prob schampo och horsol?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare lkn02001
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 2 062
L

lkn02001

hej, har en häst som kliar sig en del på sommaren, så att hon tappar halva manen typ.. vill dock inte säga att hon är riktig eksemhäst för hon är inte svullen eller så. Funderar på att prova horsol, men tror ni att det fungerar ihop med prob schampot? eller tar de ut varandra tro?

Sv: prob schampo och horsol?

Har inte testat det du nämner men kan tipsa om Douxo Lindra, schampo och spray. (http://veterinarbutiken.se/29-87-large/lindra-schampo.jpg )

Det är för hund men funkar kanon på häst. Min lilla kliar sig, börjar redan i feb när vinterpälsen börjar fällas. Tvättar först med schampot ett par gånger och underhåller sedan med sprayen. Klifri i princip ifrån schampotvätt två. :bow:

Finns åtminstone hos veterinär att köpa, ev även i välsorterade zoobutiker?

Ja alltså svullnader och sår är ju inget måste vid överkänslighet mot te x knott, däremot är klåda ett sådant tecken och kliar hästen sig så mycket att halva manen är borta så skulle jag nog klassa det som just eksem.

Min häst har eksem, men hon har aldrig blivit svullen, så din häst har förmodligen också eksem då

¨vet inte om det kan bero på gräset heller. hon började klia väldigt mycket när vi släppte på gräs, sen lugnade det sig medans det var såhär torrt och nu efter regnet har det börjat igen.

Oavsett vad det är så måste jag ju behandla, och frågan var om någon vet om det går att använda både probe schampoo och horsol eller om jag bör köra på prob serien ELLER annat schampoo och Horsol?

Så här är det i torrt gräs eller sandpaddock finns inga insekter eller i varje fall sparsamt av dem, i grönt gräs frodas de eftersom marken är fuktig där gräs växer och då finns det mycket insekter. Här har du en enkel förklaring till att insektstrycket ökar när det har regnat, för en eksemhäst är denna sommar exemplarisk för bönderna är det pest.

Din häst har eksem. Insekter trivs bra efter regn men inte när det är torrt. Sluta se på världen genom ett skyddsnät.

det var hårda ord, det är möjligt att jag inte har förstått hela innebörden av eksem men du har ingen aning om hur jag ser på världen.

jag tänker sluta besvara inlägg angående om hon har eksem eller inte eftersom det inte var min fråga. För att se vad frågan var, läs överskriften eller första inlägget.

Ja alltså Horsol och Pobshampo är ju till för eksem individer, så självklart kan din häst få hjälp här. Du får helt enkelt prova dig fram, för det som hjälper på en häst hjälper inte på nästa osv.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ganska nyligen flyttade det in en valack till hagen där mitt sto går som enligt tidigare ägare har gått med ston innan. Ganska... 2
Svar
32
· Visningar
2 434
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 216
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 473
Senast: Cattis_E
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 170
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka