såg nu att hade med begagnat i ekvationen.)

https://www.mestmotor.se/automotors...tleasing-spara-tusenlappar-undvik-fallgropar/
 
Vi valde en Toyota Auris elhybrid och är så sjukt nöjda! Min pappa (som annars bara köper tyska bilar) blev så förtjust så han nu köpt efterföljaren en Toyota Corolla elhybrid. Den laddar sig själv när man kör dvs ingen laddstolpe behövs.

Nu öppnar jag en gammal tråd.

Jag har tänkt lite och insett att Toyota elhybrid inte är miljövänlig alls. Den laddar ju sin el på bensin, så den är ju alltså helt driven på bensin. Attans. Jag som var lite inne på den.
 
Nu öppnar jag en gammal tråd.

Jag har tänkt lite och insett att Toyota elhybrid inte är miljövänlig alls. Den laddar ju sin el på bensin, så den är ju alltså helt driven på bensin. Attans. Jag som var lite inne på den.

Njae. Det var i och för sig min avsikt med inlägget från 7 juli, att belysa begreppsförvirringen som är ganska stor bland många.

Men elhybrider laddar inte batterier på bensin (annat än indirekt), typiskt återvinner de rörelseenergi och annan spillenergi på ett smart sätt som går till spillo i vanliga fossilbilar. Så de är mer miljövänliga än en vanlig fossilbil. Samtidigt inte så värst stor skillnad i många fall.
 
Njae. Det var i och för sig min avsikt med inlägget från 7 juli, att belysa begreppsförvirringen som är ganska stor bland många.

Men elhybrider laddar inte batterier på bensin (annat än indirekt), typiskt återvinner de rörelseenergi och annan spillenergi på ett smart sätt som går till spillo i vanliga fossilbilar. Så de är mer miljövänliga än en vanlig fossilbil. Samtidigt inte så värst stor skillnad i många fall.

Är det så? Jag hittar ingen bra info på nätet om detta.

Jag trodde så men har blivit upplyst av andra att det inte stämmer.

Har du nån referens? För jag vill så gärna att det ska funka som du säger!
 
Är det så? Jag hittar ingen bra info på nätet om detta.

Jag trodde så men har blivit upplyst av andra att det inte stämmer.

Har du nån referens? För jag vill så gärna att det ska funka som du säger!


Här var en enkel text i ämnet. Men jag svarade ”Njae”, eftersom det egentligen stämmer att elen kommer från bensinmotorn, men det är till stor del energi som försvinner som ”spill” i andra bilar utan denna funktion.

Kontentan är att den är mer fossilsnål än en ”vanlig ” fossilbil.

https://www.autoexperten.se/uppslagsverk/elhybrid/

Däremot är skillnaden mellan en elhybrid och laddhybrid eller elbil stor, eftersom det inte finns något sätt alls att stoppa in fossilfri el från elnätet i en elhybrids batterier.
 
Oj vad dyrt. Mina föräldrar betalade 23 000kr och sen fick de tillbaka 10 000kr i bidrag. På egen mark.

Vi har en Renault Zoe
Köpte en Easee Laddbox (6995 kr när vi blev kunder hos Tibber samtidigt, annars 7995 kr) installationen betalade vi 1000 kr för (Det var dock kompispris men av behörig firma vitt) och fick tillbaka hälften i laddahemmabidrag. Totalt kostade det oss 4000 kr med laddboxen, som funkar utmärkt.
Vi har 20 A in i huset vilket räcker gott och väl. Laddboxen går på trefas 16A.
 
Här var en enkel text i ämnet. Men jag svarade ”Njae”, eftersom det egentligen stämmer att elen kommer från bensinmotorn, men det är till stor del energi som försvinner som ”spill” i andra bilar utan denna funktion.

Kontentan är att den är mer fossilsnål än en ”vanlig ” fossilbil.

https://www.autoexperten.se/uppslagsverk/elhybrid/

Däremot är skillnaden mellan en elhybrid och laddhybrid eller elbil stor, eftersom det inte finns något sätt alls att stoppa in fossilfri el från elnätet i en elhybrids batterier.

Tack för länken. Jag måste dock ha lite hårdare fakta om jag ska övertyga maken. Men jag letar vidare!

Bonusfråga är, Finns det nån med en Toyota Auris som får plats med två hundburar i bagageutrymmet?
 
Tack för länken. Jag måste dock ha lite hårdare fakta om jag ska övertyga maken. Men jag letar vidare!

Bonusfråga är, Finns det nån med en Toyota Auris som får plats med två hundburar i bagageutrymmet?
Auris finns ju som kombi och då får det plats. Auris heter numera Corolla, men ni kanske letar begagnad?
Vi har den allra minsta modellen av Auris och har en Artfex small med ena baksätet fällt. Stora hunden åker i bilbälte i bakluckan.
 
Kapar tråden lite mned en fråga: Om milbegränsningen på en leasad bil är 1500 mil per år, betyder det 4500 mil på 3 år (som är kontraktets längd) eller exakt max 1500 på dagen varje år...? Hur kan dom isåfall kolla det utan att skicka ut en inspektör?
 
Kapar tråden lite mned en fråga: Om milbegränsningen på en leasad bil är 1500 mil per år, betyder det 4500 mil på 3 år (som är kontraktets längd) eller exakt max 1500 på dagen varje år...? Hur kan dom isåfall kolla det utan att skicka ut en inspektör?

Det syns på den årliga servicen hur långt bilen gått sen förra servicen.

Tillägg. Skulle tro det är 1500 per år. Det hör ju även ihop med försäkringar, och där räknas ju körsträcka per år
 
Det syns på den årliga servicen hur långt bilen gått sen förra servicen.

Tillägg. Skulle tro det är 1500 per år. Det hör ju även ihop med försäkringar, och där räknas ju körsträcka per år
Aha. Men nu går året ut den 16 september och vi har inte fått något besked om service. Om den servas efter den 16:e vet de ju inte om den körts 1550 mil innan dess. Tänker jag.
 
Aha. Men nu går året ut den 16 september och vi har inte fått något besked om service. Om den servas efter den 16:e vet de ju inte om den körts 1550 mil innan dess. Tänker jag.

Nej. Jag tänkte mer om du kör 500 mil totalt första 2 åren och 4000 sista året, att det då syns att det är ojämnt fördelat.

Vad har bilen för serviceintervall? Min tex har 1500 mil eller ett år, vilket som kommer först. Så med den skulle det vara ganska enkelt ha koll så bilen går ca 1500 mil per år som mest.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 512
Senast: Guldaskig
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
407
Senast: Fideli
·
Hemmet Jag går i planerna att köpa en lagerhylla. Spånskivor som förvisso är behandlade på något vis, men... På dessa hyllor tänker jag ställa...
Svar
5
· Visningar
565
Senast: tanten
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 330
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Just nu funderar jag på... Del 3
  • Köpa hus
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp