Problem i höger varv

Bukefalos 30 år!

KnightKing

Trådstartare
Hej!
Har börjat hjälpa till med en nioårig häst om inte varit igång på ett tag. Han har blivit regelbundet riden men inte arbetad.

I höger varv går han gärna med bakdelen innanför, och spårar inte. Han tar ej stöd på yttertygeln och överböjer sig gärna åt höger. Även fastän jag försöker rida innerskänkel till yttertygel och leda in framdelen / ut bakdelen så går han liksom emot innerskänkeln. Är jättelätt att flytta i vänstervarv, både klassisk skänkelvikning och bogen in / öppna. I höger varv går det ej att flytta för innerskänkeln. Varken öppna eller skänkelvikning. Likadant med framdelsvändlingar. Stretar och går emot högerskänkeln, och försöker gå in i bakdelsvändning istället. Speglar sig även i förvänd galopp. Går hur bra som helst i höger varv, vänster galopp. I vänster varv, höger galopp bryter han av eller byter galopp.

Vad tror ni? Har en massör som ska kolla på honom och vi ska prova tömköra en del framöver.
Kul att höra vad ni har för erfarenheter, tankar och tips.

Jag tycker alltid veterinär före massör/terapeut. Hästen har inte varit genomarbetad på länge och kan ha hittat på vad som helst, vara halt, ha låsningar osv. Omöjligt att ge tips utan att ha sett hästen.
Ja det förstår jag. Om det hade varit min egna hade jag åkt in, men nu när jag inte äger och känner ägaren känns det lite påträngande att föreslå veterinär pang på. Ett litet dilemma minst sagt :D

Ja det förstår jag. Om det hade varit min egna hade jag åkt in, men nu när jag inte äger och känner ägaren känns det lite påträngande att föreslå veterinär pang på. Ett litet dilemma minst sagt :D
Du kan ju lägga upp det lite fint att du känner något känns fel och att hästen fysiskt inte kan och föreslå en vetcheck innan ni sätter mer press på hästen.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka